توصیه‌های لازم جهت دوران شیردهی
در دوران شیردهی تغذیه مادر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . با توجه به نکاتی که در این مقاله آورده شده است می‌توانید دوران شیردهی خوبی را سپری نمایید

دوران شیردهی چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

در زمان شیردهی میزان مصرفی مایعات مادر باید به حد كفایت باشد و حداقل ۸ - ۷ لیوان در روز آب بنوشید و در صورت عدم تحمل غذایی نسبت به شیر روزانه ۴ - ۳ لیوان شیر بنوشید.

در صورتی كه عدم تحمل نسبت به مصرف شیر دارید (پس از مصرف احساس تهوع، دل درد و دل پیچه می‌كنید) می‌توانید آن را به تناسب با ماست جایگزین كنید.

 به خاطر داشته باشید، مصرف مایعات بیش از حد تحمل، نه تنها شیر را زیاد نمی‌كند بلكه باعث كاهش ترشح غدد شیری خواهد شد.

از مصرف غذاهای نفاخ بپرهیزید، زیرا این نفاخیت به شیر شما منتقل می‌گردد و موجبات ناراحتی های بعدی را برای نوزاد شما فراهم خواهد كرد.

از مصرف سیر، پیاز و كلم بپرهیزید زیرا علاوه بر نفخ زا بودن تاثیرات زیادی بر طعم شیر داشته تا جایی كه با بدبو و بدطعم كردن شیر موجبات امتناع شیرخوار از مصرف شیر را فراهم خواهد كرد.

قبل از مصرف حبوبات حتماً از قبل آن ها را خیس كنید و ۲ بار آب آن را عوض كنید، پس از صرف غذاهای این چنینی مصرف خرما، عرق نعناع، عرق رازیانه و زیره را به شما توصیه می‌كنم.

در طول روز حتماً از ۲ نوع میوه حاوی ویتامین C نظیر: توت فرنگی، مركبات، لیموترش، جعفری، بروكلی، فلفل دلمه و گوجه فرنگی و... استفاده كنید.

عرق رازیانه علاوه بر نقش خوبی كه در جلوگیری از ناراحتی های گوارشی ایفا می‌كند، میزان شیر را نیز زیاد می‌كند.

یك روز در میان نصف لیوان هویج رنده شده همراه با ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع (زیتون) و ۱ عدد لیموترش میل كنید كه ملغمه ای از ویتامین های A، C و E به بدن شما برسد.

در فصل تابستان از مصرف میوه های سرشار از ویتامین نظیر طالبی و انگور غافل نشوید، حتی می‌توانید روز خود را با میل كردن ۱ عدد میوه شروع كنید.

مصرف جوانه گندم، گردو و گندم بوداده را در برنامه خود داشته باشید و مصرف نان های سبوس دار را فراموش نكنید.

در طول روز حتما ۱ عدد سیب با پوست میل كنید و این ضرب المثل انگلیسی را كه می‌گوید: خوردن یك سیب در روز شما را از مراجعه به دكتر بی نیاز می‌كند را به خاطر داشته باشید و بدانید كه ویتامین ها و مواد معدنی میوه ها بیشتر در لایه های نزدیك به سطح (پوست) آن هاست.

تغذیه دوران شیردهی

استفاده از عسل و خرما (با پوست) را در برنامه غذایی خود بگنجانید و جالب است یادآور شویم كه در یونان باستان از عسل با عنوان اكسیر نامیرایی یاد می‌كردند و استفاده از آن را تضمینی برای بقای عمر می‌دانستند.

در مبحث مواد حاوی پروتئین بهتر است حداقل ۲ بار در هفته از ماهی استفاده كنیم، ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و شیر را زیاد می‌كنند، از پیشرفت التهاب جلوگیری می‌كنند و اسیدهای چرب ضروری كه بدن قادر به ساخت آن ها نیست را به بدن می‌رسانند. ۱ لیوان آب مرغ یا آب گوشت بدون چربی هم، میان وعده بسیار مفیدی است.

تخم مرغ سرشار از پروتئین است پس حتما میل كنید، اما مصرف بیش از ۳ عدد زرده تخم مرغ در طول هفته توصیه نمی‌شود و آن به توانایی كبد در متابولیزه كردن كلسترول برمی‌گردد. ولی مصرف سفیده تخم مرغ به هر میزان به شكل كاملا پخته كه بهترین شكل هضم را دارد و تداخلی با بیوتین (نوعی ویتامین) ایجاد نمی‌كند، اشكالی ندارد.

 وعده صبحانه را بسیار جدی تلقی كنید تا در طول روز انرژی كافی برای شیر دادن را داشته باشید، هم منابع پروتئینی (شیر، پنیر، تخم مرغ) منابع چربی (كره ۱ قاشق مرباخوری، ۲ عدد گردوی كامل) و منابع كربوهیدرات (نان های سبوس دار یا عدسی) و ویتامینها  (آب میوه ها و سبزی ها) در آن لحاظ شده باشد.

 موادی مثل گردو، فندق، آناناس، موز، سیب، گلابی، گوجه فرنگی خام، اسفناج، گوشت گوساله و... سرشار از پتاسیم هستند و به شما در بهبودی سریع در دوران نقاهت كمك شایانی می‌كنند.

همراه گوشت ها آب لیمو استفاده كنید تا جذب آهن را افزایش دهد.

 اسفناج، چیزی كه تا قبل از یك سالگی برای كودك شما ممنوع است، سرشار از اسید فولیك است (چیزی كه در صورت كمبود، نوعی كم خونی می‌دهد) بنابراین به تمام خانم ها توصیه می‌شود كه در برنامه خود آن را داشته باشند!


بیشتر بدانید : تغذیه صحیح در دوران شیردهی

بیشتر بدانید : تغذیه مادران شیرده با 5 خوراکی مهم

بیشتر بدانید : درمان کبد چرب در خانم ها با شیر دادن به نوزاد

بیشتر بدانید : درمان ترک سینه ها بعد از شیردهی

بیشتر بدانید : اگر به نوزاد خود شیر مادر می دهید، بخوانید


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: ایران هیلرز