تا به حال برای‌تان پیش آمده که وقتی سیر هستید، سراغ خوراکی‌های وسوسه‌انگیز بروید؟ اگر جواب‌تان مثبت است و نگران این موضوع هستید که چرا بعد از سیر شدن، دست از غذا خوردن نمی‌کشید؛زیرا...
 
 بد نیست بدانید که بسیاری از مردم دنیا، این میل و اشتهای کاذب به غذا را دارند و متخصصان تغذیه می‌گویند این عادت می‌تواند 4 دلیل داشته باشد....
تاثیر اطرافیان
خیلی وقت‌ها ما تصمیم می‌گیریم که مثلا سر میز شام، تنها یک بشقاب سالاد بخوریم با کمی گوشت بدون چربی، اما وقتی که می‌بینیم همسرمان، فرزندمان یا حتی پدر و مادرمان با اشتها در حال خوردن یک بشقاب پر برنج با خورش فراوان و نوشابه و سالاد پر از سس هستند، ما هم وسوسه می‌شویم که مانند آنها غذا بخوریم، در حالی که واقعا به آن اندازه گرسنه نیستیم.
پژوهشگران دانشگاه هاروارد و سان‌دیگو در این‌باره می‌گویند: «مقوله خوردن، مقوله‌ای است که در آن افراد از نظر روانی می‌‌توانند به راحتی تحت تاثیر اطرافیان خود قرار گیرند، مخصوصا اگر این اطرافیان چاق و خوش خوراک باشند. افراد یک خانواده، همان‌طور که می‌توانند تحت تاثیر یکدیگر قرار بگیرند، می‌توانند به سادگی دنباله‌روی الگوهای غلط تغذیه‌ای یکدیگر هم باشند.» آنها زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر غذا خوردن اطرافیان می‌دانند و می‌گویند: «حتی زنانی هم که به تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند، نمی‌توانند در برابر همسر پرخورشان بنشینند و تنها غذا خوردن او را تماشا کنند، بدون اینکه خودشان لب به غذا بزنند
دکتر سوزان رابرتز، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه تافت هم اعتقاد دارد که نقش زنان در حفظ تغذیه سالم اعضای خانواده بسیار مهم است، بنابراین او به همه خانم‌ها توصیه می‌کند که تا می‌توانند سالم بپزند و سالم بخورند تا همسر و فرزندان تحت تاثیر آنها قرار بگیرند.
نکته دیگری که دکتر رابرتز به خانم‌ها گوشزد می‌کند این است: «هیچ‌گاه بعد از خوردن وعده‌های اصلی غذا، خوراکی‌های چرب و پرکالری مانند تخمه یا چیپس را به عنوان تنقلات جلوی اعضای خانواده‌تان نگذارید زیرا اگر یک نفر هم به سمت آنها دست دراز کند، سایر اعضای خانواده هم به آنها تمایل پیدا می‌کنند و این طوری می‌شود که شما به عنوان خانم خانه، اسباب چاق شدن سایرین را فراهم آورده‌اید.»

چاره چیست؟
وقتی گرسنه هستید، سر شام یا ناهار به مهمانی نروید تا اصرارهای صاحب‌خانه، شما را وادار به غذا خوردن نکند. سر میز شام یا ناهار، مقدار غذایی که قصد خوردن‌اش را داشتید برای خودتان بکشید و بدون توجه به نحوه غذا خوردن دیگران، غذای‌تان را بخورید و به محض خالی شدن بشقاب‌تان هم سریع میز را ترک کنید تا مدام به خوراکی‌های مختلف روی میز، ناخنک نزنید.

تاثیر منوی رستوران‌ها و تبلیغات تلویزیونی
مقاومت کردن در برابر منوی رنگارنگ بعضی رستوران‌ها کار مشکلی است. رودررو شدن با یک لیست کامل و بلندبالا از غذاهای سرشار از چربی و نمک که به زور صدها ماده افزودنی خوش‌طعم می‌شوند، ممکن است هر کسی را وسوسه کند. شاید شما اگر در خانه باشید، تنها با خوردن یک ساندویچ کوچک سیر شوید ولی وقتی در رستوران و در جمع کلی غذا، دسر و پیش‌غذای مختلف قرار می‌گیرید، دوست داشته باشید که یک ساندویچ بزرگ و یک ظرف سالاد به همراه یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ کرده یا قارچ سوخاری بخورید. خیلی‌ها هم این کار را می‌کنند و چیزی جز چاقی و دل درد نصیب‌شان نمی‌شود اما جالب است که دفعه بعدی که به رستوران می‌روند، دوباره همه چیز را فراموش می‌کنند و روز از نو و روزی از نو. این یک روی سکه است و روی دیگر آن، وسوسه‌ شدن و تمایل پیدا کردن به خوراکی‌های چرب و پرکالری در اثر دیدن تبلیغات تلویزیونی است. دکتر رابرتز در این‌باره می‌گوید: «بسیاری از مردم، حتی وقتی کاملا سیر هستند، دل‌شان می‌خواهد چیپس، نوشابه، پفک یا شکلات بخورند و مهم‌ترین دلیل این کار هم مشاهده تبلیغ این هله هوله ها در تلویزیون و به وجود آمدن اشتهای کاذب در آنهاست.»

چاره چیست؟
اگر می‌خواهید به رستوران بروید، رستورانی را انتخاب کنید که سالم‌ترین و محدودترین منو را داشته باشد تا شما هنگام انتخاب غذا سردرگم نشوید. قبل از رفتن به رستوران، فکرش را بکنید که قصد خوردن چه چیزی را دارید و بدون دیدن منو، غذای مورد نظرتان را سفارش دهید. تا آماده شدن غذا هم مدام سرتان را روی این میز و‌ آن میز نچرخانید یا چشم‌تان به دست گارسون‌ها نباشد تا دیدن یک خوراکی جدید، شما را به خریدن و خوردن آن وسوسه نکند. در مورد تلویزیون هم وقتی که می‌بینید کانالی در حال پخش کردن تبلیغ خوراکی است و امكان دارد این تبلیغ شما را وسوسه کند، سریع کانال تلویزیون‌تان را عوض کنید.

تاثیر میان‌وعده‌ها
بسیاری از ما شنیده‌ایم که باید 2 بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر، میان‌وعده بخوریم اما هیچ‌وقت به اینکه چه بخوریم و چه‌طور بخوریم، توجه نمی‌کنیم. به همین خاطر مثلا ساعت 10 صبح یک بسته بزرگ بیسکوییت یا یک تکه بزرگ کیک را به همراه یک لیوان پر شیر کاکائو به عنوان میان‌وعده صبح می‌خوریم و یک عدد اسنک یا یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ کرده یا یک لیوان ذرت مکزیکی پر از سس و کره را هم به عنوان میان‌وعده عصر و تازه فکر می‌کنیم که خیلی به فکر سلامت خودمان هستیم و داریم به بدن‌مان لطف می‌کنیم. اما نه! جریان این‌طوری‌ها هم نیست. میان‌وعده باید سبک باشد و مغذی تا گرسنگی و ضعف احتمالی ما را در طول روز از بین ببرد و باعث شود که وعده‌های اصلی غذا را با ولع نخوریم. خوردن میان‌وعده‌های سنگین و پرکالری بعد از یک صبحانه یا ناهار مفصل، نه تنها سودی به حال‌مان ندارد، بلکه باعث چاق شدن‌مان می‌شود.

چاره چیست؟
میوه، شیر و انواع مغزهای خام، بهترین انتخاب، به عنوان یک میان‌وعده سالم به شمار می‌آیند که شما می‌توانید 2 بار در روز آنها را بخورید. ضمن اینکه اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید هوس خودتان را در برابر یک لیوان ذرت مکزیکی یا یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ کرده مهار کنید، حداقل از فروشنده بخواهید که این خوراکی‌ها را بدون سس و کره اضافه در اختیارتان قرار دهد. ضمن اینکه شما می‌توانید مواد اولیه خوراکی‌هایی که دوست دارید را بخرید و خودتان درخانه، آنها را تهیه کنید.

تاثیر خانه‌های پر از خوراکی
گاهی اوقات شما گرسنه هستید و از سر گرسنگی تصمیم به خوردن می‌گیرید و گاهی هم گرسنه نیستید و این رنگ‌ها و بوهای اشتهابرانگیز هستند که شما را به سمت یک خوراکی می‌کشانند. به قول دکتر رابرتز، این روزها چاقی افراد به خاطر پرخوری با شکم پر است. بر اساس تازه‌ترین تحقیقاتی که محققان دانشگاه کلمبیا روی عده‌ای از جوانان انجام داده‌اند، دیده شده است افرادی که قفسه‌های کابینت منزل‌شان پر است از تنقلات پرکالری، 56 درصد بیشتر از نیاز روزانه‌شان کالری دریافت می‌کنند و همین امر سبب افزایش روزافزون سیر چاقی در جوامع مختلف شده است. خود شما چند بار برای‌تان پیش آمده که با شکم پر، جلوی تلویزیون بنشینید و درحالی که مشغول تماشای فیلم یا فوتبال موردعلاقه‌تان هستید، تند و تند تخمه بشکنید یا چیپس و ماست پرچرب بخورید؟ قطعا این وضعیت چند بار در ماه برای‌تان پیش می‌آید و مسلما این دریافت کالری اضافه به خاطر گرسنگی‌تان نیست. شما بی‌رویه هله‌هوله‌های پرکالری را می‌خورید چون آنها دم دست‌تان هستند و ذهن‌تان به سمت‌شان متمایل می‌شود. فقط همین.

چاره چیست؟
از همین امروز، قفسه‌های کابینت‌تان را از انواع خوراکی‌های پرکالری خالی کنید و به همه اعضای خانواده‌تان هم بگویید که این جور خوراکی‌ها را نخرند و به خانه نیاورند. پرکردن فریزر از بستنی را هم فراموش کنید و به جای آن، انواع مغزهای بدون نمک، میوه و حتی انواع خشك آنها را روی میز و جلوی چشم اعضای خانواده‌تان قرار دهید.
 
گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
راه های مقابله با چاقی شکمی
رژیم غذایی برای چاقی موضعی
چاق ها نابارور میشوند؟!
7 غذای چاق کننده در تابستان
علت چاقی دور کمر چیست؟