عوارض عدم دریافت پروتئین به میزان مورد نیاز بدن
بیشتر مردم فکر می‌کنند هرچه بیشتر پروتئین مصرف کنند، برای سلامتشان مفید است و در مقابل عده‌ای هم هستند که به مصرف پروتئین علاقه زیادی ندارند و از عوارض عدم دریافت پروتئین مورد نیازشان آگاهی ندارند

پروتئین ها را به مقدار مورد نیاز بدن مصرف کنید

باید به این نکته اشاره داشت که هر دو حالت افراط و تفریط در مصرف پروتئین، خالی از عارضه های جانبی نیست. اگر یک رژیم غذایی کم پروتئین را دنبال می‌کنید، ممکن است با هیچ نشانه‌ای مواجه نشوید، و احتمالاً وظایف روزانه خود را به خوبی انجام دهید. اما مصرف ناکافی پروتئین در بلند مدت می‌تواند به طیف گسترده‌ای از آثار منفی سلامت منجر شود.

 

کاهش وزن:

اگر به میزان کافی پروتئین مصرف نکنید، احتمالاً به معنای آن است که کالری کافی مصرف نمی‌کنید، یا عدم تعادل گوارشی دارید. اگر کالری بسیار اندک مصرف کنید، بدن شما از پروتئین مصرفی برای کسب انرژی به جای عضله سازی استفاده می‌کند. در مقابل، برخی افراد ممکن است دچار اضافه وزن شوند، زیرا بدن در واکنش به کمبود سوخت برای تولید انرژی، آهنگ سوخت و ساز را کند می‌سازد.

 

ضعف عضلانی:

افراد مسن ممکن است در صورت عدم دریافت پروتئین کافی از رژیم غذایی روزانه خود شاهد از دست دادن هرچه بیشتر عضله باشند.

 

تورم:

پروتئین نقشی کلیدی در پیشگیری از تجمع مایعات در بافت‌ها، به ویژه در پاها و مچ پاها ایفا می‌کند.

 

فشار خون پایین و ضربان قلب پایین:

اگر درصد چربی بدن بیش از اندازه پایین باشد یا به میزان کافی پروتئین مصرف نکنید، امکان مواجهه با شرایطی به نام کندکاری قلب وجود دارد. در نتیجه کاهش ضربان قلب، احتمال تنگی نفس، سبکی سر، و حتی غش وجود دارد.

 

سوء جذب غذایی:

اگر به میزان کافی پروتئین مصرف نکنید، بدن می‌تواند با شرایطی دشوار برای دریافت و جذب مواد مغذی دیگر مانند نیاسین، آهن، روی، و کلسیم مواجه شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamaneh.com