بجای چیپس, پیتزا و بستنی اینها را بخورید تا سالم بخرید و سالم بخورید!
گاهی برای داشتن یک سبد غذایی سالم لازم نیست خیلی از ذائقه و علاقه مان دوری کنیم, بلکه فقط با کمی تغییر و تیزهوشی می توانیم سلامت غذایی را در کنار طعم های خوشمزه باهم یکی کنیم.

مواد غذایی سالم برای قلب در فروشگاه ها کدامند؟

 

  1. 1.پاپکورن در مقابل چیپس سیب زمینی یک اسنک سالم محسوب میشود

potatochipsandpopcorn.jpg

پاپکورن های کم چرب علاوه بر اینکه ترد و لذیذند، منبع مناسب برای فیبر غلات کامل هم محسوب میشوند. علاوه بر این، شما میتوانید یک کاسه ی بزرگ از آن ها را هم بدون هیچگونه عذاب وجدانی نوش جان کنید. سعی کنید پاپکورنی بخرید که با کره ی کم چرب و یا با هوای داغ درست شده است.
در مقابل چیپس های سیب زمینی پر از چربی هستند و معمولا کسی نمیتواند به خوردن فقط چند عدد چیپس قانع شود و یک بسته ی کامل را میخورند. اگر شما چیپس دوست دارید، چیپس های تنوری را انتخاب کنید و مواظب باشید چقدر دارید چیپس میخورید.

 

 

  1. 2.یک کاسه از تمام فیبرهایی که بدن شما نیاز دارد

webmd_composite_photo_of_granola_and_bran_flakes.jpg

برای یک شروع مغذی در ابتدای روز، یک کاسه غلات کامل سبوس دار را انتخاب کنید که غنی از فیبر هستند. شما میتوانید برای ارتقاء ارزش تغذیه ای صبحانه ی خود به آن تکه های میوه و شیر کم چرب هم اضافه کنید.
از طرفی دیگر گرانولا (نوعی غلات آماده ی صبحانه که معمولا حاوی جو، شکر قهوه ای یا عسل، میوه های خشک شده و مغز است) شاید یک غذای سالم محسوب شود، اما از طرفی معمولا خیلی پر چرب است. برای همین بهتر است از گرانولا فقط برای طعم دادن به ماست کم چرب و یا غذاهای دیگر استفاده کنید.

 

 

  1. 3.کاهش چربی, لطمه ای به طعم غذا وارد نمیکند

از سوربت sorbet (بستنی یخی), پودر جوشان sherbet, بستنی کم چرب و یا ماست یخ زده به عنوان دسر برای کم کردن چربی و کالری رژیم روزانه خود استفاده کنید. به خاطر تکنولوژی جدیدی که در هم زدن امروزه در صنایع غذایی استفاده میشود، این ترکیبات به ظاهر بی مزه و بدون چربی، بافتی یک دست و طعمی لذیذ پیدا میکنند و طعمی شبیه بستنی های معمولی و پرچرب دارند. نصف فنجان دسر در روز میتواند در هر رژیمی جا داده شود.

 

 

  1. 4.از خوردن پیتزاهایی که محتویات پرچرب دارند خودداری کنید

پیتزای مارگاریتا که خمیر نازکی دارند و یا مرغ گریل شده و سبزیجات دارند انتخاب های خوبی محسوب میشوند. با حذف سوسیس، پپرونی و پنیر اضافه، میتوانید چربی، سدیم و کالری غذای محبوب خود را کاهش دهید.
در هر وعده دو برش (از یک پیتزای متوسط) در کنار یک کاسه سالاد میتواند یک وعده ی کامل باشد و شما را سیر کند.

 

 

  1. 5.آبمیوه ی طبیعی را در مقابل شربت های میوه انتخاب کنید

آبمیوه های 100% طبیعی غنی از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضد سرطان هستند. در واقع این آبمیوه ها انتخاب دوم بعد از میوه ها هستند.
در حالیکه شربت های میوه کاملا مصنوعی معمولا غنی از شکر و کاری خالص هستند.  

 

 

  1. 6.هوموس یک میان وعده ی سالم و خوشمزه است

webmd_composite_photo_of_cheese_dip_and_hummus.jpg 

هوموس یک ترکیب مغذی و لذیذ است که وقتی کمی با سبزیجات مثل هویج میل شود، لذیذ تر هم میشود.
این میان وعده از نخود درست میوشد و غنی از آهن، ویتامنی C و پروتئین و فیبر است.
پس از این میان وعده ی خوش مزه لذت ببرید و اسنک های حاوی پنیر پیتزا را از برنامه ی خود حذف کنید، چراکه میتوانند در رژیم شما خرابی به بار آورند.

 

 

  1. 7.غذاهای یخ زده هم میتوانند سالم باشند!

در فروشگاه های مواد غذایی، به دنبال غذاهای یخ زده ای باشید که حاوی پروتئین بدون چربی، پر از سبزیجات، غلات کامل و سس ساده ی کم چرب هستند.
از خریدن غذاهای سرخ شده  و یا سس خامه ی یخ زده خودداری کنید. غذاهای یخ زده ای که پخته، گریل یا بخارپز شده اند سالم تر بوده و کالری کمتری هم دارند.

 

 

  1. 8.اسپاگتی – یک غذای خوشمزه ی سالم

webmd_composite_photo_of_macaroni_and_cheese_and_spaghetti.jpg

این بار که به خرید میروید، ماکارونی های جدید که با غلات کامل (سبوس) درست شده اند را امتحان کنید. مطمئن باشید که حتی بچه ها هم این اسپاگتی را به همراه یک سس قرمز لذیذ دوست خواهند داشت. با این کار شما غذای مورد علاقه ی بچه ها را به یک غذای مقوی و پر فیبر تبدیل کرده اید.
ماکارونی و پنیر با اینکه از قدیم پرطرفدار بوده است، اما غذایی است که فیبر کمی دارد و پر کالری و پر چرب است.

 

 

  1.  9.میگو و شاه میگوی یخ زده

webmd_composite_photo_of_fish_stick_and_shrimp.jpg

میگو نسبت به فیله ی ماهی انتخاب خوشمزه تر و سالم تری است.
شما میتوانید میگو را به صورت پخته و آماده ی مصرف بخرید. میگو را به صورت سرد با سس کوکتل ، گریل شده و یا تفت داده شده با سبزیجات نوش جان کنید.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ