نشانه های حساسیت به تخم مرغ و گندم چیست و چه دلیلی دارد؟
حساسیت غذایی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از مردم دچار آن هستند. رایج ترین حساسیت های غذایی حساسیت به گندم، تخم مرغ و لبنیات است که در این مقاله با جزئیات بیشتر به علت و نشانه های این حساسیت ها می پردازیم.

چرا بعضی ها به تخم مرغ و گندم حساسیت دارند؟

آلرژی‌ها و حساسیت‌های غذایی می‌توانند به‌صورت پنهان و مخفیانه پیشروی کنند و به مریض شدن ما منجر شوند. علائم رایج و واضح این مشکلات، طیف وسیعی را از سردرد تا نفخ شامل می‌شوند، اما گاهی اوقات هم حتی تا یکی دو روز خودشان را نشان نمی‌دهند. در ادامه با بعضی از مواد غذایی آشنا می‌شویم که می‌توانند باعث مشکلات مختلف، از نوسانات خلق‌ و خویی تا بیماری‌های قلبی، شوند.


حساسیت به گندم

 نشانه های حساسیت به تخم مرغ و گندم چیست و چه دلیلی دارد؟

گندم و به‌طور خاص گلوتن، به بخشی از موضوعات داغ امروزی تبدیل شده‌اند. بعضی از محققان می‌گویند که مسمومیت ناشی از گلوتن به تغییر در نحوه کشت گندم در جهان امروز ارتباط دارد. درواقع، ‌گندمی که امروزه مصرف می‌کنیم، به شیوه‌های جدیدی کشت می‌شود و بعضا با ترکیبات پیوندی خاصی همراه می‌گردد که حاوی مولکول‌های پروتئینی و کربوهیدراتی هستند. این مولکول‌ها معمولا برای بدن انسان‌ها جدید و ناشناخته محسوب می‌شوند.

اگر بدن شما نسبت به محصولات تهیه‌شده از انواع غلات مقاوم باشد و بتواند ترکیبات درون آن‌ها را تحمل کند، انواع محصولات حاوی غلات به یکی از بهترین انتخاب‌ها در رژیم غذایی شما تبدیل می‌شوند. با این‌حال،‌ اگر به ترکیبات این محصولات حساسیت داشته باشید، استفاده از محصولات حاوی غلات قطعا به سلامتی شما آسیب می‌رساند.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک، یکی از افراد گروه دوم هستند که اگر گلوتن مصرف کنند، به پوشش روده کوچک خودشان آسیب می‌رسانند. علائم ناشی از چنین اتفاقی عبارت‌اند از ناراحتی معده، اسهال مزمن، نفخ، خستگی،‌ درد استخوانی یا مفصلی، تحریک‌پذیری عصبی و سردرد.

گلوتن می‌تواند در بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار بگیرد و به‌طور مخفیانه به افرادی که نسبت به آن حساسیت دارند، آسیب برساند. پس جدای از محصولات تهیه‌شده از گندم، به ترکیبات به‌کاررفته در این محصولات هم دقت کنید: سوپ کنسروی، خامه‌های غیرلبنی، سس سالاد و ماست میوه‌ای.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 3 علائم حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم های فاقد گلوتن به این دلایل رد می شوند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این علائم نشان می دهند شما به نان حساسیت دارید!


حساسیت به شیر و لبنیات

 نشانه های حساسیت به تخم مرغ و گندم چیست و چه دلیلی دارد؟

جالب است بدانید که ۹۰ درصد از آسیایی‌ها، ۷۵ درصد از آمریکایی-آفریقایی‌ها، ۶۰ درصد از اروپایی‌های شرقی و ۴۰ درصد از اروپایی‌های شمالی، با درجاتی از حساسیت به لبنیات مواجه هستند. حساسیت به لبنیات، عمدتا دو علت واضح و روشن دارد: عدم تحمل لاکتوز lactose (قند لبنی) و عدم تحمل کازئین یا کاسئین Casein (نوعی پروتئین). علائم این حساسیت نیز عبارت‌اند از تهوع، درد و گرفتگی در ناحیه شکم و نفخ. با این‌که عمدتا محصولات لبنی حاوی لاکتوز و کازئین هستند، اما بهتر است که لیست ترکیبات فرآورده‌های گوشتی را هم از این نظر بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی کازئین نیستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا بعد از خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می شویم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لبنیات سنتی، پروبیوتیک یا غنی شده؟ کدام یک را بخریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : به شیر آلرژی دارید؟ به دنبال جایگزینی برای آن باشید


حساسیت به تخم‌مرغ

 نشانه های حساسیت به تخم مرغ و گندم چیست و چه دلیلی دارد؟

حساسیت به تخم‌مرغ معمولا در میان کودکان شایع است و می‌توان آن را به‌راحتی تشخیص داد چون علائم این حساسیت در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف تخم‌مرغ یا محصولات حاوی ترکیبات آن نمایان می‌شوند. حساسیت به تخم‌مرغ مانند هر حساسیت دیگری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن، پروتئین تخم‌مرغ را اشتباها به‌عنوان نوعی عامل مخرب شناسایی می‌کند. با این‌که هم زرده و هم سفیده تخم‌مرغ حاوی پروتئین هستند، اما حساسیت به سفیده تخم‌مرغ شایع‌تر است. علائم این حساسیت نیز عبارت‌اند از راش‌های پوستی،‌ کهیر، التهاب در مسیر تنفسی و مشکلات گوارشی. توجه داشته باشید که در موارد نادر، حساسیت به تخم‌مرغ می‌تواند به آنافیلاکسی  منجر شود. بنابراین، افرادی که نسبت به تخم‌مرغ و ترکیبات آن حساسیت دارند، باید در مصرف محصولات مشکوک با دقت زیادی عمل کنند. بعضی از ترکیبات گرفته‌شده از تخم‌مرغ یا مشابه با ترکیبات آن عبارت‌اند از آلبومین* Albumin ، گلوبولین Globulin ، لیوتین Livetins ، لیزوزیم و همچنین کلماتی که با ovo یا ova شروع می‌شوند.

* آنافیلاکسی Anaphylaxis : یک واکنش حساسیتی شدید و خزرناک است که علائم آن عبارتند از: التهاب لب ها و زبان، مشکل تنفسی، خس خس و سرفه.

* آلبومین Albumin : آلبومین عموماً به گروهی از پروتئینهای محلول در آب گفته می‌شود اما در بدن انسان از نظر کاربرد و مقدار یکی از مهمترین پروتئین‌های درون پلاسما هستند.

* گلوبولین Globulin : گروهی از پروتئین‌های حلقوی هستند که از آلبومین‌ها سنگین تر و در آب محلولتر هستند. برخی گلوبولینها در کبد و برخی در دستگاه ایمنی در پاسخ به حضور آنتی‌ژن، تولید می‌شوند.

* لیوتین Livetins : لیوتین پروتئین حلال در آب است که در قسمت زرده یافت می شود.

* لیزوزیم Lysozyme : بوسیلهٔ غدد پوستی و غشاهای مخاطی ترشح می‌شود و در اشک، بزاق و آبگونه‌های دیگر بدن پستانداران و سپیدهٔ تخم پرندگان وجود دارد و یک وسیلهٔ دفاعی در برابر هجوم میکروبی به شمار می‌رود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : حساسیت زدایی نسبت به تخم مرغ

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سفیده یا زده تخم مرغ؟ پاسخی جدید به سوالی قدیمی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تخم‌مرغ برای مبتلایان به کلسترول بالا ممنوع است؟



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com