خوراکی پرطرفدار ایرانیان؛ قاتل کبد
یکی از خوراکی‌هایی که بین ایرانیان طرفداران بسیاری دارد و به اشکال متفاوت در طبخ غذاها استفاده می‌شود، برنج است. متخصصان طب سنتی، برای کاهش عوارض منفی این غذا افزودن برخی ترکیبات را پیشنهاد کرده‌اند که از خاصیت‌ چاق‌کنندگی آن کم می‌کند.

چون برنج سرد و تر است، چاق می‌کند

وقتی مزاج غذایی سرد و تر باشد، مصرف آن‌ها باعث چاقی خواهد شد. برنج چنین مزاجی دارد. این ماده غذایی انباشتی از نشاسته است که باعث چاقی می‌شود. درواقع برنج یکی از عوامل اصلی چاق شدن و ابتلا به کبدچرب محسوب می‌شود.

 

شوید و میخک، اصلاح‌کننده سردی برنج

افزودن شوید، سبزی‌پلو، زیره، زعفران یا میخک به برنج باعث اصلاح مزاج این ماده خوراکی شده و کمتر باعث چاقی می‌شود؛ چون مزاج سرد آن با افزودن ادویه‌هایی با مزاج گرم و خشک گرفته می‌شود.

زیره علاوه بر کاهش سردی برنج، باعث کاهش نفخ شده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و در سوخت‌وساز چربی نقش موثری دارد. میخک هم باعث کاهش دردهای عصبی و همچنین کاهش دردهای گوارشی و کولیک می‌شود.همچنین افزودن سبوس به برنج هم در کاهش خاصیت چاق‌کنندگی برنج موثر است

 

برنج را با خورش‌های گرم بخورید

اگر جزو افرادی هستید که تمایلی به افزودن زیره و میخک به برنج ندارید، بهتر است بیشتر برنج را به صورت مخلوط سبزیجات مصرف کنید. می‌توانید بسته به نوع خورش با افزودن ادویه مناسب با مزاج گرم و خشک، مزاج برنج را اصلاح کنید. مثلا به خورش قیمه یا قیمه بادمجان حتما زعفران یا زردچوبه و دارچین و به خورش قورمه سبزی، فلفل سیاه اضافه کنید.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:shafaonline.ir