این بیماری با از دست دادن حافظه بخصوص حافظه كوتاه‌ مدت و قدرت حفظ اطلاعات در دوران پیری آشكار می‌شود، به طوری كه یاد آوردن خاطرات گذشته و به خاطر سپردن نكات جدید برای فرد مشكل خواهد بود.

 آلزایمر نوعی اختلال و زوال عقلی است.
با این‌كه نمی‌توان به طور كلی جلوی این بیماری را گرفت اما با انجام كارهایی مانند فعال نگه داشتن مغز توسط مطالعه ، انجام فعالیت‌های ذهنی و داشتن یك رژیم غذایی سالم شاید بتوان احتمال بروز این بیماری را كاهش داد.
طبق نتایج ارائه شده توسط محققان، رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون، آجیل،‌ ماهی، گوشت مرغ و برخی از انواع میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند احتمال بروز بیماری آلزایمر را كاهش دهد. محققان دانشگاه كلمبیا در نیویورك، دریافته‌اند افرادی كه مواد غذایی مفید برای سلامت مغز مصرف می‌كنند 40درصد كمتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
شاید رژیم غذایی مناسب بهترین و ساده‌ترین راه برای كاهش ریسك احتمال ابتلا به این بیماری است.
طبق نظر این محققان از آنجا كه درمانی برای این بیماری وجود ندارد، پیشگیری بهترین راه است؛ مخصوصاً زمانی كه سن افراد افزایش می‌یابد. پس اگر رژیم غذایی مناسب را رعایت كنیم، به این معنی خواهد بود كه احتمال ابتلا به این بیماری در میان افراد كاهش خواهد یافت.
در حالی كه سایر تحقیقات بر تاثیر ماده‌ای خاص تمركز داشتند، این افراد روی گروهی از مواد غذایی كه به نظر می‌آید با ابتلا به این بیماری مرتبط بوده‌اند، كار كردند؛ چراكه مواد غذایی هیچ‌وقت به تنهایی مصرف نمی‌شوند و تاثیر آنها در حقیقت به عملكرد آنها در كنار هم مربوط می‌‌باشد.
طبق نتایج این تحقیق، مصرف برخی از مواد و پرهیز از بخشی دیگر می‌تواند در پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید واقع شود.
مصرف برخی از مواد غذایی مانند اسیدهای چرب اشباع موجود در گوشت قرمز و كره باید منع می‌شد. اما سایر مواد مانند اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 ، ویتامین E و ویتامین B12 برای سلامت مغز مفید بودند.
برای مطالعه در مورد این مساله، ‌گروه به مدت 4 سال، اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی 2148 فرد سالم بالای 65 سال را جمع‌آوری كردند.
از میان این افراد 253 نفر به این بیماری مبتلا شدند. اما طبق نتایج تحقیق، افرادی كه به این بیماری مبتلا نشده‌ بودند، بیشتر از سالادهای همراه با روغن زیتون، آجیل، ماهی، گوجه فرنگی، گوشت مرغ، سبزیجاتی مانند بروكلی، میوه و سبزیجاتی دارای برگ‌های سبز تیره مصرف كرده و میزان مصرف گوشت قرمز و مواد لبنی پر چرب را كاهش داده بودند.
محققان بر این عقیده هستند كه رژیم‌های غذایی به شیوه‌های مختلفی بر پیشگیری و محافظت در برابر این بیماری عمل می‌كنند.
براساس نظر این محققان، ممكن است این رژیم به دلیل در بر داشتن موادی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اكسیدان‌ها به طور مستقیم بر سلامت مغز و محافظت از آن تاثیر بگذارد.
با این‌كه اثر این نوع رژیم‌های غذایی قطعی نشده اما حتی اگر این رژیم غذایی تنها احتمالی برای جلوگیری از آلزایمر باشد، می‌توان با رعایت آن درصد احتمال ابتلا را كاهش داد.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
مطالب پیشنهادی :
آیا بیماری آلزایمر قابل پیش بینی است ؟
ورزش و آلزايمر
روغنی خوراکی علیه آلزایمر
مواد غذایی ضد آلزایمر
10 علامت اولیه ابتلا به آلزایمر