بهبود گردش خون با این ویتامین ها
بهبود گردش خون بدن باعث بهبود سلامت کلی و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته خواهد شد.

بهترین ویتامین ها برای تقویت گردش خون

گردش خون بخشی مهم از سلامت است. عمل پمپاژ قلب برای انتقال خون به رساندن اکسیژن و مواد مغذی به تمام اندام ها و بافت های بدن کمک می کند. جریان خون همچنین به انتقال مواد زائد از بافت های بدن از طریق ریه و کلیه ها کمک می کند. گردش خون از طریق سیستم گردش خون متشکل از رگ ها و مویرگ ها در بدن جریان دارد ولی برای داشتن عملکرد موثر و بدون مانع بدن به ویتامین هایی خاص برای تغذیه نیاز دارد.


بهبود گردش خون با نیاسین یا ویتامین B3

نیاسین Niacin  یکی از ویتامین های گروه B است که از سلامت گردش خون حمایت می کند. مطالعات نشان می دهد که کمبود نیاسین بسیار نادر است چرا که اکثر مردم به اندازه کافی این ویتامین را از مواد غذایی دریافت می کنند. خوراکی های غنی از نیاسین عبارتند از : چغندر، ماهی، بادام زمینی و آفتابگردان. علاوه بر این بسیاری از نان ها و غلات هم سرشار از نیاسین هستند. نیاسین به کاهش سطح کلسترول بد کمک می کند در نتیجه از سخت شدن عروق خونی پیشگیری می نماید. اگر برای بهبود جریان خون از مکمل نیاسین استفاده می کنید باید مراقب مضرف بیش از حد آن باشید چون منجر به عوارضی نامطلوب در بدن خواهد شد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین B3| مقدار مورد نیاز, منابع, علائم کمبود, دلایل کمبود و درمان

بهبود گردش خون با ویتامین E

ویتامین E با انبساط عروق خونی به بهبود گردش خون کمک می کند. همچنین برای تولید سلول های قرمز خون و پیشگیری از ایجاد لخته های خونی مورد نیاز است.خوراکی های غنی از ویتامین E عبارتند از سبزیجات با برگ سبز، آجیل ها، دانه ها و روغن های گیاهی. به علاوه اغلب غلات، آبمیوه ها و مارگارین هم سرشار از ویتامین E هستند. فقط مانند سایر ویتامین هایی که برای گردش بهتر خون در بدن مورد نیازند در مصرف این ویتامین هم نباید زیاده روی کرد بنابراین بهتر است برای مشخص کردن دوز مناسب آن با پزشکتان مشورت نمایید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تاثیر ویتامین E بر خانم ها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : منابع غذایی ویتامین E

بهبود گردش خون با ویتامین C

بهبود گردش خون با این ویتامین ها

ویتامین C که به نام اسید اسکوربیک ascorbic acid شناخته می شود باعث جلوگیری از ایجاد پلاک و آترواسکلروز atherosclerosis یا تصلب شریان می شود. همچنین به انعطاف پذیری رگ ها هم کمک می کند. میوه هایی مثل توت فرنگی، پرتقال، هندوانه، کیوی، گریپ فروت، طالبی، انبه، گوجه فرنگی و سبزیجاتی از قبیل کلم بروکلی، سبزیجات با برگ سبز، کلم بروکسل و کدو حلوایی هم جزو بهترین منابع خوراکی ویتامین C هستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این خاصیت ویتامین C را نمی دانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین C در این 12 خوراکی بیشتر از پرتقال وجود دارد!!

بهبود گردش خون با ویتامین K

وجود ویتامین K برای لخته شدن خون ضروری است. کمبود آن منجر به خونریزی یا خونریزی شدید میشود که ممکن است با خونریزی بینی یا لثه شروع شود. مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف ویتامین K خطر خونریزی ناشی از بیماری های کبد، سندرم های ناشی از جذب یا مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک را کاهش می دهد. خوراکی های غنی از ویتامین K عبارتند از: کلم کیل، اسفناج، چای سبز، کاهوی سبز تیره، کلم، منداب و مارچوبه.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین K، ویتامین ناشناخته

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین K2 چیست؟ منابع و عملکرد آن

بهبود گردش خون با ویتامین B6

ویتامین B6 با توانایی خود در مقابله با رادیکال های آزاد که باعث سخت شدن عروق خونی می شوند به بهبود گردش خون کمک می کند. منابع غنی از ویتامین B6 عبارتند از: ماهی تن، سینه بوقلمون، سینه مرغ، سیر و خردل سبز.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با ویتامین B6

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین ویتامین ها برای زنان



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ