بهبود گردش خون با این مواد خوراکی
بهترین روش برای بهبود گردش خون و پیشگیری از بیماری های قلبی استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات متنوع باشد. 

رژیم غذایی مناسب برای بهبود گردش خون

بهترین روش برای بهبود گردش خون و پیشگیری از بیماری های قلبی استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات متنوع باشد. رژیم غذایی شما باید حاوی آنتی اکسیدان، فیبر، اسیدهای چرب امگا3 و مواد معدنی باشد. به علاوه این مواد مغذی برای سلامت کلی بدن هم ضروری هستند. بهترین مواد غذایی برای سلامت گردش خون عبارتند از:


بهبود گردش خون با سیر و پیاز

 سیر و پیاز از ایجاد پلاک در عروق خونی جلوگیری می کنند. این دو آنتی بیوتیک و تصفیه کنده های طبیعی خون هستند که به بهبود ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها کمک می کنند.

بهبود گردش خون با شکلات تیره

شکلات تیره گذشته از طعم خوشایندی که دارد غنی از مواد مغذی و فلاونوئید هایی است که به بهبود جریان خون در بدن کمک کرده و سطح کلسترول و فشار خون را کاهش می دهند. همچنین شکلات به عنوان تحریک کننده تولید سروتونین serotonin و فنیل اتیل آمین Chocolate شناخته می شود که باعث کاهش استرس در بدن می شوند.


بهبود گردش خون با مرکبات

مرکبات دارای ویتامین C هستند که باعث افزایش گردش خون می شود و با خواص آنتی اکسیدانی که دارند به حذف سموم از بدن کمک می کنند.


بهبود گردش خون با فلفل چیلی

فلفل چیلی با تحریک واکنش های مثبت جریان خون در سراسر بدن را بهبود می بخشد.


بهبود گردش خون با روغن زیتون

روغن زیتون غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی و ویتامین های E، K و D است که برای جریان خون مفیدند. همچنینن باعث افزایش اشتها و بهبود تراکم استخوان می شود. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان فنولیک phenolic است که از بدن در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند.


بهبود گردش خون با آجیل ها و دانه ها

مصرف آجیل ها و دانه ها معمولا به بهبود سلامت پوست و مو کمک می کند. آجیل ها و دانه ها حاوی ویتامین B3،  نیاسین و اسیدهای چرب امگا3 هستند که شما را از اختلالات گردش خون و بیماری های قلبی حفظ می نمایند.


بهبود گردش خون با ورزش

ورزش یکی از موثرترین راه های بهبود سلامت گردش خون است و این بدان معناست که شما باید در فعالیت های شدید جسمانی شرکت کنید. تحقیقات نشان داده اند که ورزش های آسان مثل پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری به مدت 30 درقیقه در روز هم برای حفظ سلامت گردش خون مناسب است. برای ورزش کردن روزانه وقت بگذارید بخصوص اگر پشت میز نشین هستید.


برخی از گیاهانی که برای سلامت گردش خون مفید هستند برای داشتن یک سبک زندگی سالم هم مفیدند. این گیاهان عبارتند از:

بهبود گردش خون با چای سبز

 مطالعات نشان داده اند که چای سبز دارای خواص دارویی متعددی از جمله بهبود عملکرد سلول های خونی در عروق خونی. نوشیدن چای سبز به طور مرتب می تواند خطر بیماری مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد. برای این که نتایج بهتری بدست آورید از چای سبز ارگانیک استفاده کنید.


بهبود گردش خون با جینگوبیلوبا

بهبود گردش خون با این مواد خوراکی

جینگوبیلوبا Ginkgo biloba یکی از قدیمی ترین گونه های درخت روی زمین است. این درخت خواص آنتی اکسیدانی قوی داشته و هزاران سال است که در درمان اختلالات خونی و حافظه مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه با کاهش چسبندگی پلاکت ها و انقباض عروق خونی به بهبود گردش خون کمک می کند. جینگو بیلوبا با بهبود جریان خون اثرات بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.


بهبود گردش خون با قره قاط

با این که قره قاط Bilberry معمولا در درمان اسهال مورد استفاده قرار می گیرد ولی خواص رقیق کنندگی خون هم دارد. به همین دلیل در بیماری نارسایی وریدی که به علت رگ های آسیب دیده بوجود آمده باشد مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات نشان داده اند که بیلبری باعث بهبود جریان خون شده و در درمان آترواسکلروز atherosclerosis کمک کننده است.


بهبود گردش خون با جعفری

جعفری Parsley علاوه بر محبوب زیادی که در پخت انواع غذا دارد به دلیل خواص منبسط کننده عروق vasodilation  یکی از مهم ترین اجزای مکمل های گیاهی است ضمن این که غنی از ویتامین b12 و C هم می باشد.


بهبود گردش خون با پوست درخت بید ویلو بارک

تجزیه و تحلیل علمی نشان داده است که پوست درخت بید ویلو بارک willow bark حاوی سالیسین salicin است، ماده ای شیمیایی شبیه آسپرین. ویلوبارک صدها سال است که به صورت سنتی برای درمان درد و التهاب تجویز می شود. ماده فعال سالیسین موجود در آن با رقیق کردن خون موجب بهبود گردش خون در بدن می شود.


بهبود گردش خون با فلفل کاین

فلفل کاین Cayenne pepper حاوی کپسایسین capsaicin است که علت ایجاد طعم تند فلفل است. کاین به طور سنتی به عنوان درمان مشکلاتی از قبیل درد مزمن، گردش خون ضعیف، سردرد، گلودرد و دندان درد مورد استفاده قرار می گیرد.


بهبود گردش خون با شاه بلوط

تحقیقات نشان می دهد که مصرف شاه بلوط Horse Chestnut خام می تواند کشنده باشد. اما اگر به درستی پردازش شود می تواند برای درمان نارسایی گردش خون مورد استفاده قرار بگیرد.


بهبود گردش خون با زالزالک

زالزالک Hawthorn با بهبود عملکرد عضلات قلب و تنظیم ضربان قلب، گردش خون را در بدن بهبود می دهد.


بهبود گردش خون با ریشه زنجبیل

زنجبیل دارای خواص منبسط کننده است و به انبساط عروق و در نتیجه گردش خون بهتر در بدن کمک می کند. به علاوه زنجبیل خواص بهبود دهنده سلامتی دیگری هم دارد از جمله بهبود حالت تهوع و سوء هاضمه. زنجبیل ضد ویروس و ضد التهاب است و برای سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ترمیم بافت ها مناسب است. یک لیوان چای زنجبیل در روز روشی مناسب برای بهبود گردش خون و سیستم ایمنی در بدن است.


نکته ای که باید دقت کنید

قبل از مصرف هر کدام از مکمل های گیاهی باید حتما در مورد تداخلات دارویی آن ها با پزشکتان مشورت نماید. به یاد داشته باشید که مصرف این مکمل ها در زمان اشتباه یا مقدار زیاد آن می تواند برای شما خطرناک باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کمبود اکسیژن در خون

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم گردش خون ضعیف چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : توصیه هایی برای پاهای خسته(1)

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لطفا به کم خونی لطف نفرمائید؟!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ