رژیم‌های فاقد گلوتن و خطر ابتلا به دیابت
روی محصولات زیادی عبارت فاقد گلوتن دیده می‌شود، اما تحقیق جدیدی شبهاتی را راجع به فواید رژیم های فاقد گلوتن بر سلامت مطرح می‌کند.

رژیم‌های فاقد گلوتن خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند

روی محصولات زیادی عبارت فاقد گلوتن دیده می‌شود، اما تحقیق جدیدی شبهاتی را راجع به فواید آن بر سلامت مطرح می‌کند. دانشمندان طی یک مطالعه‌ی بزرگ دریافتند، آنهایی که رژیم غذایی‌شان کمترین مقدار گلوتن را داراست، کمی بیشتر از دیگران در دهه‌های آینده در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند. این یافته‌ها اثبات نمی‌کنند که رژیم کم‌گلوتن در بروز دیابت نقش دارد. اما این مطالعه فواید درازمدت اجتناب از مصرف گلوتن را که به عقیده‌ی مردم یک حرکت سالم است، زیر سوال می‌برد.

به گفته‌ی محقق راهبر این مطالعه، جنگ زانگ، برخی افراد، مثلاً آنهایی که به اختلال گوارشی سلیاک دچارند، مجبورند که از مصرف گلوتن اجتناب کنند. اما زانگ می‌گوید که تحقیق کمی بر روی مفید بودن این رژیم در دیگر افراد انجام شده است. او که محقق دانشگاه هاروارد است می‌گوید، با توجه به محبوبیت و هزینه‌ی غذاهای فاقد گلوتن، شکاف بزرگی در شواهد وجود دارد.

گلوتن پروتئینی است که در غلات وجود دارد. رژیم‌های فاقد گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک ضروری است.

در این مطالعه مشخص شد که پس از جدا کردن حساب دیگر عوامل مثل ورزش، وزن، کالری‌های دریافتی و سابقه‌ی خانوادگی، باز هم احتمال ابتلای افرادی که کمتر گلوتن مصرف می‌کنند به دیابت نوع ۲ بیشتر است.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: shafaonline.ir