بیماری آندومتریوز و برنامه غذایی مناسب آن
بیماری آندومتریوز یکی از بیماری های شایع زنان است. تغذیه سالم در کاهش علائم آندومتریوز موثر بوده و با رعایت یک برنامه غذایی صحیح، می توان علائم این بیماری را کنترل کرد

بیماری آندومتریوز و برنامه غذایی موثر بر کاهش علائم آن

بیماری آندومتریوز یکی از بیماری های شایع زنان است که در آمریکا از هر 10 زن 1 نفر را درگیر می نماید. به بافت داخل رحم آندومتر گفته می شود، زمانیکه که این بافت در جایی به غیر از رحم تشکیل شود فرد مبتلا به این بیماری می شود. شایع ترین محل تشکیل این بافت مزاحم لگن است. در بیماری آندومتریوز ممکن است بافت های اطراف درگیر شوند و دچار زخم و خونریزی و چسبندگی شوند. معمولا بیماری آندومتریوز با علائمی نظیر درد مزمن لگن، قاعدگی های دردناک و ناباروری همراه است در برخی موارد نیز می تواند علامتی نداشته باشد. جراحی، هورمون درمانی از روشهای درمانی این بیماری محسوب می شود. یکی از عواملی که در تشدید و یا کاهش علائم بیماری آندومتریوز نقش دارد تغذیه صحیح و تغییر در شیوه زندگی است.

بیماری آندومتریوز و برنامه غذایی مناسب آن

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اندومتریوز، متهم ردیف اول درد لگنی, درد هنگام عادت ماهیانه و نازایی در زنان

 

یکی از علتهای بیماری آندومتریوز تغییر در سطح هورمون استروژن در بدن خانمها است و همانطور که می دانید هورمون جنسی استروژن در بدن خانمها از سه طریق وارد می شود:

1) هومون استروژن که توسط خود بدن ساخته می شود.

2) برخی از مواد غذایی که به طور طبیعی هورمون استروژن دارند و با مصرف این مواد غذایی این هورمون وارد بدن ما می شود.

3) مواد شیمیایی مانند برخی از مواد آرایشی که حاوی شکل خاصی از این هورمون هستند. 

رعایت یک برنامه غذایی صحیح به حفظ تعادل این هورمون جنسی در بدن کمک می نماید.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لطفا آندومتریوز را جدی بگیرید!

 

تغییر در برنامه غذای چه تاثیری در بیماری آندومتریوز دارد؟

با تغییر در رژیم غذایی در مبتلایان به بیماری آندومتریوز موارد زیر حاصل می شود: 

کاهش درد 

کاهش التهاب

کاهش نفخ

تعادل در سطح هورمونهای بدن

افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

افزایش سطح انرژی 

حفظ و نگهداری سلامت کلی بدن

 

برای درمان بیماری آندومتریوز با منابع غذایی حاوی چربی های خوب آشتی کنید 

آیا تا به حال فکر کرده اید که عامل ایجاد درد در بدنتان چیست؟ پروستاگلاندین ها عامل ایجاد درد در بدن ما هستند. پروستاگلاندین ها اسیدهای چرب پیچیده ای هستند که منشا آنها عوامل غذایی هستند. درد یکی از علائم بیماری آندومتریوز است. با رعایت یک برنامه غذایی صحیح می توان سطح این پروستاگلاندین ها را در بدن تغییر داد و درد ناشی از بیماری آندومتریوز را تاحدودی کاهش داد. با کاهش دریافت چربی های بد و منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع و با افزایش دریافت چربی های خوب (منابع حاوی امگا3 مانند ماهی سالمون، ماهی ساردین، گردو، تخم کتان) در برنامه غذایی خود میزان پروستاگلاندین های خوب را در بدن خود افزایش داده و درد را کمتر احساس کنید.

 

با افزایش دریافت فیبر در برنامه غذایی خود از بیماری آندومتریوز رهایی یابید

همانطور که در بالا نیز توضیح داده شد یکی از علتهای بیماری آندومتریوز، چرخه نامتعادل تولید هورمون جنسی استروژن در بدن خانم ها است. افزایش دریافت فیبر در برنامه غذایی منجر به برقراری تعادل در میزان هورمون جنسی استروژن می شود. البته همواره به این موضوع نیز توجه داشته باشید که افزایش دریافت فیبر بدون افزایش مصرف مایعات باعث ایجاد یبوست می شود.

منابع غذایی حاوی فیبر عبارتند از برنج قهوه ای، غلات سبوس دار، حبوبات، میوه ها و سبزیجات است.

 

برای درمان سریعتر بیماری آندومتریوز مصرف گندم و آرد گندم را به حداقل برسانید

تحقیقات نشان داده است که معمولا زنان مبتلا به آندومتریوز به پروتئین گندم یا همان گلوتن حساسیت نشان می دهند. همچنین گندم، نانهای که با آرد گندم تهیه می شود، ماکارونی ها و اسپاگتی حاوی ماده ای به نام اسید فیتیک هستند که به نظر می رسد علائم بیماری آندومتریوز را تشدید می نماید.

 

با خداحافظی با گوشت قرمز از بیماری آندومتریوز رهایی یابید

تحقیقات نشان می دهد که مصرف گوشت قرمز ریسک ابتلا به بیماری آندومتریوز را افزایش می دهد، مصرف زیاد گوشت قرمز سطح پروستاگلاندین های بد را در بدن افزایش می دهد، بنابراین توصیه می شود زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف کرده و گوشت سفید را جایگزین نمایند و برای تامین آهن مورد نیاز خود از سایر منابع غذایی آهن و یا مکمل های حاوی آهن استفاده نمایند.

 

با مواد غذایی حاوی کربوهیدرات تصفیه شده خداحافظی کنید

منظور از کربوهیدرات تصفیه شده، کربوهیدراتی است که سبوس آن جدا شده و فیبر ندارد مانند برنج سفید، انواعی از بیسکویت ها، کیک ها، انواع ماکارونی و پاستا. همواره متخصصین علوم تغذیه به زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز توصیه می کنند که کمتر از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات تصفیه شده استفاده کنند.

 

مصرف قندهای ساده را در برنامه غذایی خود محدود کنید

بهتر است زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز مصرف قند و شکر، مرباجات، انواع شیرینی جات، شکلات، کیک های مختلف و آبمیوه های صنعتی که حاوی شکر هستند را در برنامه غذایی خود محدود نمایند. مصرف زیاد قند و شکر محیط داخل بدن را اسیدی کرده و میزان التهاب را در بدن زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز افزایش می دهد و شدت علائم این بیماری را تشدید می نماید. مصرف عسل در مبتلایان به این بیماری به شرط اینکه عسل طبیعی و مرغوب باشد بلامانع است.

 

در مصرف منابع غذایی حاوی کافئین حد اعتدال را رعایت کنید

اگر شما هم جز آندسته از افرادی هستید که قهوه و سایر منابع غذایی حاوی کافئین را زیاد مصرف می کنید و مبتلا به بیماری آندومتریوز هستید، توصیه می شود مصرف خود را کاهش دهید و حد اعتدال را رعایت نمایید. کافئین دردهای شکمی را در زنان مبتلا به این بیماری افزایش می دهد و میزان ترشح هورمون استروژن را نیز افزایش می دهد.

 

مصرف غذاهای کنسروی و غذاهای آماده را به حداقل برسانید

اکثر افراد از خوردن غذاهای آماده، سوسیس، کالباس بدشان نمی آید. ولی زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز باید مصرف غذاهای آماده و غذاهای کنسروی را به حداقل برسانند. معمولا این دسته از غذاها مواد نگهدارنده و چربی های اشباع و نمک زیادی دارند که میزان پاسخ های التهابی را در این بیماری افزایش می دهد و علائم این بیماری را تشدید می نماید.

 

زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز به کدام ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند؟

اگرچه با یک رژیم غذایی متعادل و متنوع نیاز افراد به ویتامین ها و مواد معدنی تامین می شود ولی این روزها اکثر افراد برنامه غذایی متعادل و متنوعی ندارند و نیاز روزانه شان به بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف تامین نمی شود، بهتر است از مکمل های حاوی این ویتامین ها و مواد معدنی مختلف استفاده کنند.

زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز به ویتامین ها و مواد معدنی زیر نیاز دارند:

زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز مکمل های حاوی ماده معدنی منیزیم را فراموش نکنند. منیزیم دردهای شکمی سیکل قاعدگی را کاهش می دهد و به رفع یبوست کمک می نماید. 

زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز از مکمل های حاوی روی غافل نشوند. روی در فعالیت آنزیم ها و تقویت سیستم ایمنی نقش زیادی دارد. 

زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز برای کاهش درد های شکمی خود، قبل از قاعدگی کلسیم را فراموش نکنند. معمولا چند روز قبل از قاعدگی ذخایر کلسیم در بدن مبتلایان به این بیماری کاهش می یابد، برای جبران این کاهش بهتر است که از مکمل های حاوی کلسیم استفاده نمایند تا علائم دردناک قاعدگی کاهش یابد. 

معمولا مبتلایان به بیماری آندومتریوز میزان خونریزی قاعدگی شان بیشتر از سایر خانم ها است و مستعد کم خونی فقر آهن هستند. بهتر است برای پیشگیری از کم خونی از مکمل های حاوی آهن استفاده کنند

برای تقویت سیستم ایمنی در مبتلایان به بیماری آندومتریوز از مصرف مکمل های حاوی ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A و سلنیوم غافل نشوند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: avayesalamati.com