مکمل های غذایی مفیدند... اما فقط زمانی که ما به آنها نیاز داریم! با این حال اگر در مصرف آنها افراط شود یا به مقدار زیاد خورده شوند، تأثیری در بهبود سلامت ما نخواهند داشت....


زیاده روی در مصرف مکمل های غذایی

مکمل های غذایی: همیشه هم مفید نیستند
مصرف مکمل های غذایی اندکی در افزایش میزان مرگ و میر سهیم است. این نتیجۀ تعجب برانگیز مطالعه ای است که طی ده سال گذشته بر روی 40000 زن حدوداً 61 ساله در ایالت متحده به دست آمده است. نتیجۀ جالب دیگر: بیشترین افزایش میزان مرگ بر اثر مصرف مکمل ها، مربوط می‌شود به مکمل هایی بر پایۀ آهن.

بسیاری از زنان مورد مطالعه مقدار بسیار زیادی آهن مصرف می‌کرده اند. حال آنکه، آهن خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی عروقی یا کبدی را افزایش می‌دهد.
توجه، در این مطالعه فقط مکمل های غذایی که باعث افزایش مرگ شده اند، مورد مطالعه قرار گرفته اند. برای مثال ممکن است زنانی که تحقیق بر روی آنها انجام شده است در سلامت کامل نبوده اند و این مشکل هم باعث مرگ شان شده و هم دلیل مصرف ویتامین بوده است.

مکمل های غذایی را به میزان مناسب مصرف کنید
با این حال می‌توان از این مطالعه این نتیجه را گرفت که مصرف مکمل های غذایی (همیشه) مفید نیستند. در واقع این مکمل ها فقط زمانی مفیدند که به آنها نیاز داشته باشید.
نباید تصور شود که مصرف مواد مغذی همیشه خوب است! بالعکس، مؤلفان این مطالعه فکر می‌کنند که ما تمایل بیش از حدی به مصرف مکمل های غذایی داریم. اما خوب است بدانیم که داشتن تغذیه ای متنوع بهترین راه برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیازمان است....

آیا من مکمل های غذایی را به درستی مورد استفاده قرار می‌دهم؟
پاسخ به این سؤال مثبت است...
اگر شیوۀ زندگی شما عدم تعادل را با خود به همراه داشته باشد: برای مثال، اگر شما نمی‌توانید به علت عدم تحمل یا آلرژی از فرآورده های لبنی استفاده کنید، می‌توانید به مکمل های کلسیمی روی آورید. در این مطالعه، فقط مکمل های کلسیم بودند که باعث افزایش میزان مرگ نمی‌شدند.
اگر شما در وضعیت بارداری، احتمال جدی پوکی استخوان و... قرار داشته باشید، مکمل های غذایی توسط پزشک به شما توصیه می‌شود.

اگر دچار سستی هستید، مکمل های غذایی می‌توانند به کمک شما بیایند، اما نباید در مصرف آنها زیاده روی کنید. اگر هیچ تأثیری مشاهده نکردید، میزان مکمل ها را دو برابر نکنید... مکمل دیگری را امتحان کنید!
در تمام موارد، در گرفتن مشورت از پزشک تان یا داروساز شک نکنید. آنها بهترین افرادی هستند که می‌توانند جلوی اشتباهات شما را بگیرند.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
تغذیه ورزشكاران و تأمین انرژی
ارزش كربوهيدرات ها در تغذيه ورزشكاران
تغذیه مناسب برای كودكان ورزشكار
تغذیه بانوان ورزشکار و گیاهخوار
تغذیه ورزشهای زمستانی