نیازی نیست که برای مقابله با ترش کردن خودتان را از خوردن غذاهای مورد علاقه تان به کلی محروم کنید. در واقع لازم است که مواد غذایی را در زمان های مناسب میل کنید تا مشکلی ایجاد نکنند.

کنترل ریفلاکس(بالا آمدن اسید معده) با مواد غذایی

کم نیست تعداد افرادی که بعد از خوردن غذا یک حس تکراری را تجربه می کنند. حس سنگینی، سوزش معده و بالا آمدن اسید. اگر مشکل ریفلاکس معده یا همان بالا آمدن اسید معده آزارتان می دهد می توانید به برخی مواد غذایی مانند بادام، کینوا، جعفری و غیره اعتماد کنید. این مواد غذایی باعث تسکین این مشکل شده و حالتان را بهتر می کند.


یک مشت بادام و رفقا به عنوان عصرانه

مغزهایی مانند بادام، گردو و فندق منیزیم زیادی دارند. این مواد غذایی به کنترل و مقابله با استرس که باعث تشدید مشکل ریفلاکس می شود کمک می کنند. می توانید یک مشت از این مغزها را به عنوان عصرانه میل کنید. این کار باعث می شود که شام سبک تری میل کنید و مشکل ریفلاکس شبانه که آزاردهنده تر است کمتر می شود. می توانید یک واحد میوه نیز برای ایجاد احساس سیری بیشتر، میل کنید. حواستان باشد که برای غذا خوردن زمان کافی را اختصاص دهید، غذا را به درستی با بزاق آغشته کرده و به آرامی بجوید.


کنترل ریفلاکس معده با 2 قاشق غذاخوری جعفری

سبزیجات معطری مانند جعفری قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارند و مقدار کمی پتاسیم به بدن می رسانند که حاوی خواص بازی است. برای دریافت خواص این سبزی نیاز به میزان زیادی از آن هست اما مصرف دو قاشق غذا خوری از آن نیز برای تسکین بالا آمدن اسید معده کمک کننده است.


5 عدد تخمه رازیانه بعد از غذا مانع ترش کردن معده است

برخی ادویه ها نیز کمک کننده هستند چون حاوی آنتی اکسیدان ها و خواص ضدالتهابی هستند. در بین این ادویه ها زردچوبه تأثیر ضدالتهابی ویژه ای برای تسکین مخاط آسیب دیده دارد. البته باید از مصرف ادویه های تندی مانند فلفل سیاه یا فلفل و غیره پرهیز کرد چون باعث تشدید مشکل می شوند. توصیه می کنیم بعد از غذا چند عدد تخم رازیانه در دهان گذاشته و شروع به جویدن کنید. این کار به هضم بهتر غذا نیز کمک می کند.


یک عدد کیوی خارج از وعده های اصلی

در مشکل ریفلاکس معده رادیکال های آزاد (مولکول های آسیب رسان به سلول ها) تولید می شوند. بنابراین دریافت آنتی اکسیدان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. می توانید به میوه های متنوع اعتماد کنید چون سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. میوه های قرمز یا میوه های ارغوانی و بنفش جزو میوه های سرشار از آنتی اکسیدان ها محسوب می شوند. اما نباید از میوه هایی مانند انار و کیوی غافل ماند. بهتر است از مصرف مرکبات بپرهیزید چون امکان دارد حالت اسیدیته ی آن ها مخاط حساس را تحریک کند. در هر حال بهتر است مصرف میوه را به 3 واحد در روز محدود کنید و مصرف آن ها را در زمانی خارج از وعده های غذایی میل کنید.


روغن کلزا ضدالتهاب است و ضد بالا آمدن اسید معده

برنامه ی غذایی ما معمولاً سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است که باعث بروز التهاب می شوند. بنابراین لازم است که جذب امگا 3 ها از جمله روغن های گیاهی را در الویت قرار داد. روغن هایی مانند کلزا برای بهبود مشکل بالا آمدن اسید معده بهتر هستند.


کینوا ضدنفخ

غلات حاوی فیبر بوده و برای تغذیه باکتری های مفید و همچنین افزایش تعادل فلور روده (باکتری روده) لازم هستند. فلور روده نقش مهمی در کنترل ریفلاکس دارد. فیبرهای غذایی همچنین مانع از بروز یبوست می شوند که یکی از عوامل تشدید کننده ی مشکل ریفلاکس معده است. بهتر است تنوع ایجاد کرده و فقط به مصرف نان و پاستاها اکتفا نکنید چون حاوی گلوتن زیادی هستند. اگر به دانه ی کینوا (احتمالاً تا حالا اسمش هم به گوشتان نخورده است. بله دانه‌ی کینوا (Quinoa) یا خاویار گیاهی را می‌گوییم. کینوا گیاهی است با نام علمی Chenopodium quinoa willd یکی از گیاهانی که تا کنون در ایران مورد بررسی قرار نگرفته و از آن بهره برداری نشده است گیاهی با نام کینوا که بومی کوه های آند در بولیوی، شیلی و پرو است و شبیه برنج .)دسترسی دارید از آن غافل نشوید. برنج و حبوبات نیز حاوی فیبر هستند.


1 لیوان آب قبل از غذا

آب برای تمام عملکردهای بدن لازم و ضروری است و تأثیر زیادی در کار گوارش غذا دارد. در بین غذا مقدار اندکی آب میل کنید تا غذا نرم شود اما از زیاده روی بپرهیزید چون باعث افزایش حجم معده خواهد شد. بهتر است نوشیدن آب را به قبل از غذا و یا یک تا دو ساعت بعد از غذا موکول کنید. توجه داشته باشید برای تسکین سریع سوزش معده شیر گزینه ی مناسبی نیست چون صرفاً تأثیری موقت دارد. بهتر است هر چه سریع تر یک لیوان آب (ترجیحاً یک نوک انگشت جوش شیرین به آن اضافه کنید) میل کنید تا معده را به اصطلاح فرش کرده و التهاب مخاط را کاهش دهد. توصیه می کنیم از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین یا تئین (به استثنای صبح ها) بپرهیزید چون امکان تشدید ریفلاکس معده را افزایش می دهند. بهتر است چای بدون تئین(ماده ای است شبیه به کافئین در چای) یا دمنوش های مفید برای معده را در الویت قرار دهید.

ماهی, دو بار در هفته

برای افزایش میزان امگا 3 بدن به سراغ ماهی های چرب بروید که منبع خوب امگا 3 ها هستند. بهتر است هر هفته دو مرتبه ماهی هایی مانند ساردین، خال مخالی، قزل آلا و غیره مصرف کنید.


سبزیجات برای تغذیه ی روده ها

سبزیجات برای مقابله با ریفلاکس معده مفید هستند چون حاوی مواد معدنی بازی، ویتامین های آنتی اکسیدانی و فیبرهایی هستند که فلور روده را تغذیه می کنند. بهتر است در وعده ی غذایی ظهر و شب سبزیجات رنگی مانند اسفناج؛ بروکلی، فلفل دلمه ای، چغندر و غیره مصرف کنید. توصیه می کنیم از خوردن گوجه فرنگی در شروع غذا خودداری کنید چون باعث تشدید ریفلاکس معده می شود.


در ساعات مناسبی غذا میل کنید

نیازی نیست که برای مقابله با این مشکل خودتان را از خوردن غذاهای مورد علاقه تان به کلی محروم کنید. در واقع لازم است که مواد غذایی را در زمان های مناسب میل کنید تا مشکلی ایجاد نکنند. اگر طرفدار قهوه، آب میوه یا نان و کره هستید نمی خواهد خودتان را با نخوردنشان عذاب دهید. کافی است این مواد غذایی را در وعده صبحانه میل کنید. در عوض برای ناهار و به خصوص شام باید غذاهای سبکی میل کرده و از پرخوری و مصرف نوشیدنی های آسیب رسان مانند نوشابه ها و غیره خودداری کنید.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net