جلوگیری از انتقال سرماخوردگی در بین اعضای خانواده
زمانی که یکی از اعضای خانواده سرما می خورد، بقیه اعضای خانواده سعی می کنند با رعایت نکاتی از گرفتن سرماخوردگی از فرد پیشگیری نمایند.

پیشگیری از انتقال سرماخوردگی

در واقع بسیاری از افراد، فصول پاییز و زمستان را به عنوان فصول شیوع سرماخوردگی و بیماری های تنفسی از جمله آنفولانزا نام می برند. در واقع  یکی از عوامل اصلی که می تواند بدن را در مواجه با بیماری هایی مانند سرماخوردگی ضربه پذیر نماید، ضعف در سیستم ایمنی بدن می باشد. مطالعات علمی مشخص کردند که ارتباط معنی داری بین عملکرد سیستم ایمنی بدن و ضربه پذیر بودن آن در برابر عوامل بیماری زا وجود دارد. به این معنی که به محض پایین آمدن توان سیستم ایمنی، میکروب های بیماری زا به راحتی و به سرعت می توانند در بدن فعالیت های خود را تشدید  و باعث بروز بیماری های مختلف شوند.

 

اقدام فرد مبتلا در زمان سرماخوردگی

در زمان مواجه با بروز هر نوع سرماخوردگی و آنفولانزایی، اولین اقدام فرد مبتلا مراجعه به پزشک برای درمان و استفاده از نسخه های دارویی مرتبط با آن می باشد. اما مساله آن است که افراد نزدیک یا خانواده فرد مبتلا چگونه می توانند از انتقال سرماخوردگی در بدن خود پیشگیری نمایند.

 

پیشگیری از بروز سرماخوردگی در افراد خانواده

اگرچه رعایت اصول بهداشت فردی در پیشگیری از انتقال عوامل بیماریزا به بدن افراد سالم بسیار موثر می باشد، اما تحقیقات جدید پزشکان و محققان علوم سلامت و تغذیه نشان داده که استفاده از سیر در تهیه مواد غذایی افراد سالم می تواند با تقویت قدرت سیستم ایمنی باعث شود که در صورت ورود عامل بیماری زا به بدن آنها سریعا از بین برود. علت این امر آن است که سیر حاوی عنصری به نام سلنیوم می باشد و از آنجایی که سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند، می تواند با عوامل بیماری زا مبارزه و مانع فعالیت ترکیبات عفونت زا در بدن شود.

سیر و پنیر ضد سرماخوردگی
سیر و پنیر ضد سرماخوردگی


برخی تحقیقات علمی دیگر نیز نشان داده که لینولئیک اسید موجود در مواد غذایی می تواند تا حدی سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید، و از این طریق در پیشگیری از بروز برخی عفونت های تنفسی موثر باشد. این ماده مغذی در بسیاری از مواد پروتئینی از جمله پنیرهای پاستوریزه وجود دارد. به همین دلیل برخی متخصصان تغذیه توصیه می کنند که در جهت پیشگیری از بروز نشانه های سرماخوردگی یا عفونت های تنفسی روزانه حداقل 45 گرم پنیر استفاده نمایید.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ