مشکلات گوارشی با برخی اشتباهات تغذیه ای
تقریبا همه ما، برخی از مشکلات گوارشی را تجربه کرده‌ایم. این مشکلات گوارشی، گاهی بسیار آزاردهنده است.

مشکلات گوارشی با برخی اشتباهات تغذیه ای

تقریبا همه ما، برخی از مشکلات گوارشی مثل ورم معده، سوء‌هاضمه، ترش کردن یا یبوست را تجربه کرده‌ایم. این مشکلات، گاهی بسیار آزاردهنده است. اما خبر خوب این که می‌توان با ایجاد برخی تغییرات کوچک در عادت‌های غذایی، از بروز بسیاری از این مشکلات پیشگیری کرد. موارد زیر برخی از این تغییرات هستند:

 

میوه‌ها را همراه وعده‌های غذایی مصرف نکنید

اگر می‌خواهید یک وعده غذایی میوه‌ای داشته باشید، مشکلی وجود ندارد. اما میوه را همراه با دیگر مواد غذایی مصرف نکنید. میوه‌ها هضم آسانی برای دستگاه گوارش دارند و بسیار سریع‌تر از دیگر مواد غذایی به اجزای ریزتر شکسته شده و جذب بدن می‌شوند. درصورتی که میوه‌ها همراه با غذا مصرف شوند، هضم سریع آنها می‌تواند مشکلاتی را در روند هضم مواد غذایی ایجاد کند. از آنجا که میوه‌ها سریع تر شکسته می‌شوند، معده شما به یک منبع تخمیر تبدیل می‌شود.

این حالت، مشکلات گوارشی مثل تولید گاز، نفخ و احساس سنگینی را به دنبال خواهد داشت. اگر سعی می‌کنید با مصرف میوه، دریافتی دیگر مواد غذایی را کاهش دهید، به جای مصرف همزمان، دست‌کم نیم‌ساعت قبل از غذا میوه مصرف کنید.

 

تمام حجم معده را با غذا پر نکنید

معده ظرفیت محدودی دارد. پرکردن آن بیش از حد این ظرفیت، طبیعتا مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. وقتی دستگاه گوارش مواد غذایی زیادی دریافت می‌کند، نمی‌تواند کار خود را درست انجام بدهد درنتیجه فرد دچار سوء‌هاضمه و نفخ می‌شود. افزون بر این، پرکردن معده، اضافه بر ظرفیت محدود آن، باعث می‌شود در بدن مواد سمی تولید شود.

پرخوری مداوم و طولانی‌مدت مشکلات گوارشی شدیدی ایجاد می‌کند، همچنین سیستم ایمنی را تضعیف کرده و فرد را نسبت به عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر می‌سازد. به‌طور معمول، در هر وعده غذایی باید به اندازه گودی دو کف دست (درحالتی که آنها را کنار هم نگه می‌دارید) غذا مصرف شود. بیشتر از این میزان، پرخوری به شمار آمده و احتمال این که مشکلات گوارشی ایجاد شود وجود دارد.

 

از نوشیدن آب سرد پرهیز کنید

نوشیدن آب سرد هرچند لذتبخش است، اما ایده خوبی نیست. اگر در بین غذا تمایل به نوشیدن آب دارید، آب گرم می‌تواند برای هضم بسیار مفید باشد. اگر آب سرد را داخل یک لوله فلزی بریزید، لوله منقبض شده و جریان آب یا دیگر مایعات را به داخل خود محدود می‌کند. بدن نیز چنین واکنشی به آب سرد نشان می‌دهد.

غذاهای چرب، در دماهای پایین خود را سفت می‌کنند و در دماهای بالاتر نرم می‌شوند. همه غذاها حاوی مقادیری چربی هستند، بنابراین به همین شکل به آبی که وارد بدنتان می‌کنید واکنش نشان می‌دهند. واکنش مواد غذایی به آب سرد، بشدت روند هضم را مختل کرده و ریسک بروز مشکلات گوارشی را افزایش می‌دهد. هرچند نوشیدن آب گرم بویژه در تابستان چندان خوشایند نیست، اما می‌توان با نوشیدن آبی که دمای محیط را دارد از بروز مشکلات گوارشی پیشگیری کرد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir