چرا گاز روده بدبود می شود
 بوی بد گاز معده و روده یکی از مشکلات آزار دهنده برای همه است که اگر علت ایجاد این بوی بد را بدانید راحت تر می توانید مشکل خودتان را رفع کنید

دلایل بدبو شدن گاز معده و روده چیست

محصولاتی مانند برنج و ماکارونی لزوما کربوهیدرات‌های ایجادکننده گاز نیستند، اما استفاده زیاد از آن‌ها می‌تواند تحرکات روده را آهسته و نامطلوب کند. دقیقا همین مشکل است که می‌تواند به یبوست منجر شود و بوی بدی در گاز معده و روده به‌وجود بیاورد در ادامه مقاله دلایلی که باععث می شود گاز روده شما بدبو شود را با هم مرور می کنیم.


۱. مشکلات مربوط به روده باعث بدبو شدن گاز معده می شود

باکتری‌های روده در طول فرآیند هضم، ترکیبات حاوی گوگردی مانند هیدروژن سولفید تولید می‌کند که بوی زننده‌ای را در گاز معده به‌ وجود می‌آورند. علاوه بر این، مواد غذایی مصرفی می‌توانند روی تناسب باکتری‌های درون کولون تاثیر بگذارند و در نتیجه گاز معده هم از این عدم تناسب بی‌نصیب باقی نمی‌ماند. محققان می‌گویند که بعضی از افراد دارای فلور خاصی درون روده‌شان هستند که میزان ایجاد گاز معده را بیشتر می‌کند و حتی بدبویی این گاز را افزایش می‌دهد.


۲. مواد غذایی سرشار از سولفور باعث بدبو شدن گاز معده می شود

مواد غذایی سرشار از سولفور می‌توانند بوی شدیدا زننده و ناخوشایندی به گاز معده بدهند. سبزی‌های چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، ‌گل‌کلم و کلم در همین گروه قرار می‌گیرند و معمولا باعث ایجاد گاز معده بدبو می‌شوند. دیگر مواد غذایی سرشار از سولفور عبارت‌اند از سیر، پیاز، عدس، پنیر چدار* cheddar cheese، میوه خشک و مغزهای خام. محققان استرالیایی در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که با اضافه شدن نوعی ترکیب حاوی سولفور به‌ نام سیستئین Cystéine که در منابع پروتئینی یافت می‌شود، میزان انتشار هیدروژن سولفید نیز در روده‌ها حدودا ۷ برابر افزایش می‌یابد و گاز معده نیز شدیدا بدبو می‌شود. به همین دلیل است که بدن‌سازانی که به مقدار زیادی از پودرهای پروتئینی استفاده می‌کنند، ممکن است شدیدا با گازهای معده و روده بدبو مواجه شوند.


* پنیر چدار  cheddar cheese : پنیر چدار, پنیری نسبتا سفت, با رنگ سفید تا زرد پررنگ است. این پنیر مزه تندی دارد و از شیر خام گاو تهیه می شود و پس از تولید 9 تا 24 ماه به آن استراحت می دهند.


۳. عدم تحمل لاکتوز باعث بدبو شدن گاز معده می شود

عدم تحمل لاکتوز باعث بدبو شدن گاز روده می شود

بعضی از افراد، محصولاتی مانند شیر، پنیر، بستنی و... را مسئول بدبو شدن گاز معده و روده می‌دانند. واقعیت این است که بخشی از مردم جهان (مثلا بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفر از آمریکایی‌ها)، فاقد آنزیم لاکتاز Lactase در بدن‌شان هستند که برای هضم لاکتوز Lactose موجود در محصولات لبنی لازم است. لاکتوز در بدن این افراد از روده کوچک بدون هیچ گونه جذبی می‌گذرد و به سمت کولون می‌رود؛ یعنی جایی که تریلیون‌ها باکتری منتظرش هستند. نتیجه این برخورد چیزی نیست جز گاز معده شدیدا بدبو، چون شیر و محصولات لبنی حاوی سولفور نیز هستند. این افراد همچنین می‌توانند با مشکل عدم تحمل قندهای دیگر نیز مواجه باشند. در نتیجه آنان با دریافت قندهای ساکروز (قند رایج) و فراکتوز (قند موجود در میوه خام و بعضی از مواد غذایی فرآوری‌شده) با همین مشکل مواجه شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عدم تحمل لاکتوز بیماری ژنتیکی است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر لاکتوز لبنیات اذیت تان می کند این خوراکی ها را جایگزین کنید


۴. رافینوز* Retene باعث بدبو شدن گاز معده می شود

لوبیا، یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. با این‌ حال، همین خوراکی مغذی می‌تواند باعث ایجاد گاز معده بسیار زیاد و بدبو شود. دلیلش این است که انواع لوبیاها حاوی الیگوساکاریدهای خانواده رافینوز (RFOs) هستند که پس از مصرف می‌توانند گاز معده و روده  زیادی ایجاد کنند. انواع حبوبات و سبزی‌های چلیپایی نیز همین ویژگی را دارند. دستگاه گوارش انسان‌ها فاقد آنزیم مهمی است که برای تجزیه و هضم این قندها ضروری محسوب می‌شود. یکی از مطالعات اخیر در همین زمینه نشان می‌دهد که خیساندن لوبیا در آب به جداسازی الیگوساکاریدهای خانواده رافینوز (RFOs) کمک می‌کند، بدون این‌که ارزش تغذیه‌ای لوبیا را کاهش بدهد. به‌ علاوه، استفاده از قرص‌های هضم آنزیمی نیز می‌تواند به تسکین علائم استفاده از این مواد غذایی کمک کند.


* رفيونوز تريساکاريدها Retene : متشکل از گالاکتوز، گلوکز و فروکتوز است و در لوبیا، کلم، گل سرخ، بروکلی، مارچوبه و سبزیجات دیگر و غلات کامل موجود است.


۵. یبوست باعث بدبود شدن گاز معده می شود

محصولاتی مانند برنج و ماکارونی لزوما کربوهیدرات‌های ایجادکننده گاز نیستند، اما استفاده زیاد از آن‌ها می‌تواند تحرکات روده را آهسته و نامطلوب کند. دقیقا همین مشکل است که می‌تواند به یبوست منجر شود و بوی بدی در گاز معده به ‌وجود بیاورد. محققان می‌گویند که وقتی ما به یبوست مبتلا می‌شویم، مدفوع برای مدت طولانی‌ای در کولون یا روده بزرگ باقی می‌ماند و باکتری‌ها می‌توانند به آن رسوخ کنند و باعث شکل‌گیری گاز زیاد و بدبو شوند.


۶. بعضی داروها باعث بدبو شدن گاز معده می شوند

بعضی از داروهای تجویزی، ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند همین روده‌ها را تحت تاثیر قرار بدهند و باعث شکل‌گیری گاز معده و روده بدبو شوند. دلایل این نوسان‌ها و اختلال‌ها با توجه به نوع داروها متفاوت هستند و میزان گاز ایجادشده نیز در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است. افرادی که داروهای کاهش وزن مصرف می‌کنند، معمولا با این گازهای بدبو مواجه می‌شوند. مکمل‌های آهن، مکمل‌های حاوی فیبر و داروی متفورمین نیز می‌توانند گاز معده زیادی به‌ وجود بیاورند.


 اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های یک روده ناسالم + روش هایی برای تقویت روده

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چطور گازهای روده‌ای را کم کنیم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر نفخ و گاز معده دارید، خوردن این خوراکی ها را کنترل کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : از بین بردن نفخ شکم بدون دارو و با 25 خوراکی 



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com