پیشگیری از کبد چرب با رژیم غذایی
 کبد چرب یک عارضه شایع در بین زنان و مردان است و لازم است از آن پیشگیری شود. در ادامه به یک رژیم غذایی سالم و چند نکته برای پیشگیری از کبد چرب اشاره می کنیم.

درمان کبد چرب با رژیم غذایی

دو نوع کبد چرب وجود دارد – کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی. بیماری کبد چرب تقریبا یک سوم بزرگسالان امریکا را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از مهم ترین علل نارسایی کبد محسوب می شود. کبد چرب غیر الکلی بیشتر در افراد چاق و کم تحرک و همچنین کسانی که غذاهای فراواری شده زیاد می خورند، دیده می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کبد چرب چیست؟ هر آنچه باید در مورد کبد چرب بدانید


یکی از مهم ترین راه ها برای درمان کبد چرب، بدون توجه به نوع آن، رژیم غذایی است. همانطور که از نام این بیماری پیداست، کبد چرب به معنای وجود چربی زیاد در کبد است. در یک بدن سالم کبد به حذف سموم بدن و تولید صفرا، پروتئین گوارشی، کمک می کند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می زند و مانع عملکرد درست آن می شود.

به طور کل رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب به شرح زیر می باشد:

  • میوه و سبزیجات به مقدار فراوان

  • گیاهان سرشار از فیبر، مانند غلات سبوس دار و حبوبات

  • قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات تصفیه شده و چربی های اشباع شده به مقدار خیلی کم

  • اجتناب از مصرف الکل


یک رژیم غذایی کم چرب و با کالری کم می تواند به کاهش وزن کمک کرده و خطر بروز بیماری کبد چرب را کاهش دهد.  اگر دارای اضافه وزن هستید، ایده آل این است که 10 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین و بدترین خوراکی ها برای کبد چرب

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کبد چرب دارید؟ این رژیم غذایی را رعایت کنید


12 غذا و نوشیدنی که باید برای کبد چرب بخورید

رژیم غذایی,رژیم کبد چرب,پیشگیری از کبد چرب

در ادامه به غذاهایی اشاره می کنیم که افزودن آنها به رژیم غذایی به سلامت کبد کمک می کند.


1. قهوه برای کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد

بررسی ها نشان داده اند افرادی که قهوه می نوشند، کمتر از دیگران دچار آسیب کبدی می شوند. به نظر می رسد کافئین می تواند میزان آنزیم های غیر طبیعی مربوط به بیماری کبد را کاهش دهد.


2. سبزیجات دارای برگ سبز برای پیشگیری از تجمع چربی

در تحقیقی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، مشخص شد کلم بروکلی می تواند از تجمع چربی در کبد جلوگیری کند. خوردن سبزیجات بیشتر، مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم کیل می تواند به کاهش وزن کمک کند.


3. توفو* Tofu برای کاهش تجمع چربی

بررسی های انجام شده نشان می دهد که پروتئین سویا که در غذاهایی مانند توفو یافت می شود، می تواند تجمع چربی در کبد را کاهش دهد. به علاوه توفو غذایی با چربی کم و پروتئین زیاد است.

* توفو Tofu : یک غذای چینی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می آید.

4.  ماهی برای التهاب و سطح چربی

چربی ماهی هایی مانند ماهی سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 به بهبود سطح چربی کبد کمک کرده و التهاب را کاهش می دهد.


5.  جو دو سر برای بهبود سطح انرژی

کربوهیدرات های موجود در غلاتی مانند جو دو سر به بهبود انرژی بدن کمک می کنند. محتوای فیبر موجود در این غلات باعث سیر شدن کامل می شود که این امر به حفظ وزن ایده آل کمک می کند.


6. گردو برای بهبود کبد

گردو,گردو برای بهبود کبد,گردو برای کبد چرب

گردو حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. بررسی ها نشان داده اند افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند و گردو می خورند، شاهد بهبود عملکرد کبد خود هستند.


7. آووکادو برای محافظت از کبد

آووکادو حاوی مقدار زیادی چربی های سالم است و متخصصین معنقدند آووکادو حاوی مواد شیمیایی است که آسیب دیدن کبد را آهسته می کند. به علاوه آووکادو حاوی مقدار زیادی فیبر است که می تواند به کنترل وزن کمک کند.


8. شیر و دیگر لبنیات کم چرب برای محافظت از کبد

لبنیات حاوی پروتئینی است که کبد را از آسیب دیدن بیشتر محافظت می کند.


9. دانه های آفتابگردان سرشار از آنتی اکسیدان

دانه های آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند. ویتامین E آنتی اکسیدانی است که از کبد در مقابل آسیب های بیشتر محافظت می کند.


10.  روغن زیتون برای کنترل وزن

این روغن سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و برای پخت و پز روغن سالمتری محسوب می شود. بررسی ها نشان داده اند که روغن زیتون به کاهش آنزیم های کبد و کنترل وزن کمک می کند.


11.  سیر برای کاهش وزن بدن

سیر نه تنها به بهبود طعم غذا کمک می کند، بلکه بررسی ها نشان داده اند مکمل های پودر سیر به کاهش وزن و کاهش چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک می کند.


12. چای سبز برای جذب چربی کمتر

داده ها نشان می دهند که چای سبز بر روی جذب چربی تاثیر می گذارد، اما نتایج هنوز قطعی نیستند. بررسی ها هنوز در مورد چای سبز و تاثیر آن بر میزان ذخیره چربی در کبد و بهبود عملکرد کبد در حال انجام است. اما چای سبز مزیت های زیاد دیگری هم دارد، از جمله کاهش کلسترول و کمک به خواب بهتر.


اگر کبد چرب دارید، از خوردن این غذاها اجتناب کنید

اگر مبتلا به کبد چرب هستید، مطمئنا غذاهایی وجود دارد که باید از خوردن آنها اجتناب کنید و یا مقدار آنها را در رژیم غذایی خود کم کنید. این غذاها معمولا باعث افزایش وزن می شوند و قند خون را بالا می برند.

از موارد زیر اجتناب کنید:

  • الکل : الکل مهم ترین علت بروز کبد چرب و دیگر بیماری های کبد است.

  • قند : از خوردن غذاهای شیرین، مانند کلوچه، نوشابه، شکلات و آب میوه اجتناب کنید. افزایش قند خون باعث افزایش تجمع چربی در کبد می شود.

  • غذاهای سرخ کردنی: غذاهایی که با روغن سرخ می شوند، حاوی مقدار زیادی چربی و کالری هستند.

  • نمک : خوردن نمک زیاد باعث می شود بدن آب را در خود نگه دارد. مقدار نمک مصرفی خود را به کمتر از 1500 میلی گرم در روز کاهش دهید.

  • نان سفید، برنج و پاستا : سفید بودن نان معمولا نشانه این است که آرد به مقدار زیادی پردازش شده و این نوع آرد بیشتر از غلات سبوس دار که حاوی فیبر هستند، قند خون را افزایش می دهد.

  • گوشت قرمز : گوشت قرمز به ویژه گوشت گوساله چربی های اشباع شده است.


برنامه رژیم غذایی چگونه باید باشد؟

رژیم غذایی برای کبد چرب,سبزیجات پخته

اگر مبتلا به کبد چرب هستید، رژیم غذایی روزانه شما باید به شرح زیر باشد:

وعده غذایی غذای توصیه شده
صبحانه 250 گرم جو دو سر همراه با دو قاشق غذاخوری کره بادام و کمی موز
یک فنجان قهوه همراه با کمی شیر بدون چربی
نهار سالاد اسفناج با سرکه بالزامیک و روغن زیتون
95گرم گوشت مرغ کباب شده
یک عدد سیب زمینی کوچکبد ک پخته شده
یک فنجان سبزیجات پخته مانند هویج و کلم بروکلی و سایر سبزیجات
یک عدد سیب
یک لیوان شیر
میان وعده یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی روی چند قطعه سیب یا دو قاشق غذاخوری حموص با سبزیجات خام
شام سالاد لوبیا
95 گرم ماهی سالمون
یک فنجان کلم بروکلی پخته
غلات سبوس دار
یک فنجان از توت های مختلف
یک لیوان شیر

 

روش های دیگری برای درمان بیماری کبد

علاوه بر انتخاب یک رژیم غذایی سالم و متعادل، می توانید برای بهبود سلامت کبد تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  • فعالیت بیشتری داشته باشید : ورزش کردن همراه با رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن و کنترل بیماری کبد کمک کند. بهتر است در روز حداقل 30 دقیقه حرکات ایروبیک انجام دهید.

  • کلسترول خون را کاهش دهید : مراقب میزان چربی های اشباع شده و قند در رژیم غذایی خود باشید تا کلسترول و تری گلیسرید خون خود را کنترل کنید. اگر رژیم غذایی و ورزش برای کاهش کلسترول کافی نیستند، برای تجویز داروی مناسب به پزشک مراجعه کنید.

  • دیابت خود را کنترل کنید : دیابت و کبد چرب معمولا با هم اتفاق می افتند. رژیم غذایی و ورزش می توانند به کنترل هر دوی این شرایط کمک کنند. اگر قند خون شما هنوز بالاست، پزشک دارو برایتان تجویز خواهد کرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت کبد چرب غیرالکلی چیست و آیا کبد چرب درمان می شود؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : موثرترین راه درمان کبد چرب

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عوارض عدم درمان کبد چرب چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کبد چرب را بشناسید



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ