هوس و ولع خوردن هر خوراکی, از مشکلی در بدن شما خبر می دهد!
گاهی هوس یک خوردنی خاص می تواند در واقع پیامی مهم از طرف بدنتان باشد، در این مقاله می خواهیم 11 مورد از این موارد را برای شما شرح دهیم تا با دیدی بازتر به آنها نگاه کنید.

چرا هوس خوردن یخ, شکلات, شیرینی ها, پنیر, نوشابه, چیپس, غذاهای تند و آب می کنیم؟

گاهی هوس یک خوردنی خاص می تواند در واقع پیامی مهم از طرف بدنتان باشد، در این مقاله می خواهیم 11 مورد از این موارد را برای شما شرح دهیم تا با دیدی بازتر به آنها نگاه کنید.

 

هوس یخ می کنید؟

بعضی ها واقعا از جویدن یخ لذت می برند. اما اگر دیدید خیلی هوس یخ یا چیزهای سرد می کنید ممکن است نشانه ای از کم خونی باشد. هوس یخ یک نوع پیکا است (میل به خوردن چیزهای غیر غذایی مانند خاک یا صابون) و با سطح پایین آهن در ارتباط است. محققان فرض را بر این می گذارند که خوردن یخ به صورت موقت جریان خون در مغز را بالا می برد و کندی مربوط به کمبود آهن را جبران می کند.

 

هوس شکلات می کنید؟

اگر دائما خود را در حال شکلات خوردن یافتید، ممکن است دچار افسردگی باشید و با این کار سعی در خود درمانی داشته باشید. 28 گرم شکلات تلخ سطح سروتونین و دوپامین (که به نام مواد شیمیایی احساس خوب نیز شهرت دارند) را تقویت می کند. علاوه بر این شکلات حاوی منیزیم و تئوبرومین، دو ترکیبی که نشان داده اند می توانند سطح هورمون های استرس را کاهش و آرامش بخشی به عضلات را بهبود دهند است.

 

هوس چیزهای شیرین می کنید؟

روز و شب در رویای خوردن انواع شیرینی ها هستید؟

اگر چنین است باید مدت زمان بیشتری را به خوابیدن اختصاص دهید. تحقیقات نشان داده افرادی که تغییری کوچک حتی حدود نیم ساعت کاهش در خوابشان رخ می دهد روز بعد 550 کالری ممکن است کالری اضافی دریافت کنند و این کالری اضافی از مرغ کبابی و بروکلی نیست. محققان می گویند افراد از غذاهای شیرین به عنوان راه حلی سریع برای مبارزه با احساس خستگی شان استفاده می کنند. متاسفانه این راه حل عمر کوتاهی دارد و در طولانی مدت سطح خستگی تان را افزایش نیز می دهد.

 

هوس پنیر می کنید؟

پنیر یکی از مواد اصلی بیشتر غذاهای محبوب است. این ماده خوشمزه و ذوب شده حاوی L- تریپتوفان است ترکیبی که خلق و خو را بهبود می بخشد و احساس آرامش را تقویت می کند. پس اگر حس می کنید بیشتر مواقع هوس یک پیتزای پنیری یا ماکارونی و پنیر کرده اید ممکن است نشانه نیاز به مقداری آرامش باشد. یک وعده به اندازه می تواند روی کاهش استرس و احساسی بهتر تاثیر داشته باشد، اما اگر هوس به غذاهای پنیری تان فروکش نمی کند و دائما ادامه دارد می تواند نشانه مشکلات شناختی با تمرکز و حافظه نیز باشد. در یک تحقیق مشخص شد افراد مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی دو برابر دیگران هوس پنیر می کنند.

 

هوس نوشابه می کنید؟

بسیاری از افراد هستند که قسم می خورند یک روز بدون نوشابه نمی توانند سر کنند. با اینکه از طعم شیرین و گازدار نوشابه لذت می برید اما چیزی که بیشتر بدنتان به دنبال آن می باشد کافئین است. یک وعده نوشابه حاوی 30 میلی گرم کافئین است، این مقدار برای بیدار کردنتان کافیست بدون اینکه عصبی شوید. یک دلیل کمتر شایع هوس کردن نوشابه کمبود کلسیم است. اسید فسفریک موجود در نوشیدنی گازدار می تواند کلسیم و منیزیم را از استخوان ها بشوید، و یک دور باطل تخلیه و ولع به مصرف را بسازد.

 

هوس چیپس سیب زمینی می کنید؟

چیپس سیب زمینی و فامیل مشهورش سیب زمینی سرخ کرده، از غذاهایی هستند که زیاد هوسشان به سراغ افراد می آید، اما تمام کردن کل یک بسته در یک چشم بهم زدن می تواند نشانه کمبود چربی های سالم در بدن باشد. یکی از موارد مهم امگا 3 است، بدن ما این اسید چرب را به صورت طبیعی تولید نمی کند، بنابراین برای دریافت مقدار مورد نیاز روزانه باید غذاهایی مانند سالمون، و دیگر ماهی های چرب استفاده کنیم. ممکن هم هست که در کل چربی های سالم بدنتان کم شده باشد که در این صورت باید به سراغ غذاهای بهبود دهنده چربی های سالم نظیر آجیل ها و روغن زیتون بروید.

 

هوس آب می کنید؟

اگر خیلی تشنه هستید ممکن است فقط دچار کمبود آب شده باشید و بدنتان می گوید یک بطری آب بردار و این کمبود را جبران کن. اما اگر تمام مدت احساس تشنگی می کنید و آب می نوشید ممکن است مشکل عمیق تر باشد مانند دیابت. تشنگی و دفع ادرار شدید، از اولین نشانه های این است که سطح انسولینتان بهم ریخته است. قند اضافی که در خونتان تجمع کرده باعث می شود کلیه در این فرآیند بیش از حد کار کند. وقتی بدن نمی تواند پا به پای قند پیش برود مقداری از آن را توسط ادرار دفع می کند، که همین باعث می شود احساس تشنگی کنید.

 

هوس چوب شور می کنید؟

هوس نمک کردن می تواند نشانه کمبود مواد معدنی باشد. خانم هایی که گزارش داده اند هوس به خوردن نمکشان بسیار بالا است مشخص شده که بیشتر در خطر کمبود کلسیم، منیزیم و زینک قرار دارند. بعلاوه هوس سیری ناپذیر به نمک می تواند نشانه بیماری آدیسون (کم کاری غدد فوق کلیوی)،یا سندرم بارتر باشد، مخصوصا اگر هوس غذایی همراه با دیگر نشانه ها از جمله خستگی، کاهش وزن، و رنگ رفتگی پوست باشد.

 

هوس غذاهای تند می کنید؟

خوردن غذاهای تند می تواند سریعترین راه بدن برای کنار آمدن با حرارت بالا باشد، شاید به همین دلیل باشد که مردم کشورهای گرمسیری به خاطر عشقشان به غذاهای تند معروف هستند. شاید درست به نظر نیاید، اما خوردن غذای های تند به صورت موقت سوخت و ساز بدنتان را بالا می برد، همین باعث می شود بیشتر عرق کنید و در نتیجه زودتر دمای بدنتان کاهش پیدا کند. خوردن غذاهای تند می تواند به خاطر افزایش سطح آدرنالین نیز باشد. برخی افراد به بالا بردن آدرنالین عادت می کنند و این به نوعی اعتیاد در آنها بدل می شود.

 

هوس ذرت بو داده می کنید؟

بدن برای اینکه درست عمل کند به سدیم و گلوکز نیاز دارد – دو ماده مغذی که با ورزش کردن سریع خالی می شوند، مخصوصا اگر خیلی عرق کنید. پس اگر هوس یک میان وعده نمکی کردید شاید بدنتان است که می گوید این موارد نیاز به ریکاوری دارند. شاید به همین دلیل است که بیشتر نوشیدنی های ورزشی هم حاوی نمک هستند هم قند.

 

هوس همه چیز می کنید؟

هوس شدید برای هر غذایی ( اما معمولا میان وعده ها ) معمولا با گرسنگی اشتباه گرفته می شود در حالی که نشانه کم آب شدن بدن است. احساس تشنگی آخرین نشانه کم آب شدن بدن است. متاسفانه ما معمولا سیگنال هایی که بدن ارسال می کند را بد تعبیر می کنیم. دفعه بعد که چنین احساسی داشتید ابتدا یک لیوان آب بنوشید کمی منتظر بمانید تا مطمئن شوید واقعا گرسنه هستید یا خیر.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:سایت دکتر کرمانی