درد مزمن بیماری های مختلف را بجای مسکن با 8 خوراکی کاهش دهید
 مشکلی که اکثر ما داریم این است که برای رفع دردهای مزمن خود از مسکن ها استفاده می کنیم و به طور موقت درد را کاهش می دهیم. اما یک روش مناسب و بدون عارضه برای کاهش دردها استفاده از خوراکی های مناسب است که در ادامه به آنها می پردازیم.

8 ماده غذایی برای کاهش دردهای مختلف + میزان مصرف هر یک

از نظر آماری ۱۱۶ میلیون نفر از مردم آمریکا دچار دردهای مزمن هستند و این رقم یعنی چیزی حدود یک‌سوم جمعیت کل این کشور و از آنجا که داروهای مسکن ممکن است ایجاد اعتیاد کنند یا اثرات جانبی در پی داشته باشند، باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

از آن بدتر این است که حذف درد باعث می‌شود که منشأ آن دیگر شناخته نشود. نکته این است که چنین آماری ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد اما به هر حال موضوعی است که جوامع مختلف تا اندازه‌ای به آن دچارند و قطعاً  داروهای شیمیایی پاسخگو نیستند؛ ولی جایگزین‌هایی برای آن وجود دارد که درست در آشپزخانه شما هستند.

غذاهای خاصی وجود دارند که درد را آرام می‌سازند آن هم با:

  • - کاهش التهاب
    - ممانعت از ارسال پیام‌های درد
    - یا حتی بهبود بیماری زمینه‌ساز درد مزمن

این نوع ماده‌های غذایی اثرات سوء داروهای شیمیایی را ندارند. غذاهای رایج در جوامع غربی، میزان التهاب در بدن را افزایش می‌دهند؛ زیرا شامل غذاهای فراوری‌شده و کربوهیدرات‌های کارخانه‌ای است.

هیچ میوه یا سبزی یا گیاهی به خودی خود نمی‌تواند درد شما را آرام کند مگر این که شما تغییری در الگوی مصرف و رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید و غذاهای فرآوری شده processed foods را کاهش داده و میزان مصرف غذاهای طبیعی کامل را افزایش دهید. به این شکل می‌توانید در جاده خداحافظی با درد اولین گام‌ها را بردارید.


1. کاهش درد آرتریت و درد عضلات با آلبالو و گیلاس

میزان مصرف: چهل و پنج عدد در هر روز

ترکیبات موجود در آلبالو و گیلاس آنتوسیانین‌ها* Anthocyanin هستند، همان ماده‌ مغذی گیاهی که رنگ این میوه‌ها را می‌سازد، آنتی‌اکسیدانی قوی که به دو شیوه درد را آرام می‌کند. این دو میوه التهاب را کاهش می‌دهند و آنزیم‌های درد را مهار می‌کنند، درست مثل آسپرین aspirin، ناپروکسن Naproxen و سایر ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی*  Nonsteroidal anti-inflammatory drugs. در پژوهشی که در این زمینه انجام شد مشخص شد کسانی که یک کاسه از این دو میوه را برای صبحانه می‌خوردند میزان التهاب بدنشان تا بیست و پنج درصد کاهش می‌یابد. سایر پژوهش‌ها نیز نشان دادند در دوندگانی که 336 گرم آب این دو میوه را 2 بار در هفته به مدت هفت روز می‌نوشیدند درد کمتری در عضلاتشان تجربه کردند.

* آنتوسیانین‌ها Anthocyanin : رنگدانه های محلول در آب هستند که بسته به pH آنها ممکن است قرمز، بنفش یا آبی باشند.

* داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی Nonsteroidal anti-inflammatory drugs: یا به اختصار NSAID از پرکاربردترین داروهای پزشکی هستند. این داروها سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضددرد و تب‌بُر دارند. این گروه از داروها در دوزهای بالا اثرات ضدالتهابی دارند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ و منابع آنتی اکسیدان و مکمل های ضدپیری کدامند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تفاوت آرتریت با آرتروز چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 چیز که موجب آرتریت نمی شود


2. کاهش درد میگرن، آرتریت و درد عضلات با زنجبیل

میزان مصرف: یک‌ چهارم قاشق چای‌ خوری در هر روز

این ریشه با طعم خاصش به طور سنتی آرام‌کننده سوزش معده و بهبود دهنده حالت تهوع است. این اعتقاد وجود دارد که زنجبیل گاز معده را از بین می‌برد و احتمالاً با بستن گیرنده در روده، حالت تهوع را از بین می‌برند. اما به غیر از زمانی که حالت تهوع دارید دلایل دیگری هم برای مصرف زنجبیل وجود دارد. زنجبیل نوعی آسپرین و ضدالتهاب طبیعی است که میگرن، آرتریت و درد عضلات را از بین می‌برد. راه‌های بسیاری برای آن وجود دارد که زنجبیل را در وعده غذایی‌تان بگنجانید؛ مثلاً تهیه چای زنجبیل با انداختن تکه‌های زنجبیل پوست گرفته در آب جوش و دم کردن آن به مدت یک ربع یکی از این راه‌هاست. یا مخلوط پودر زنجبیل با آب‌ لیمو و عسل و آب سرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روش های متنوع افزودن زنجبیل به برنامه غذایی + توصیه های مهم

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص درمانی زنجبیل

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چای زنجبیل و خواص آن برای کاهش دردها!

اگر می خواهید بیشتر بدانید :  صبح ها با معده خالی آب زنجبیل بخورید


3. کاهش درد  کمر، گردن درد یا درد مفاصل با سالمون و ساردین

 8 ماده غذایی برای کاهش درد

میزان مصرف: حدود پنجاه تا نود گرم در هفته

خوردن ماهی‌هایی با میزان اندک جیوه و میزان اسید چرب امگا 3 بالا می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند. در یک کمر سالم، رگ‌های خونی در لبه دیسک‌های ستون فقرات مواد مغذی مهم را به آن دیسک حمل می‌کنند. اگر جریان خون کاهش پیدا کند، جریان حرکت مواد مغذی دچار مشکل شده و مفاصل مواد مغذی خود را از دست می‌دهند و شروع به انحطاط می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد غذاهایی وجود دارند که در این روند مؤثرند و به جریان خون کمک می‌کنند و التهاب را در رگ‌های خونی و اعصاب کاهش می‌دهند.


4. کاهش درد کولیت  colitis (التهاب روده)و بهبود مفاصل دردناک با زردچوبه

میزان مصرف: یک قاشق غذاخوری در روز

این ادویه سال‌ها به عنوان دارو در طب آیورودا Ayurveda به عنوان مسکن و سرعت بخشیدن به هضم کاربرد داشته است. زردچوبه خواص ضدالتهابی دارد. زردچوبه می‌تواند از بدن در مقابل تخریب بافت و التهاب مفاصل حفاظت کند و عملکرد اعصاب را بهبود می‌بخشد. دقت کنید که حتماً زردچوبه را به همراه فلفل سیاه مصرف کنید این دو باید با هم مصرف شوند. پیپرین Piperine (عامل طعم و بوی فلفل سیاه) موجود در فلفل سیاه باعث آزاد شدن کورکومین* Curcumin از زردچوبه می‌شود.

* کورکومین Curcumin : یا دی فرولوئیل متان جزء فعال ادویه زردچوبه است و دارای خواص ضد التهابی می‌باشد. کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : طب آیورودیک چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : میوه ای برای بهبود کولیت!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : میوه ای که از کولیت پیشگیری می کند

5. کاهش درد سندرم روده تحریک‌پذیر IBS با ماست

میزان مصرف: 240 گرم در هر روز

باکتری‌های موجود در ماست خصوصاً اینفانتیس infantis و ال اسیدوفیلوس Lactobacillus acidophilus، درد، التهاب و نفخ را کاهش می‌دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خوراکی های مضر برای سندروم روده تحریک پذیر

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روده تحریک پذیر و تاثیر شگفت انگیز روان درمانی بر آن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تاثیر سندروم روده تحریک پذیر بر رابطه جنسی


6. کاهش سردرد با قهوه

میزان مصرف: دو فنجان حاوی 12 گرم

قهوه فقط یک نوشیدنی در زمان صبحانه یا سر کار نیست. قهوه نوعی دارو محسوب می‌شود. کافئین به کاهش درد ایجاد شده در اثر رگ‌های خونی کمک می‌کند. دقت کنید که قهوه هنگامی به عنوان مسکن عمل خواهد کرد که شما عادت به خوردن آن نداشته باشید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید قهوه تلخ برای سلامتی و همچنین لاغری

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه کسانی قهوه بخورند و چه کسانی نخورند!


7. کاهش سردرد و درد ناشی از سندروم روده تحریک پذیر IBS با نعناع

میزان مصرف: یک فنجان چای نعناع در هر روز

جویدن یک قرص نعناع تند می‌تواند تنفس شما را خوشبو کند اما دلیل دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد بهتر است از نعناع تازه استفاده کنید. منتول* Menthol موجود در نعناع تند می‌تواند به از بین رفتن اسپاسم عضلانی کمک کند، یکی از دلایل استفاده از روغن نعناع این است که سندروم روده تحریک‌پذیر را بهبود می‌بخشد. این روغن همچنین برای رهایی از سردرد به کار می‌رود. در واقع متیل سالیسیلیت* Methyl salicylate موجود در نعناع آنزیم‌های مسبب التهاب و درد را محدود می‌کند. می‌توان نعناع را آسپرین گیاهی نامید.

*منتول Menthol : منتول که یک الکل ده کربنی است از روغن نعناع استخراج می‌شود و به عنوان چاشنی و ماده معطر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* متیل سالیسیلیت Methyl salicylate: متیل سالیسیلات برای تسکین موضعی دردهای عضلانی یا مفاصل و از بین بردن التهاب موضعی بکارمی‌رود.


8. کاهش درد آرتریت با  فلفل تند

میزان مصرف: نصف قاشق چای‌خوری از پودر آن در هر روز

هر نوع فلفلی که زبان شما را می‌گزد و اشک را در چشمانتان جمع می‌کند می‌تواند درد را از بین ببرد. ماده مؤثر در فلفل که ایجاد آرامش می‌کند کپسایسین* Capsaicin است. هر چه فلفل تندتر باشد این ماده مؤثر در آرامش بخشی به درد نیز در آن بیشتر است.

* کپسایسین یا کاپسی‌سین  Capsaicin : این ماده در فلفهای تند (سبز و قرمز) یافت می‌شود و علت اصلی تند بودن فلفل‌ها همین ماده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش مصرف نمک به کمک این رژیم غذایی!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اثر فلفل قرمز در رفع اسپاسم عضلانی



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: yjc.ir