درمان سرماخوردگی و آنفولانزا
همه ما در سال چندین بار دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا می شویم. در این مطلب یک برنامه غذایی روزانه برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا داریم

برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا این برنامه های غذایی روزانه را استفاده کنید

از تب می سوزید و سرما خورده اید؟ شانس این که سرماخوردگی و آنفولانزا را در این فصل به حداقل برسانید، ربط زیادی به غذا خوردن ندارد، ولی چیزی که می خورید باعث می شود درد و ناراحتی ای که در اثر بیماری به آن دچار شده اید، تسکین پیدا کند. به گفته دکتر پم پیکه (Pam Peeke) مشاور سلامت، مواد مغذی مناسب می تواند به بدن شما برای مقابله با بیماری کمک کند. بنابراین ما در این مقاله دو برنامه غذایی ساده را به شما معرفی می کنیم (یک برنامه غذایی برای سرماخوردگی و یک برنامه غذایی برای آنفولانزا) تا به شما برای کاهش علایم، تقویت سیستم ایمنی بدن و سرعت بخشیدن به بهبودی کمک کند.

برنامه غذایی برای سرماخوردگی

برنامه غذایی برای سرماخوردگی

به گفته دکتر شارن پالمر (Sharon Palmer) متخصص تغذیه، نشانه های خاص سرماخوردگی مانند تولید مخاطی، واکنش التهابی بدن به پاتوژن یا عامل بیماری زا است. بنابراین، غذاهایی باعث بهبود سرماخوردگی می شوند که التهاب را کاهش داده و باعث شوند احساس بهتری پیدا کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بخور و نخورهای سرماخوردگی را بدانید


صبحانه: املت قارچ با سالسا ( 2 عدد تخم مرغ، نصف لیوان قارچ برش خورده، در کنار سالسا ) 

املت قارچ با سالسا

تخم مرغ غنی از روی است، یک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن که می تواند علایم سرماخوردگی را از بین ببرد. تحقیقات نشان داده اند که مصرف روی طی 24 ساعت بعد از شروع علایم می تواند مدت سرماخوردگی را کاهش دهد. قارچ از انواع دکمه ای تا شیتاکه (shitake)، یک نیروگاه ایمنی است. قارچ اثر بخشی سلول های سفید خون را افزایش می دهد و در خط مقدم سیستم ایمنی ما قرار می گیرد. در کنار آن یک سالسای تند می تواند به شکستن انسداد مسیر تنفسی و خارج شدن مخاط سینوس ها کمک کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص قارچ

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بعد از خوردن تخم مرغ این 12 اتفاق در بدنتان می افتد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سس های تند و تاثیر آنها بر سلامتی


میان وعده: ماست ( به اندازه سه چهارم لیوان )

ماست

پروبیوتیک ها که می توانید آن ها را در ماست پیدا کنید، بهترین دوست افراد سرماخورده هستند، زیرا پاسخ التهابی بدن را کاهش می دهند. مطاله ای که در مجله انگلیسی تغذیه منتشر شد نشان داد که، باکتری های مفید طول مدت سرماخوردگی را 2 روز کاهش داده و شدت علایم را 34 درصد کاهش می دهند. بهتر است از ماست های طعم داری که هر وعده آن ها حداکثر 15 گرم کربوهیدرات داشته باشد، استفاده کنید یا به ماست ساده یک قاشق چای خوری عسل اضافه نموده و میل نمایید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید پروبیوتیک ها برای بدن


نوشیدنی: چای سبز یا سیاه بدون کافئین

چای سبز یا سیاه بدون کافئین

زمانی که بیمارید نمی توانید به اندازه کافی چای بنوشید. چای سبز و سیاه غنی از آنتی اکسیدان هستند، از جمله آنتی اکسیدان ال تینین (L-theanine) که بهبود دهنده سیستم ایمنی بدن است. محققان دانشگاه کاردیف (Cardiff University) متوجه شدند که، نوشیدنی داغ می تواند عطسه، گلو درد، لرز و خستگی را کاهش دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص درمانی چای سبز

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : بشنوید از فواید خوردن چای سیاه


ناهار: برش های فلفل قرمز و بروکلی با هوموس

برش های فلفل قرمز و بروکلی با هوموس

ویتامین C نه تنها برای سلامت ایمنی مهم است بلکه مطالعات نشان داده اند که می تواند سرماخوردگی را سریعتر بهبود دهد. توت فرنگی، بروکلی، فلفل دلمه و مرکبات منابع غنی ویتامین C هستند. مصرف همزمان سبزیجات با هوموس به بدن تان پروتئین می رساند که یک عنصر مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن است که برای مبارزه آنتی بادی ها با بیماری لازم است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : هوموس ( لبنان ، ترکیه )

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید کلم بروکلی

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص فلفل دلمه های رنگارنگ


میان وعده: سیب زمینی شیرین (نصف یک عدد سیب زمینی شیرین پخته شده به همراه یک قاشق چایخوری روغن زیتون فوق بکر و کمی نمک )

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین A است، یک ماده مغذی بهبود دهنده سیستم ایمنی بدن است که در تولید سلول های سفید خون برای مبارزه با ویروس ها کمک کرده و در سلامت غشاهای مخاطی موثر است.


شام: سوپ مرغ

سوپ مرغ

مادر شما درست می گفت، تحقیقات نشان داده است که سوپ مرغ ترشحات مخاطی را کاهش می دهد، به خاطر وجود سیستئین (cysteine)، یک آمینو اسید در مرغ که به رقیق شدن مخاط در ریه ها برای آرامش سرفه و کم شدن مخاط بینی کمک می کند. به علاوه، سوپ داغ از کم آب شدن بدن جلوگیری کرده و می تواند گلودرد را تسکین دهد. یک مطالعه که در مجله چست (Chest) منتشر شد، نشان داد که، سوپ نیاز نیست خانگی باشد، بلکه سوپ های آماده سوپرمارکت ها هم موثر هستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سوپ مرغ را به شیوه ای جدید درست کنید!!


نوشیدنی: آب گرم با لیمو و عسل ( یک قاچ لیمو، 1 قاشق غذاخوری عسل )

آب گرم با لیمو و عسل

عسل نه تنها گلودرد را کاهش می دهد، بلکه محققان نشان داده اند که می تواند سرفه شما را از بین ببرد. در یک مطالعه مشخص شد که عسل به اندازه داروهای ضد سرفه در کاهش سرفه های شبانه موثر است. به علاه، لیمو ترش اضافه شده به آن با ویتامین C اش با سرماخوردگی مقابله می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لیموترش را درست مصرف كنید

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص درمانی عسل


برنامه غذایی شما برای آنفولانزا

برنامه غذایی شما برای آنفولانزا

ترفندی که برای آنفولانزا باید استفاده کنید، حفظ آب بدن و مصرف انرژی است، که اگر احساس تهوع داشته باشید کار بسیار سختی خواهد بود. بنابراین، بهتر است مایعات سبک و شفاف را به صورت جرعه جرعه بنوشید تا زمانی که حالت تهوع تان کاهش پیدا کند. به محض این که معده شما توانایی تحمل غذا را پیدا کرد، می توانید رژیمی که در اینجا ارائه شده است را مصرف نمایید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای مقابله با آنفولانزا این خوراکی ها را بخورید


صبحانه: بلغور جو دوسر و موز ( نصف فنجان بلغور جودوسر یا 1 بسته بلغور فوری و نصف موز )

بلغور جو دوسر و موز

جو دوسر سرشار از بتاگلوکان (beta glucans) است، نوعی فیبر که می تواند بهبود را سرعت بخشیده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. موز به این خوراکی پتاسیم اضافه می کند، یک ماده معدنی که اغلب با تب و استفراغ مقابله می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بعد از خوردن موز این 21 اتفاق خوب در بدن تان رخ می دهد

میان وعده: آب میوه تازه یا آب سبزیجات تازه 

آب میوه تازه یا آب سبزیجات تازه

اگر میلی به خوردن میوه و سبزیجات ندارید، آب شان را بگیرید. آب میوه تازه سرشار از مواد مغذی فراوان و آنتی اکسیدان هایی است که به بهبود سیستم ایمنی کمک می کنند. یک مطالعه منتشر شده در مجله فسب (FASEB) نشان داد که آنتی اکسیدان ها به کاهش احتمال سینه پهلوی مرتبط با آنفولانزا کمک می کنند

نوشیدنی: آب نارگیل

آب نارگیل

آب نارگیل آب رسان است و می تواند الکترولیت های بدن که بر اثر تب و عرق کردن کم شده اند را جایگزین نماید. برای اضافه کردن ویتامین C که بهبود دهنده سیستم ایمنی است، آب یک عدد لیموترش را به آن اضافه کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره "آب نارگیل" چه می دانید؟

ناهار: گل کلم بخارپز یا سوپ گل کلم (1 تا 2 لیوان)

گل کلم بخارپز یا سوپ گل کلم

اجازه ندهید بی رنگی این گیاه شما را فریب دهد،گل کلم غنی از ترکیبی است که سطح گلوتاتیون (glutathione) را بهبود می بخشد، یک آنتی اکسیدان قدرتمند که به بهبود سیستم ایمنی برای مقابله با آنفولانزا کمک می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص گل کلم

میان وعده: کفیر (1 لیوان)

کفیر

این نوشیدنی تخمیری که از شیر بدست می آید، مانند ماست سرشار از پروبیوتیک است. هضم کفیر برای معده واقعا راحت است و در عین حال می تواند باکتری های موجود در روده را بهبود بخشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مواد لبنی کفیر و مهمترین فواید کفیر

شام: اسموتی توت فرنگی و شیر بادام (1 لیوان شیر بادام شیرین نشده + 1 فنجان توت فرنگی یخی + یخ)

اسموتی توت فرنگی و شیر بادام

ویتامین C، روی و ویتامین E برای سلامت سیستم ایمنی اهمیت واقعا زیادی دارند و این اسموتی یک راه عالی برای رساندن همزمان این مواد به بدن است. توت فرنگی به بدن تان ویتامین C می رساند، در حالی که بادام غنی از روی و ویتامین E است. می توانید با اضافه کردن ماست یونانی ساده یا یک اسکوپ پودر پروتئین، میزان پروتئین اسموتی را بالا ببرید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص درمانی بادام

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : معجزات توت فرنگی

نوشیدنی: چای بابونه یا زنجبیل

چای بابونه یا زنجبیل

هر دوی این چای ها می توانند به مشکلات ناخوشایند معده شما کمک کنند و التهاب و علایم آنفولانزا را کاهش دهند.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص گیاه بابونه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چای زنجبیل و خواص آن برای کاهش دردها!

بیشتر بدانید : قرص سفکسیم برای چیست؟ + عوارض سفکسیم

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ