چی بخوریم سرما نخوریم؟
خوردن مواد غذایی آبكی در دوران سرماخوردگی آب و موادمغذی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد.
در ماه‌های سرد سال، انگار ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا به یك اپیدمی ‌تبدیل می‌شود. این روزها، در هر خانواده‌ای حداقل یك نفر یا حتی تمام اعضا به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند. یكی می‌گوید به دلیل هوای آلوده است و دیگری آن را به استرس و ضعف بدن ربط می‌دهد اما چیزی كه به‌نظر می‌رسد نقش انكارناپذیری در این میان دارد، نوع خورد و خوراك است كه می‌تواند قوای جسمانی‌ افراد را تقویت ‌كند. از آنجا که رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای به كوتاه شدن دوره این بیماری‌ها كمك می‌كند، در این مطلب به 8 مورد از این توصیه‌های تغذیه‌ای اشاره خواهیم كرد.

زنجبیل را به خاطر بسپارید: همه ما زنجبیل را به‌عنوان یك گیاه با خاصیت ضددرد معده و ضدتهوع می‌شناسیم در حالی كه برای كاهش شدت علایم سرماخوردگی نیز مفید است. زنجبیل تازه یا پودرشده را می‌توان در تهیه انواع غذاها و حتی نوشیدنی‌ها به كار برد و خاصیت ضدالتهابی آن به فرونشاندن سرماخوردگی و آنفلوانزا كمك می‌کند.

آب‌سبزیجات بنوشید: خوردن انواع سالاد به كوتاه شدن دوره نقاهت بعد از یك آنفلوانزای سخت كمك خواهدكرد. می‌توانید آب سبزی‌های تازه را هم بگیرید و با هم مخلوط و میل كنید. با این كار سیستم ایمنی‌ بدن تقویت می‌شود. آب سبزی‌هایی مانند هویج، گوجه‌فرنگی و حتی كرفس از بهترین‌هاست.

ساندویچ گوشت بوقلمون بخورید: گوشت این پرنده یكی از منابع عالی پروتئین محسوب می‌شود و خوردن آن به تقویت قوای جسمانی كمك می‌كند. البته اگر همراه آن سبزی‌های تازه‌ای مانند سبزی‌های برگ سبز تیره و گوجه‌فرنگی نیز استفاده شود، این خاصیت افزایش خواهد یافت.

سوپ مرغ بپزید: خوردن مواد غذایی آبكی در دوران سرماخوردگی آب و موادمغذی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد. در این میان سوپ مرغ یكی از بهترین‌هاست زیرا بررسی‌ها نشان داده‌اند توانایی بدن را افزایش می‌دهد و از گرفتگی راه‌های بویایی و ابتلا به عفونت‌های باكتریایی و ویروسی جلوگیری می‌كند.

چای گرم بنوشید: در خانواده چای، چای سبز و سفید و سیاه به دلیل داشتن تركیب‌هایی با خاصیت آنتی‌اكسیدانی، به كاهش علایم تنفسی سرماخوردگی و آنفلوانزا كمك می‌كنند. اگر این نوشیدنی‌ها را با عسل و كمی ‌آبلیموی تازه میل كنید، این خاصیت چند برابر خواهد شد.

سیر را از یاد نبرید: سیر را برای طعم دادن به غذاها، به‌خصوص سوپ، می‌توانید استفاده كنید. این سبزی با خاصیت ضدمیكروبی، از شدت یافتن بیماری‌هایی با منشاء ویروسی و باکتریایی جلوگیری خواهدكرد.

نان تست میل كنید: در دوره سرماخوردگی تامین انرژی موردنیاز بدن مهم است و نان تست می‌تواند یكی از منابع تامین‌کننده انرژی باشد. این نان راحت هضم می‌شود و می‌توان سوپ مرغ را با چند تكه از نان تست تهیه شده با آرد كامل میل کرد.

موز بخورید: اگر سرماخوردگی شما علایمی مانند تهوع، استفراغ و اسهال دارد، خوردن موز می‌تواند به كاهش شدت این علایم كمك كند. موز میوه‌ای آسان‌هضم است و پوره یا تکه‌هایی از آن، غذایی مناسب برای مبتلایان به این بیماری محسوب می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
13 نکته برای جلوگیری از سرماخوردگی
طرز تشخیص حساسیت از سرماخوردگی
آیا ورزش كردن حین سرماخوردگی درست است؟
درمان آلرژی و سرماخوردگی
استفاده از داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی