کمبود ویتامین b12 چه علائمی دارد؟
با بالا رفتن سن جذب ویتامین B12 برای بدن انسان بسیار سخت و کند می شود، کمبود این ویتامین در بدن مشکلاتی به وجود می آورد که به نشانه های آن، در این مطلب اشاره خواهیم کرد

 با علائم و خطرات کمبود ویتامین B12 در بدن آشنا شوید

بدن انسان به نحوی خلق شده است که هر چه سن بالاتر می رود جذب ویتامین ها با دشواری رو به رو می شود. جذب دشوار ویتامین‌ها عوارضی همراه دارد که هر کدام در دراز مدت سبب بیماری‌هایی خاص می گردد. گاهی اوقات با شناخت کمبود ویتامین می توان از پیشرفت آنها جلوگیری به عمل آورد و بروز بیماری ها را متوقف کرد.

از جمله ویتامین‌هایی که تاثیرات مثبتی بر رو روی بدن دارند و می تواند نقش مهمی در سلامتی انسان داشته باشد ویتامین B12  است.

کمبود این ویتامین در بدن انسان نشانه هایی به همراه دارد که می توان با شناخت آنها به این مسئله پی برد و با کمک بسیاری از داروها و تغییراتی در روش تغذیه از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری به عمل آورد. احساس خستگی، سرگیجه و کاهش وزن، از جمله عوامل کمبود ویتامین B12 هستند.

این ویتامین یک نوع ویتامین محلول در آب است که بدن شما به تنهایی آن را تولید نمی کند. این مسئله به آن معنا است که شما باید از طریق رژیم های غذایی و یا مکمل ها آن را دریافت کنید.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کمبود ویتامین B12 و 20 حقیقت که بیش از تصورتان مهم هستند!

 

داروهای مخرب ویتامین B12 در بدن 

ویتامین B 12 با استفاده از برخی داروها تخریب و یا جذب آن در بدن با مشکل روبرو می شود. حتی اگر شما میزان بالایی از این ویتامین را بخورید با مصرف بسیاری از داروها ممکن است دچار کمبود ویتامین B12  شوید. داروهایی همانند داروهای دیابت نوع ۲ معروف به متفورمین از این دسته داروها می باشند.

اینجا لیستی از داروهایی که سبب کمبود ویتامین B12  می شوند را می توانید بیابید:

  Glucophage و Riomet داروهای استاتین، دیورتیک ها، ضد انعقادها، کورتیکو استروئیدها، داروهای دیابت شامل ، (Levodopa ، Carbidopa) داروهای پارکینسون شامل لودوپا و کربیدوپا.

در صورتی که یکی از این داروها را نیز استفاده می کنید بدن شما تمام مقداری که ویتامین B12  جذب کرده را از دست خواهد داد.

 

نشانه های کمبود ویتامین B12

خستگی

خستگی از بارزترین و رایج ترین نشانه کمبود ویتامین B12  است.

بدن انسان به کمک گلبولهای قرمز که حمل اکسیژن را به عهده دارند، به تمامی ارگانها اکسیژن می رساند.

زمانی که ویتامین B12  به میزان کافی وجود نداشته باشد اکسیژن کافی دربدن وجود نخواهد داشت و این مسئله می تواند سبب خستگی بدن شما بدون در نظر گرفت میزان خواب شود.

 

مشکلات حافظه

سطح پایین ویتامین B12 در بدن شما می تواند ابتلا به بیماری زوال عقل را بالا ببرد.

ممکن است کارهایی غیر معمول انجام دهید مثلا کلید هایتان را در یخچال قرار داده یا بسیاری از مسائل پیش پا افتاده روزمره را فراموش کنید. با مصرف ویتامین B12 این علائم از بین خواهد رفت.

 

سرگیجه

احساس سرگیجه از دیگر نشانه های کمبود این ویتامین است.

زمانی که ویتامین B12 به میزان کافی در بدن نباشد کاهش اکسیژن در اندام ها را شاهد خواهیم بود.

کمبود اکسیژن نیز می تواند سرگیجه، خستگی و احساس کسالت را به همراه داشته باشد. همچنین مشکلات بینایی هم می تواند همراه با کمبود این ویتامین بروز کند.

 

کاهش کیفیت پوست

کمبود ویتامین ها به خصوص ویتامین B12  مشکلات بسیاری را برای پوست به وجود خواهند آورد.

زمانی که ویتامین B12   در بدن کافی نباشد سلول های گلبول قرمز خون به راحتی تجزیه می شوند و این می تواند سبب آزاد شدن نوعی رنگ دانه به نام بیلی روبین شود.

بیلی روبین سبب رنگ بخشیدن به پوست می شود در حقیقت رنگی بودن  پوست از وجود این سلول است.

در صورتی که صورت شما رنگ شادابی نداشت به کمبود این ویتامین شک کنید.

 

اضطراب

انرژی بدن از ویتامین B12  حاصل می شود. کمبود این ویتامین می تواند اضطراب و احتمالا ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

این ویتامین در سنتز مواد شیمیایی مغز دخیل است که به تنظیم خلق و خوی انسان بسیار کمک می کند. سنتز مواد شیمیایی مغز همان دو عنصر معروف سروتونین و دوپامین است که سبب شادی و هیجانات در انسان می شوند.

کمبود این ویتامین حس افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد.

 

دو بینی

سطوح پایین ویتامین B12  در طول زمان، آسیب هایی جدی بر بینایی خواهد داشت. عصب بینایی و عروق خونی بینایی به کمک این ویتامین سلامت خواهند ماند.

دو بینی یا تار دیدن یا حتی حساسیت به نور که در گذشت زمان، از دست دادن بینایی را به همراه دارد از عوارض کمبود ویتامین B12  است.

این نشانه ها می تواند به طور کلی یا تک تک در بعضی از افراد بروز پیدا کند که نشانه کمبود ویتامین B12 در بدن است.

در صورتی که این علائم را مشاهده کردید میزان بیشتری ویتامین B12  مصرف کرده و یا با پزشک خود مشورت کنید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: netnevesht.ir