6 نشانه حساسیت غذایی در بزرگسالان که باید جدی گرفته شوند
حساسیت غذایی مختص دوران کودکی نیست و گاهی در بزرگسالی دچار آن می شوید که گاهی با نشانه های خطرناکی همراه است که در ادامه به این نشانه ها اشاره می کنیم

حساسیت غذایی و نشانه های خطرناک آن در بزرگسالی

تقریبا 50 درصد مردم در بزرگسالی دچار این حساسیت های غذایی می شوند که اکنون به علائم این حساسیت ها اشاره می کنیم. این علائم خطرناک هستند و نباید نادیده گرفته شوند.

شما ممکن است حساسیت غذایی را به عنوان یک مشکل مربوط به دوران کودکی در نظر بگیرید، اما طبق نتایج مربوط به تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله حساسیت  و ایمنی شناسی پزشکی Allergy and Clinical Immunology، تقریبا نیمی از افرادی که مبتلا به حساسیت های غذایی هستند، در دوران بزرگسالی این مشکل را نشان می دهند. وحشتناک است، نه؟ واکنش های غذایی رایج تر شده است. به عبارت دیگر خوردن یک وعده غذای دریایی برای اولین ممکن است یک خطر غیر منتظره به دنبال داشته باشد.

بعد از تجزیه و تحلیل داده های مربوط به 10 سال، نویسندگان این تحقیق برآورد کردند که حدود 4 درصد مردم دچار حساسیت غذایی می شوند.

بیشتر بدانید : حساسیت غذایی چه نشانه هایی دارد؟

بیشتر بدانید : مبتلایان به آلرژی چه غذاهایی بخورند و چه غذاهایی نخورند؟

دکتر روچی گوپتا Ruchi Gupta، نویسنده اصلی تحقیق، می گوید: " در مورد اینکه حساسیت دقیقا چرا و چگونه رخ می دهد، اطلاعات زیادی در دست نیست. شروع حساسیت در بزرگسالان برای بررسی جالب است، زیرا افرادی که در بزرگسالی دچار حساسیت غذایی می شوند، احتمالا تحمل سیستم ایمنی خود را به غذایی که قبلا بدون هیچ حساسیتی مصرف می کرده اند، از دست می دهند. به علاوه ممکن است به غذایی حساسیت نشان دهند که قبلا هرگز نخورده اند."

واکنش های حساسیتی در واقع پاسخ سیستم ایمنی هستند و زمانی رخ می دهند که بدن به اشتباه غذا را به عنوان یک مهاجم در نظر گرفته و سعی می کند آن را از بین ببرد. بیش از 160 نوع غذا منجر به بروز این واکنش های حساسیتی می شوند که رایج ترین آنها عبارتند از صدفها، میوه ها، سبزیجات، لبنیات و بادام زمینی – که مردان بیشتر از زنان در معرض این حساسیت های غذایی هستند.

حساسیت های غذایی غیر قابل پیش بینی هستند. یک واکنش حساسیتی می تواند روی پوست، سیستم تنفسی، دستگاه گوارش و حتی قلب تاثیر می گذارد که بستگی به این دارد که بدن در کجا آنتی بادی ها و هیستامین های مبارزه با آلرژی را آزاد کرده باشد. آنچه مسئله را پیچیده تر می کند، این است که واکنش حساسیتی که به یک غذا نشان می دهید، ممکن است در یک زمان با زمان دیگر متفاوت باشد.

دکتر جیمز بیکر James Baker مدیر ارشد تحقیقات و آموزش حساسیت غذایی Food Allergy Research and Education یا FARE، می گوید: "اگر طی چند دقیقه تا چند ساعت بعد از خوردن یک غذای خاص، علائم خاص مربوط به حمله های حساسیتی را مشاهده کردید، احتمالا دچار حساسیت غذایی هستید. "

در اد امه به مهم ترین علائم حساسیت غذایی اشاره می کنیم.


1. نشانه خطرناک حساسیت: دچار مشکل پوستی می شوی

حساسیت-غذایی

احساس خارش دارید، دچار کهیر می شوید و یا حتی اگزما در حال ظاهر شدن است که این موارد باعث بروز لکه های قرمز و ملتهب بر روی پوست می شود، که معمولا روی دست ها، پاها و مفاصل بروز می کنند.

اگر بعد از خوردن یک غذای خاص متوجه قرمزی، التهاب یا خارش روی پوست شدید، یا اگر اطراف دهانتان قرمز به نظر می رسد، این ها احتمالا علائم مربوط به حساسیت غذاست.


2. نشانه خطرناک حساسیت: نبض شما ضعیف می شود

نبض-ضعیف

در برخی موارد حساسیت غذایی فراتر از پوست نمود پیدا می کند. طبق گفته مرکز تحقیقات و آموزش حساسیت غذایی، تغییر در فشار خون – به عنوان مثال افت ناگهنای نبض یا ضعیف شدن نبض – می تواند به خاطر یک واکنش حساسیتی باشد. شما در هر وعده غذایی متوجه تغییر فشار خون خود نمی شوید، مگر اینکه هر وعده غذایی فشار خود را اندازه گیری کنید. با این حال اگر حس ضعف دارید یا نبضتان ضعیف شده، می توانند نشانه ای از تغییر در فشار خون باشند.

مانند هر واکنش حساسیتی، این نشانه می تواند خفیف باشد و خیلی سریع جدی و شدید شود، بنابراین اگر احساس گیجی می کنید، راحت از کنارش نگذرید.


3. نشانه خطرناک حساسیت: دچار مشکل دهانی می شوید

سرفه

دکتر بیکر می گوید: گاهی حساسیت غذایی ممکن است باعث خارش دهان یا سرفه خشک و خفیف شود. این حساسیت معمولا بر اثر خوردن میوه ها و سبزیجات رخ می دهد که دارای پروتئینی مشابه گرده گیاهان هستند.

طبق گفته مرکز تحقیقات و آموزش حساسیت غذایی خارش معمولا به دهان محدود می شود و چند دقیقه بعد از خوردن غذای حساسیت زا برطرف می شود.


4.نشانه حطرناک حساسیت: در قفسه سینه خود احساس سفتی می کنید

درد-قلب

اگر در بلع غذا دچار مشکل هستید یا احساس سفتی در قفسه سینه خود می کنید، ممکن است دچار ازوفاژیت ائوزینوفیلیک* eosinophilic esophagitis شده باشید.

*ازوفاژیت ائوزینوفیلیک eosinophilic esophagitis  : یک بیماری التهابی حساسیتی در مری است که ائوزینوفیل ها، نوعی از سلول های سفید خون، را درگیر می کند. علائم این عارضه عبارتند از مشکل بلع، استفراغ و سوزش سر دل.

علت بروز این مشکل عوامل حساسیت زایی هستند که باعث آغاز یک پاسخ ایمنی در بدن شده و تعداد زیادی از سلول های سفید خون (به نام ائوزینوفیل) را به مری می فرستند که باعث التهاب آن شده و گلو تنگ تر می شود و احساس می کنید غذا در گلو گیر کرده است.


5. نشانه های خطرناک حساسیت: دچار مشکل در دفع مدفوع می شوید

دستمال-توالت

اگر غذای شما باعث ایجاد تهوع یا دل درد شده و یا بعد از خوردن آن نیاز فوری به دستشویی رفتن دارید، بلافاصله مسمومیت غذایی یا عدم تحمل لاکتوز را عامل این مشکل ندانید اگر هر بار که یک غذای خاص می خورید، این اتفاق می افتد ممکن است دچار حساسیت غذایی باشید.

دکتر گوپتا می گوید: "اما اغلب تشخیص عدم تحمل غذا هم سخت است، عدم تحمل غذا منجر به بروز مشکلات گوارشی می شود. بر خلاف حساسیت غذایی، عدم تحمل غذا واکنش سیستم ایمنی بدن نیست و معمولا علائم مربوط به آن از جدیت کمتری برخوردار هستند.

بزرگسالان اغلب واکنش منفی به غذا دارند و از خوردن آن اجتناب می کنند. اما تشخیص اینکه واکنش حساسیتی بوده یا نوعی عدم تحمل ماده غذایی بسیار مهم است، بنابراین لازم است بدانید نوشیدن یک لیوان شیر فقط منجر به بروز مشکلات گوارشی می شود یا اینکه پیامدهای جدی تری، مانند علائمی که در بالا بیان شد، در پی دارد.


اگر دچار حساسیت غذایی هستید، چه باید بکنید؟

قلب

اگر به طور مداوم یک یا چند مورد از علائم یاد شده را بعد از خوردن غذا مشاهده می کنید، لازم است از متخصص حساسیت کمک بگیرید. دکتر بیکر می گوید: آماده باشید تا علائم مشاهده شده و غذاهای مشکوک را به پزشک گزارش دهید. پزشک نیز از شما می خواهد یادداشتی روزانه از غذاهایی که می خورید تهیه کنید  و یک آزمایش نیز انجام دهید.

اگر به نظر برسد به غذای خاصی حساسیت دارید، باید اپینفرین* epinephrine تجویز شود که همیشه باید همراهتان باشد. شما هیچوقت نمی دانید یک حساسیت غذایی که به شکل کهیر ظاهر می شود، چه زمانی ممکن است خطرناک و کشنده باشد.

* اپینفرین epinephrine :  این دارو برای درمان اضطراری واکنش های حاد آلرژیک، درمان همراه با بیحس کننده های موضعی، خونریزی لثه و احیای قبلی - عروقی مصرف می شود.


حتی اگر علائم خفیفی در خود مشاهده می کنید، باید با متخصص حساسیت مشورت کنید تا برای موقعیت های اورژانسی برنامه درمانی مشخصی داشته باشید و یکی از نزدیکانتان اطلاع داشته باشد که در مواقع بروز حساسیت های جدی چه کاری انجام دهد.

بیشتر بدانید : پیشگیری از حساسیت غذایی با چای سبز

بیشتر بدانید : عدم تحمل غذایی چه نشانه هایی دارد و علت آن چیست؟

بیشتر بدانید : حساسیت غذایی در کودکان و تاثیر آن بر سلامت

اگر می خواهید بیشتر بدانید : حساسیت غذایی چه نشانه هایی دارد؟

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ