غذاهای مفید و مضر برای تیروئید
 تیروئید یکی از غدد بسیار مهم در بدن است که تغذیه ما بر روی این غده تاثیر زیادی می گذارد که لازم است با غذاهای مفید و مضر برای تیروئید آشنا شوید.

 تیروئید و غذاهای مفید و مضر برای آن

تیروئید و نمک

غذاهای مفید و مضر برای تیروئید نمک

غده تیروئید برای بهتر کار کردن به ید احتیاج داد. اکثر مردم ید کافی را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند که معمولا در ماهی و محصولات لبنی وجود دارد. مطمئن شوید نمکی که به سر میز می آورید، حاوی ید است. ید دار بودن نمک را می توان از روی برچسب آن مورد بررسی قرار داد.


تیروئید و سبزیجات برگ سبز

غذاهای مفید و مضر برای تیروئید سبزیجات

اسفناج، کاهو و دیگر سبزیجات برگ سبز منابع فوق العاده ای از منیزیم هستند. منیزیم یک ماده معدنی بسیار موثر است که نقش مهمی در تمام فرایندهای بدن دارد. خستگی شدید، گرفتگی های عضلانی و تغییر در ضربان قلب علائمی هستند که نشان می دهند منیزیم کافی به شما نرسیده است.


تیروئید و آجیل ها

غذاهای مفید و مضر برای تیروئید آجیل ها

بادام هندی، بادام و دانه های کدو منابع خوبی از آهن هستند. آجیل های برزیلی به دو طریق برای تیروئید موثر هستند. این آجیل ها نه تنها منابع خوبی از اهن هستند، بلکه سرشار از سلنیوم می باشند. سلنیوم یک ماده معدنی دیگر است که از غده تیروئید محافظت می کند.


تیروئید و غذاهای دریایی

غذاهای مفید و مضر برای تیروئید غذاهی دریایی

ماهی، میگو و خرچنگ منابع خوبی از ید هستند. برای سلامت تیروئید به ید احتیاج دارید، اما مصرف ید زیاد نیز توصیه نمی شود، زیرا شرایط را بدتر می کند.


تیروئید و کلم

غذاهای مفید و مضر برای تیروئید کلم

کلم یک گیتروژن goitrogen ملایم است – در موارد نادر این ماده غذایی از دریافت ید توسط تیروئید جلوگیری می کند. اما این ویژگی کلم مشکل ساز نخواهد شد مگر اینکه ید موجود در رژیم غذایی شما کمتر از حد معمول باشد و همچنین مصرف کلم شما بیش از حد معمول باشد. این مسئله در مورد کلم، بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل نیز درست است.


تیروئید و سویا

غذاهای مفید و مضر برای تیروئید سویا

در موارد نادر برخی مواد شیمیایی موجود در محصولات سویا مانند شیر سویا یا لوبیای سویا ممکن است به توانایی تیروئید شما در تولید هورمون آسیب بزنند، اما این مشکل نیز تنها در صورتی بروز می کند که ید کمی دریافت کنید یا مقدار زیادی از این محصولات بخورید. درست مانند کلم سفید، اگر سطح دریافتی ید شما کافی باشد، جای نگرانی نخواهد بود.


تیروئید و گوشت اندام های داخلی حیوانات

غذاهای مفید و مضر برای تیروئید گوشت

اگر غذاهایی مانند کلیه، قلب یا جگر محصولات دامی را می خورید، مقدار زیادی اسید لیپوئیک وارد بدن شما می شود. اسید لیپوئیک یک اسید چرب است که در این غذاها وجود دارد و همچنین می توانید مکمل آن را نیز تهیه کنید. اما مصرف زیاد این اسید باعث ایجاد اختلال در عملکرد غده تیروئید می شود. اسید لیپوئیک بر روی داروهایی که برای تیروئید مصرف می کنید هم تاثیر می گذارد.


تیروئید و گلوتن

غذاهای مفید و مضر برای تیروئید گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می شود. احتمالا گلوتن بر روی تیروئید تاثیر نمی گذارد، مگر اینکه به بیماری سلیاک مبتلا باشید. گلوتن می تواند به روده کوچک افراد مبتلا به سلیاک آسیب بزند. این افراد ممکن است دچار دیگر اختلالات خودایمنی باشند، مانند بیماری هاشیموتو Hashimoto’s disease (که منجر به کم کاری تیروئید می شود) و بیماری گریوز Graves' disease که منجر به پرکاری تیروئید می شود). اگر مبتلا به بیماری سلیاک هستید، انتخاب یک رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند از بروز این مشکلات برای تیروئید جلوگیری کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره بیماری سلیاک چه می دانید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 3 علائم حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک


داروهای تیروئید و تغذیه

غذاهای مفید و مضر برای تیروئید داروها

غذاهایی که می خورید بر روی داروهایی که برای غده تیروئید مصرف می کنید، تاثیر می گذارند. این غذاها می توانند میزان جذب دارو توسط بدن را کند کنند. به علاوه بر روی اثربخشی دارو نیز تاثیر می گذارند.

بهتر است داروهای تیروئید را با معده خالی و ترجیحا در صبح مصرف کنید. برخی ویتامین ها و آنتی اسیدها نیز می توانند مانع اثربخشی داروها شوند.

در مورد زمانبندی مصرف داروها و دیگر روش های درمانی تیروئید با پزشک مشورت کنید.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : غده تیروئید و بیماری های تیروئید را بشناسید، به بهانه هفته جهانی تیروئید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ