با نوشیدن چای داغ خود را به یکی از کشنده ترین سرطان ها نزدیک می کنید!
کسانی که چای خود را دو تا سه دقیقه یا کمتر پس از ریختن می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که چای خود را ۶ تا ۷ دقیقه بعد می‌نوشند، 10 برابر بیشتر به سرطان مری مبتلا می شوند.

رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت و رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران:

"نتایج مطالعه حاکی است کسانی که چای خود را دو تا سه دقیقه یا کمتر پس از ریختن می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که چای خود را ۶ تا ۷ دقیقه بعد می‌نوشند، 10 برابر بیشتر به سرطان مری مبتلا می شوند."

وی با بیان این مطلب از پیشرفت بسیار چشمگیر ایران در کاهش میزان بروز سرطان مری و مرگ ناشی از آن، در داغ‌ترین نقطه این نوع از سرطان (شمال شرق ایران) در جهان خبر داد.


ثبت رکورد جهانی شیوع سرطان مری در سه نقطه ایران

وی به تاریخچه‌ای از وضعیت شیوع سرطان مری در ایران اشاره کرد و گفت: طی دهه 70 میلادی، میزان بروز سرطان سنگفرشی مری در نواحی شرق استان گلستان، به‌طور متوسط 80 نفر در 100 هزار و بالاترین میزان این نرخ در شهرستان های گنبد و کلاله و آق‌قلا و در افراد نژاد ترکمن بود که به 150 تا 200 نفر در هر 100 هزار نفر می‌رسید.

سرطان های دستگاه گوارش و کبد، حدود نیمی از سرطان ها را در ایران تشکیل می‌دهد و در میان سرطان های دستگاه گوارش فوقانی، سرطان سلول سنگفرشی مری، یکی از کشنده‌ترین‌هاست و شمال شرق گلستان بالاترین میزان بروز این سرطان را در کل جهان دارد.


سهم 25درصدی سرطان مری در سرطان های مرگبار

نتایج مطالعات در آغاز نشان داد در میان سرطان ها، سرطان مری شایع ترین سرطان مشاهده شده است؛ به ‌طوری که 25 درصد کل سرطان‌ها در این منطقه مربوط به سرطان مری است.میزان بروز این نوع سرطان در میان مردان زیر پوشش مطالعه، 82 نفر در 100 هزار نفر و در زنان، 95 نفر در 100 هزار نفر بوده است.زیان های مصرف تریاک طبق این مطالعه بسیار بیشتر از سیگار است. مصرف تریاک علاوه بر ایجاد سرطان مری، با افزایش مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز بیماری‌های ریوی در ارتباط است چراکه ترکیبات موجود در تریاک روی فیزیولوژی و سلامت انسان از طرق مختلف اثر می‌گذارد. نتایج مطالعه همچنین نشان داد مصرف طولانی‌مدت تریاک و مشتقات آن حتی به‌میزان کم (نیم گرم) می‌تواند خطر بروز انواع دیگر سرطان از جمله سرطان معده، سرطان ریه، سرطان مثانه و سرطان لوزالمعده را بسیار افزایش دهد.


تأثیر مصرف آسپرین در پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان می دهد مصرف آسپرین تا 80 میلی‌گرم در روز برای افراد بالای 50 سال خطر بروز بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان‌های گوارشی را کاهش و طول عمر بیماران سرطانی را نیز افزایش می‌دهد. هرچند توصیه می‌شود پزشکان باید به‌دنبال نظارت در این زمینه نیز باشند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:روزنامه خراسان