بهترین و بدترین غذاها برای کبد
شناخت بهترین و بدترین غذاها برای کبد به شما کمک می کند در انتخاب مواد غذایی خود دقت بیشتری داشته باشید. در ادامه بهترین و بدترین غذاها برای کبد معرفی می شوند.

 رژیم غذایی برای کبد

کبد اندام بسیار مهمی در بدن است که مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد. یکی از مهم ترین روش ها برای مراقبت از کبد انتخاب یک رژیم غذایی سالم است. در ادامه بهترین و بدترین غذاهای کبد را معرفی می کنیم.


بهترین غذا برای کبد : جو دوسر

بهترین و بدترین غذاها برای کبد جو دوسر

غذاهایی که سرشار از فیبر هستند، می توانند به عملکرد بهتر کبد کمک کنند. اگر غذایی می خواهید که روز بهتری را شروع کنید، بهتر است جو دوسر را امتحان کنید. بررسی ها نشان داده اند جودوسر به شما کمک می کند وزن خود را کم کنید و چربی های شکم را کاهش می دهد که هر دو به رفع بیماری کبد کمک می کند.


بدترین غذا برای کبد : غذاهای چرب

بهترین و بدترین غذاها برای کبد غذاهای چرب

سیب زمینی سرخ شده و همبرگر انتخاب های ضعیفی هستند که به کبد آسیب می رسانند. خوردن غذاهایی که دارای چربی اشباع شده هستند، باعث می شود کبد کار خود را به سختی انجام دهد. به مرور زمان این مسئله منجر به بروز التهاب می شود که التهاب باعث بروز سیروز کبدی می شود. بنابراین دفعه بعد که به رستوران می روید، غذای سالم تری سفارش دهید.


بهترین غذا برای کبد : کلم بروکلی

بهترین و بدترین غذاها برای کبد کلم بروکلی

اگر می خواهید سلامت کبد خود را حفظ کنید، سبزیجات زیادی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی می تواند بخشی از این سبزیجات باشد. برخی بررسی ها نشان داده اند که کلم بروکلی از بروز کبد چرب غیر الکلی پیشگیری می کند. اگر طعم کلم بروکلی را دوست ندارید، می توانید آن را با سبزیجات و میوه های دیگر مانند انواع توت ها و بادام ترکیب کنید. به علاوه کباب کردن کلم بروکلی با سیر و کمی سرکه خوشمزه می شود.


بهترین نوشیدنی برای کبد : قهوه

بهترین و بدترین غذاها برای کبد قهوه

اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید روز خود را بدون قهوه سپری کنید، خوشحال باشید؛ قهوه برای کبد مزیت های زیادی دارد. بررسی ها نشان داده اند که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می تواند از کبد در مقابل آسیب های ناشی از الکل یا رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. به علاوه احتمال ابتلا به سرطان کبد را نیز کاهش می دهد.


بدترین غذا برای کبد : قند

بهترین و بدترین غذاها برای کبد قند

مصرف خوردنی های شیرین می تواند به کبد آسیب بزند و علت آن این است که بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی است. اگر قند زیاد مصرف کنید، کبد چربی زیادی تولید می کند که این چربی در اطراف کبد تجمع پیدا می کند و در طولانی مدت منجر به بروز بیماری کبد چرب می شود. بنابراین با کبد خود مهربان باشید و شیرینی جات کمتر بخورید.


بهترین نوشیدنی برای کبد : چای سبز

بهترین و بدترین غذاها برای کبد چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدانی است به نام کاتچین catechin. بررسی ها نشان می دهند کاتچین از بدن در مقابل برخی سرطان ها از جمله سرطان کبد محافظت می کند. اگر چای سبز را خودتان دم کنید و گرم بنوشید کاتچین بیشتری وارد بدن خود کرده اید.


بهترین نوشیدنی برای کبد: آب

بهترین و بدترین غذاها برای کبد آب

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کبد خود انجام دهید، حفظ وزن سالم بدن است. سعی کنید به جای نوشیدن نوشابه های گازدار و انواع نوشیدنی های قندی و شیرین خود را به نوشیدن آب عادت دهید. آب با میزان کالری که در روز برایتان ذخیره می کند، شما را شگفت زده خواهد کرد.


بهترین میان وعده برای کبد : بادام

بهترین و بدترین غذاها برای کبد بادام

آجیل ها و به ویژه بادام، منابع خوبی از ویتامین E و مواد مغذی هستند که پزشکان معتقدند به محافظت از کبد در مقابل بیماری کبد چرب محافظت می کند. بادام برای قلب هم خوب است، بنابراین از مقداری بادام به عنوان یک میان معده استفاده سالم استفاده کنید. یا می توانید بادام را به سالاد خود اضافه کنید.


بدترین غذا برای کبد : نمک

بهترین و بدترین غذاها برای کبد نمک

بدن به مقداری نمک احتیاج دارد، اما نه آن مقداری که شما مصرف می کنید. بررسی ها نشان داده اند رژیم غذایی که نمک زیادی دارد، ممکن است منجر به بروز فیبروز شود که اولین مرحله سیروز کبدی است. روش های ساده ای برای کاهش میزان نمک مصرفی وجود دارد. از خوردن غذاها و گوشت های فرآوری شده اجتناب کنید. به جای سبزیجات کنسرو شده از سبزیجات تازه استفاده کنید و نمکدان را سر سفره نیاورید.


بهترین غذا برای کبد : اسفناج

بهترین و بدترین غذاها برای کبد اسفناج

سبزیجات دارای برگ سبز حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون glutathione هستند که به عملکرد درست کبد کمک می کند. آماده کردن اسفناج نیز کار ساده است. از اسفناج می توانید در سالاد و همراه با سیر و روغن زیتون استفاده کنید.


بهترین غذا برای کبد : بلوبری

بهترین و بدترین غذاها برای کبد بلوبری

بلوبری دارای ماده مغذی به نام پلی فنول polyphenol است که از بدن در مقابل کبد چرب غیر الکلی محافظت می کند و اغلب چاقی و کلسترول بالا عوامل ایجاد کننده کبد چرب غیر الکلی هستند. اگر بلوبری دوست ندارید یا دسترسی به آن برایتان سخت است خوردنی های دیگری هم حاوی پلی فنول هستند، از جمله شکلات تلخ، زیتون و آلو.


گیاهان و ادویه های مختلف

بهترین و بدترین غذاها برای کبد

اگر می خواهید از قلب و کبد خود همزمان مراقبت کنید، مقداری آویشن یا رزماری به غذاهای خود اضافه کنید. این گیاهان منابع خوبی از پلی فنول هستند و در بسیاری از موارد به مصرف کمتر نمک در غذا کمک می کنند. دارچین، پودر کاری و زیره نیز گزینه های خوبی هستند.


میان وعده های سبک و سالم انتخاب کنید

بهترین و بدترین غذاها برای کبد

مشکل میان وعده هایی مانند چیپس یا سیب زمینی سرخ شده این است که این غذاها سرشار از قند، نمک و چربی هستند. بهترین میان وعده ای که توصیه می شود خوردن میوه های مختلف از جمله سیب است.

liver.jpg

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های بیماری کبد + عوامل بیماری زا در کبد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کبد چرب را بشناسید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پاکسازی کبد در 6 مرحله آسان و هر آنچه باید در مورد کبدتان بدانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره سیروز کبدی چه می دانید؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ