توصیه های نوروزی یک متخصص تغذیه به بیماران دیابتی
باید افراد دیابتی بیشتر مراقب باشند که الگوی غذایی طراحی شده برای آنها توسط متخصصین تغذیه را فراموش نکنند.

متاسفانه در ایام نوروز تعداد زیادی از مبتلایان به دیابت به علت عدم رعایت نکات تغذیه ای، مجبور به مراجعه اورژانسی به مراکز درمانی می شوند در صورتی که با رعایت رژیم غذایی بسیار ساده، می توانند این ایام را به کام خود و دیگران تلخ نکنند.

دکتر کوروش جعفریان متخصص تغذیه و عضو مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در این باره گفت: هر گاه نام دیابت و تغذیه به زبان آورده می شود کمتر کسی است که دچار احساس ترس و استرس نشود زیرا از گذشته، دیابت با پرهیزهای غذایی بسیار سخت به ویژه در ایام نوروز همراه بوده است. وی افزود: شاید به جرات بتوان گفت که اصول تغذیه ای یک فرد دیابتی با سایر افراد سالم چندان تفاوتی ندارد به طوری که اگر یک فرد سالم، رژیم یک فرد دیابتی را رعایت کند طول عمر خود را حتی تا پنج سال افزایش داده است. در واقع مشکل این است که تغذیه ناسالم در میان اکثر افراد جامعه رواج پیدا کرده است اما عواقب آن در درازمدت نمایان خواهد شد در حالی که آثار و نتایج تغذیه نامناسب در یک فرد دیابتی با توجه به شرایط پاتوفیزیولوژیکی ویژه ای که دارد، در کوتاه مدت و به صورت افزایش قند خون و سایر مشکلات نمایان می شود.

دکتر جعفریان با اشاره به اینکه تبعیت کردن از یک رژیم غذایی مناسب و طراحی شده توسط متخصص تغذیه برای فرد، ضامن کنترل بدون دغدغه قند خون است، اظهار کرد: متخصصین تغذیه با رعایت کردن چند اصل ساده مانند زمان خوردن وعده ها و میان وعده ها ، مقدار کربوهیدرات و سایر مواد مغذی در هر وعده و نوع غذای مصرفی از نظر شاخص گلایسمیک به همراه برنامه ورزشی و فعالیت بدنی می توانند برای افراد مختلف با توجه به نوع دیابت برنامه ریزی غذایی کنند البته نباید فراموش کرد که فرایند درمان یک فرد دیابتی نیاز به یک کار تیمی دارد.

وی تصریح کرد: نقش متخصصین تغذیه و متابولیسم انکار ناپذیر است و با همکاری این متخصصین می‌توان رژیم غذایی را به موازات رژیم دارویی تدوین کرد البته اگرچه ایام نوروز برای بسیاری از افراد به منزله مهمانی و پرخوری است ولی باید افراد دیابتی بیشتر مراقب باشند که الگوی غذایی طراحی شده برای آنها توسط متخصصین تغذیه را فراموش نکنند برای مثال مصرف شیرینی جات و نوشیدنی های حاوی قندهای ساده می تواند کنترل قند خون این افراد را دچار مشکل کند که متاسفانه در این ایام تعداد زیادی از این افراد مجبور به مراجعه اورژانسی به مراکز درمانی می شوند در صورتی که با رعایت بسیار ساده رژیم غذایی می توانند این ایام را به کام خود و دیگران تلخ نکنند.

وی ادامه داد: مصرف معقول از غذاهای متنوع این ایام به ویژه مواد غذایی حاوی کربوهیدرات می تواند نقش بسیار زیادی در کنترل شاخص های گلایسمیک این بیماران داشته باشد. همچنین انجام فعالیت بدنی و ورزش در طول روزهای بهاری نیز به کنترل قند خون کمک می کند. البته بیماران نباید فراموش کنند که مراقبت های درمانی خود را تغییر دهند و حتما مراقب دریافت داروها و تزریق به موقع انسولین خود باشند ضمنا استفاده از گلوکومتر برای اطلاع داشتن از میزان قند خون توصیه می شود

این متخصص تغذیه با تاکید بر مصرف آب کافی و همراه داشتن مواد غذایی مناسب و داروها در هنگام سفر برای بیماران دیابتی خاطرنشان کرد: امیدواریم بیماران دیابتی از ایام نوروز به عنوان یک فرصت برای تمرین رژیم غذایی سالم و صحیح و نه یک تهدید استفاده کنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایسنا