مصرف زیاد چای سبز خطرناک است؟
در واقع خطر چای سبز مربوط به اور دوز چای هایی است که به عنوان مکمل لاغری به فروش میرسند(مانند مثال بالا) .دوز زیاد هر گیاه دارویی میتواند مانع از عملکرد درست کبد شده و عفونت ایجاد نماید.

مضرات چای سبز

مصرف چای سبز به جای قهوه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد اما باید تعادل را در مصرف آن رعایت کنید. اگر نگران عادت کردن به قهوه و مقدار زیاد کافئین آن هستید، احتمالا به فکر جایگزین کردن چای سبز با آن افتاده اید.

 چرا که نه؟ تحقیقات نشان میدهند چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. کاتچین خدمات زیادی برای بدن ما انجام میدهد از بهبود عملکرد حافظه گرفته تا پیشگیری از سرطان.


حتما درباره برخی معایب چای سبز هم چیزهایی شنیده اید مانند خبر بستری شدن دختر 16 ساله ای که به علت آسیب شدید کبدی که پس از نوشیدن سه فنجان چای دارویی چینی که به صورت آنلاین سفارش داده بود، بروز کرد.

نکته نگران کننده این است که احتمالا سه فنجان چایی که او مصرف کرده بود، بسیار غلیظ بوده است. در واقع خطر چای سبز مربوط به اور دوز چای هایی است که به عنوان مکمل لاغری به فروش میرسند(مانند مثال بالا) .دوز زیاد هر گیاه دارویی میتواند مانع از عملکرد درست کبد شده و عفونت ایجاد نماید.


در چه مواردی درباره چای سبز باید محتاط بود؟

دکتر مایک راسل متخصص و مشاور تغذیه میگوید: تاننهای موجود در چای سبز مانع جذب آهن غیر گوشتی میشوند. بنابراین ممکن است هنگامی که چای سبز می نوشید بدن کمتر بتواند از منابع گیاهی و غنی شده آهن مانند حبوبات، تخم مرغ یا لبنیاتی که مصرف میکنید، استفاده کند. به نظر نمی رسد چای سبز بر جذب آهن منابع گوشتی مانند گوشت قرمز تاثیر داشته باشد.
 
دکتر راسل میگوید در صورتی که بیماری خود ایمن (از آلرژی و آسم گرفته تا سرطان، هپاتیت B یا C و یا عفونتهای ویروسی) دارید بهتر است این نوشیدنی آرام بخش را مصرف نکنید. اگر چه چای سبز در بدن سالم سیستم ایمنی را به شیوه مثبت تحریک و تقویت میکند اما اگر دچار اختلالی در سیستم ایمنی باشید ممکن است تحریک سیستم ایمنی باعث شود بیشتر به بدنتان حمله کند و بیماری تشدید شود.

به طور کلی میتوان گفت فواید چای سبز برای سلامتی بر خطرات آن برتری دارد. دکتر راسل میگوید افرادی که برای کاهش مصرف کافئین، چای سبز را جایگزین قهوه میکنند 25 تا 50 میلی گرم کافئین در هر فنجان چای سبز دریافت میکنند در حالی که معمولا در هر فنجان قهوه 59 تا 200 میلی گرم کافئین وجود دارد. البته اگر چای غلیظ میخورید یا در مصرف آن زیاده روی میکنید، باید این فاکتور را نیز در محاسبه مقدار کافئین دریافتی به حساب بیاورید.

دکتر راسل میگوید حداکثر چهار فنجان چای در روز بنوشید. این مقدار به کاهش وزن کمک میکند در حالی که کافئین زیادی ندارد و تاثیر منفی بر جذب آهن نمیگذارد. برای بهره بردن بیشتر از چای بهتر است آن را با معده خالی مصرف کنید تا حداکثر جذب آنتی اکسیدانهای چای در بدن انجام شود.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ