غذاهای خطرناک را بشناسید
نباید فراموش کنید سرطان یکباره ایجاد نمی‌شود...
این روزها بحث سونامی سرطان بشدت داغ است و سرطان دستگاه گوارش، جزو سرطان‌هایی است که شیوع بالایی دارد.

به‌طور کلی، سرطان رشد غیرمتعارف سلول‌هاست و عوامل مختلفی (ژنتیکی و محیطی) در ایجاد آن دخالت دارند. در این میان چاقی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ما همیشه روی آن تاکید می‌کنیم. براساس آمار، حدود 30 درصد افراد جامعه ما دچار اضافه وزن هستند در حالی که چه در خانم‌ها و چه در آقایان چاق، احتمال بروز سرطان‌های کلون (روده بزرگ)، سنگ کیسه صفرا، تورم لوزالمعده و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا می‌کند. همچنین براساس پژوهش‌های جهانی، سرطان کبد در افراد چاق رو به افزایش است. بنابراین خانواده‌ها باید سعی کنند برای حفظ سلامت دستگاه گوارش، میزان روغن مصرفی را کاهش دهند و با تغذیه سالم جلوی بروز چاقی را بگیرند.

شناسایی غذاهای خطرناک
یکی از مواردی که در ایجاد سرطان‌های دستگاه گوارش نقش مهمی دارد، مصرف بیش از حد گوشت قرمز بخصوص کباب‌ها و در مقابل، مصرف کم انواع میوه و سبزی است. متاسفانه این روزها فست‌فود جایگزین غذاهای سنتی و مواد غذایی طبیعی حاوی آنتی‌اکسیدان شده و همان‌طور که بارها شنیده یا خوانده‌اید آنتی‌اکسیدان‌ها جلوی بروز بسیاری از سرطان‌ها را می‌گیرند؛ بویژه مرکبات و مواد غذایی حاوی ویتامین C که در پیشگیری از سرطان معده موثرند. بنابراین باید بیشتر از سبزیجات، میوه‌جات و انواع سالاد استفاده کنیم و مصرف گوشت قرمز را کاهش دهیم.

و اما ته‌دیگ
باید بدانید هر غذایی که به صورت سوخته مصرف شود، حتی ته‌دیگ برشته‌ای که در خانواده‌های ایرانی بشدت پرطرفدار است، خطر سرطان‌زایی بالایی دارد، اما نباید فراموش کنید سرطان یکباره ایجاد نمی‌شود و این پروسه زمان می‌برد تا سلول‌های طبیعی تبدیل به سلول‌های سرطانی شوند. در عین حال، اگر در طبخ غذاها روغن‌های ترانس‌دار و حیوانی جایگزین روغن‌های گیاهی شوند سرطان‌زایی آنها بیشتر است. البته توصیه ما این است که افراد از غذاهای آب‌پز استفاده کنند، اما در صورتی که مایل به سرخ کردن مواد غذایی هستند، باید شعله گاز بسیار ملایم باشد و از طبخ غذا در روغن‌های بسیار داغ بپرهیزند، چراکه مصرف این غذاها رابطه مستقیمی با بروز سرطان‌های گوارشی دارد.

«نه» محکم به غذاهای دودی و ترشیجات
بدون شک تعداد طرفداران مواد غذایی دودی کم نیست و خیلی‌ها عاشق ماهی دودی، برنج دودی، سوسیس و کالباس دودی، گوشت‌های فرآوری شده دودی و... هستند، اما باید بدانید دودی کردن محصولات غذایی خطر سرطان‌زایی را افزایش می‌دهد. این موضوع درباره ترشیجات هم صادق است. برخلاف تصور مردم که فکر می‌کنند هر چقدر ترشی را بیشتر نگه دارند فایده آن بیشتر خواهد شد، ترشی هر چقدر بیشتر بماند، قلیایی‌تر شده و خطر سرطان‌زایی بیشتری دارد به همین دلیل باید از مصرف آن خودداری کرد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی‌، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین

مطالب پیشنهادی:
عفونت در کمین معده
درباره زخم اثنی عشر بیشتر بدانید
نشانه‌های سرطان معده
نگهداری غذا دربيرون ازيخچال احتمال ابتلا به سرطان معده را افزايش می‌دهد
خوراکی مفید جهت بهبود زخم‌های گوارشی