مهم ترین نکته در ایجاد یک وعده غذایی سالم، مصرف غذاهای طبیعی می باشد.اما بهترین وعده غذایی برای انسان چیست؟ گیاه خواری؟ گیاه خواری مطلق؟(1) پروتئین بالا؟ چربی پایین؟ بدون لبنیات؟
 

اگر به سبد غذایی خود تکیه کنیم،هیچ وعده غذایی کاملی برای انسان وچود ندارد.حداقل نه آن چیزی که بر پایه میزان مصرف پروتئین،چربی یا کربوهبدرات است.
انسان توانسته است با پروتئین و چربی بالا (مردم گرینلند)، پروتئین پایین،کربوهیدرات بالا (بومی های آفریقای جنوبی)،شیر تازه و خامه (روستا های سوئیس)، چربی اشباع شده بالا (جزیره نشینان تروبیند) و حتی وعده های غذایی که خون حیوانات در آن معمول است (بومی های کنیا و تانزانیا) زندگی کند و به بقای خود ادامه دهد.مردم مدرن آمریکا هم با غذا هایی که عامل بیماری های کشنده مثل بیماری های قلبی، دیابت و اضافه وزن و ... هستند توانسته اند زنده بمانند.
ولی مواد غذایی مثل انواع آجیل،لوبیا،شیر تازه و گوشت طبیعی (گوشتی که از مراتع طبیعی به دست می آید) همگی بدون دستکاری هستند. این گونه از مواد غذایی بدون در نظر گرفتن میزان کربوهبدرات،پروتئین یا چربی که دارند همیشه سالم هستند.
نکته قابل توجه دیگر درباره این مواد غذایی این است که بر روی هیچ کدام از آن ها قیمتی قرار داده نمی شود.همچنین این مواد غذایی قند پایینی دارند.در میان جوامع باستانی و امروزی آن هایی که  سالم هستند و طول عمر بالایی دارند مصرف بالای قند نداشته اند.
در واقع چیزی که می خورید اهمیتی در مقابل میزان طبیعی بودن آن ندارد.غذای واقعی (غذایی با کمترین میزان دستکاری) داروخانه ای از مواد غذایی،مواد شیمیایی گیاهی،آنزیم، ویتامین،مواد معدنی،آنتی اکسیدانت ها،ضد التهاب ها و چربی های سالم است که می تواند شما را به یکصدمین سال زندگیتان هدایت کند.

*
برای مثال توت کالری بسیار پایینی دارد و در عوض سرشار از فیبر و ترکیبات گیاهی است که باعث تقویت حافظه و مقاومت در برابر ابتلای به سرطان می شود.مطالعات نشان می دهند افرادی که خشکبار زیاد مصرف می کنند کمتر دچار حملات قلبی می شوند.لوبیا هم سرشار از فیبر بوده و بخشی از وعده غذایی هر انسان با طول عمر بالا و سالمی در هر نقطه از این کره خاکی است.

*
پروتئین که از کلمه ای یونانی به معنی "بسیار مهم" می آید،یکی از ویژگی های تمامی وعده های غذایی سالم مورد مطالعه است.گوشت بر خلاف بدنامی وحشتناک خود می تواند غذایی سالم باشد اگر (یک اگر خیلی بزرگ) گوشتی باشد که از دام های تغذیه شده در مراتع طبیعی تولید شده باشد و هرگز رنگ دامداری های سر بسته و آنتی بیوتیک و هورمون را ندیده باشند.

 
* باز هم شیر تازه که یکی از مفید ترین نوشیدنی های دنیاست طرفدارانی دارد که هزینه های بسیار بالایی برای رفتن به مزارع طبیعی کوچک می پردازند تا به آن دست پیدا کنند.

* ماهی آزاد که میزان امگا 3 آن بسیار بالاتر از نوع پرورشی خود است رنگ سرخ خود را از آنتی اکسیدانت بسیار قدرتمندی به نام آستاکساثین (
astaxathin) می گیرد.ترکیب پروتئین،امگا 3 و آنتی اکسیدانت ماهی آزاد را تبدیل به تمامی مواد غذایی مورد نیاز انسان می کند.
 
* تخم مرغ یکی از کامل ترین مخلوقات طبیعت است مخصوصا وقتی زرده آن را دور نریزید.به یاد داشته باشید غذای کامل غذایی است که در فرم طبیعی خود باشد.
 
* سبزی به هر شکلی مفید است ولی بعضی از آن ها ستاره های یزرگ سبزی ها هستند.سبزی های خانواده کلم (گل کلم،کلم قرمز،کلم بروکسل...) سرشار از موادی شیمیایی به نام ایندل (indoles) است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

* در پادشاهی میوه ها،سیب شهرت خود را از بی نیاز کردن ما به پزشک گرفته است.سیب سرشار از فیبر،مواد معدنی (مثل بور که استخوان ساز است) و موادی مثل کورستین (quercetin) است که ضد التهاب و ضد سرطان است.

* مطالعات جدید نشان می دهند که آب انار پیشرفت سرطان و فشار خون را کاهش می دهد و می تواند نقش ویاگرا (دارویی برای درمان نا توانی جنسی مردان) طبیعی را بازی کند.

* چای هم جایی در تمامی سبد های غذایی سالم دنیا دارد.دومین نوشیدنی دنیا پس از آب از هر نوعی (سیاه،سبز،سفید،اولونگ و یربا ماتی) سرشار از آنتی اکسیدانت ها و ضد التهاب هستند. بعضی از آن ها مثل چای سبز دارای مواد شیمیایی مثل  کیتچین (catechin) است که ضد سرطان بودن آن اثبات شده است.
 
* در نهایت نباید خانواده پیازها (پیاز،سیر و موسیر) را فراموش کرد.سالیان درازی است که از سیر برای خاصیت های دارویی آن استفاده می شود.مقالات بسیار زیادی در مورد خاصیت ضد میکروبی و کاهش حملات قلبی سیر منتشر شده است.مطلعات بسیاری رابطه ای معکوس بین پیاز و بعضی از گونه های سرطان را نشان می دهند.
یک وعده غذایی سالم حتما نباید شامل تمامی "سالم ترین مواد غذایی دنیا" باشد.ولی اگر از تمامی آن ها در یک چرخه مناسب استفاده کنید به اشتباه نمی روید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:mardomsalari.com
 
مطالب پیشنهادی:
9اشتباه بزرگ در غذا خوردن!!
هفت عملی که بعد از خوردن غذا نبايد انجام داد!
با خوردن این غذا به آرامش روانی برسید!!
درست غذا بخورید!!
حواس پرتی به هنگام غذا خوردن اهمیت دارد؟