علائم کمبود امگا 3 و امگا 6
با علائم کمبود امگا 3 و امگا 6 آشنا شده اید؟ در این مطلب به توضیح علائم کمبود امگا 3 و امگا 6 می پردازیم.

عوارض کمبود امگا 3 و امگا 6

اسیدهای چرب در بسیاری از محصولات غذایی از جمله آووکادو، ماهی، بادام زمینی، تخم مرغ و زیتون وجود دارند، ولی به دلیل ترس از اضافه وزن، بسیاری از افراد از مصرف آنها اجتناب می کنند. این در حالی است که، اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ برای بسیاری از فرایندهای حیاتی از جمله متابولیسم ضروری هستندمصرف این دو اسید چرب را از امروز شروع کنید تا شاهد ۵ علامت هشداردهنده ناشی از کمبود آنها نباشید:

خشکی پوست از علائم کمبود امگا 3 و امگا 6

بدون شک یکی از معمول ترین علائم بالینی کمبود اسیدهای چرب ضروری خشک شدن پوست است. امگا ۳ در جذب مواد مغذی به پوست کمک می‌ کند و مواد زائد و مضر را از پوست بیرون می ‌کشد. درنتیجه، تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن، سلامت و درخشندگی را به پوست برمی‌ گرداند.

تولد زودرس از علائم کمبود امگا 3 و امگا 6

گرچه علل افزایش میزان زایمان زودرس هنوز دقیقا معلوم نیست، اما عواملی مانند سن مادر، مصرف دخانیات، استرس، و سطوح پایین امگا ۳ و امگا ۶ در این رابطه مطرح هستند. این نوع چربی ها در رشد حقیقی جنین در دوران بارداری مفیدند و منجر به عملکرد صحیح سلول می شوند. چربی های مطرح شده در کنار ویتامین دی و کلسیم برای یک بارداری سالم ضروری هستند.

مشکلات قلب از علائم کمبود امگا 3 و امگا 6

خوردن غذاهای غنی از امگا ۶ یعنی دانه ها، روغن آفتاب گردان و میوه های خشک اثر محافظتی باورنکردنی برای قلب ایجاد می کنند. این چربی ها علاوه بر افزایش سطح انرژی منجر به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می شوند. از طرفی اسیدهای چرب امگا ۳ منجر به کاهش خطر ابتلا به ترومبوز و آترواسکلروز شده و به کاهش التهاب کمک می کنند.

خستگی شدید از علائم کمبود امگا 3 و امگا 6

حذف اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ از رژیم غذایی و انتخاب رژیم های فاقد چربی منجر به احساس خستگی شدید همراه با کمبود انرژی می شود. بنابراین ضروری است که هر روز مقادیر منصفانه و مناسب از این چربی ها را در بشقاب غذایی تان بگنجانید.

احتمال ابتلا به بیماری های التهابی با کمبود امگا 3 و امگا 6

آرتریت روماتوئید از جمله بیماری های التهابی است که با کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ علائم آن وخیم تر می شود. سفتی صبحگاهی مفاصل و التهاب آنها همراه با درد از جمله علائم بیماران است که با مصرف اسیدهای چرب ضروری به طور موثری کاهش می یابد. مبتلایان به بیماری های التهابی هر روز باید به رژیم غذایی شان اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ را از طریق منابع طبیعی اضافه کنند.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:avayesalamati.com