تغذیه مناسب پس از ماه رمضان چگونه باید باشد؟
زهرا عبدالهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در خصوص تغذیه پس از ماه رمضان توصیه های لازم لازم را بیان نمودند.

 رژیم غذایی صحیح پس از ماه رمضان

زهرا عبدالهی در خصوص اجتناب از ریزه خواری، تنقلات و دم به دم خوردن، پس از ماه رمضان اظهار داشت:

در ماه مبارک رمضان، دستگاه گوارش به دلیل نخوردن در ساعات طولانی در حال استراحت بوده، بنابراین باید حداقل تا یک هفته بعد از ماه رمضان از خوردن غذاهای حجیم و سنگین، پرچرب و سرخ شده جلوگیری شود و غذاهای کم ادویه، بدون چربی و سرخ شده و کم حجم، بخار پز و آب پز شده مصرف شود تا مشکلات گوارشی که عمدتا به صورت سوء تغذیه و سوء هاضمه بروز می کند، اتفاق نیفتد.


وی بر لزوم استفاده از میان وعده های سالم تاکید کرد و تصریح کرد:

توصیه ما این است که در میان وعده ها از سبزیجات و میوه استفاده و مواد خوراکی که ارزش غذایی بالایی دارند، مصرف شوند.


عبداللهی در خصوص این که ممکن است برخی از افراد در ماه مبارک رمضان دچار کمبود وزن شده باشند، افزود:

لازم است این افراد بعد از این ماه، برنامه غذایی متنوع و متعادل داشته باشند و به میزان لازم و کافی، سبزی، میوه و مایعات مصرف کنند تا وزن از دست رفته آنها جبران شود و دچار سوء تغذیه و مشکلات تغذیه ای نشوند.


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، بر ضرورت رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه بعد از ماه رمضان و مصرف روزانه میوه و سبزیجات و مایعات کافی تاکید کرد و گفت:

تغذیه مناسب پس از ماه رمضان چگونه باید باشد؟

همچنین، مصرف نمک، قند و چربی باید رعایت شود و همانطور که در ماه رمضان از غذاهای فست فود و نوشابه های گازدار کمتر مصرف می شد، این روند همچنان ادامه یابد، چراکه کاهش یا عدم مصرف فست فود ها در ماه رمضان نشان می دهد که می توان عادت غذایی را تغییر داد و از فست فود ها کمتر استفاده کرد و یا اساسا مصرف آن را کنار گذاشت.

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، فرصتی برای بازسازی و بازتوانی دستگاه گوارش و کبد بوده است، افزود:

اگر یکباره بعد از ماه رمضان به مقدار زیادی غذای حجیم و چرب مصرف شود، اختلال در سیستم گوارش و کبد ایجاد شده و باعث بروز سوء هاضمه، تهوع و سنگینی می شود، بنابراین مهم است که بعد از این ماه، رژیم غذایی به آرامی به شکل عادی و معقولش بازگردد.


عبداللهی با بیان اینکه برخی از افراد ممکن است در ماه رمضان به دلیل مصرف مواد قندی مثل زولبیا و بامیه چاق شوند، بیان کرد:

در ماه مبارک رمضان به طور معمول، باید ۲۰ درصد کالری دریافتی کاهش یابد تا چربی های متراکم و ذخیره شده از بین بروند و ممکن است در این ماه به دلیل استفاده از مواد شیرینی و چربی دار زیاد، شاهد چاق شدن و اضافه وزن شویم که این مسئله ممکن است منجر به بروز بیماری های غیر واگیر مثل فشار خون و دیابت شود.

باید بعد از ماه مبارک رمضان، با متعادل سازی و محدودیت در مصرف قند و چربی و افزایش تحرک بدنی مثل ۳۰ دقیقه پیاده روی و مصرف بیشتر منابع فیبردار غذایی مثل حبوبات، به کاهش وزن کمک کرد، چراکه چاقی از جمله عواملی است که موجب بروز مشکلات و بیماری های غیر واگیر می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا بعد از ماه رمضان چاق می شویم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم غذایی یک روزه برای جبران پرخوری در تعطیلات

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لاغری سریع با رژیم غذایی نظامی!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : یک رژیم غذایی عالی برای کسانی که شکم های چاقی دارند

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com