دندان های شما هم فاصله دارند؟
به‌طور طبیعی دندان‌ شما باید به اندازه‌ای از هم فاصله داشته باشد كه بتوانید یك نخ دندان از لای آن رد كنید.
یكی از نشانه‌های زیبایی داشتن لبخند زیبا است. تعریف لبخند زیبا بدون در نظر گرفتن سلیقه افراد معمولا شامل دندان‌های مرتب و سفید می‌شود. شك نكنید اولین چیزی كه یك خنده را زیبا می‌كند دندان‌هاست. فرم فك و دندان در رضایت شما از لبخندی كه می‌زنید تاثیری بسزا دارد. گاهی برخی از ما ایرادهایی را در فرم دندان‌های‌مان احساس می‌كنیم اما نمی‌دانیم مشكل اصلی كجاست.

آیا به اندازه كافی مرتب نیست؟ آیا آن‌طور كه باید و شاید سفید نیست؟ و آیا تناسب بین دندان‌ها رعایت شده است؟ این سؤال‌ها و بسیاری دیگر از پرسش‌ها هر كسی را ممكن است ساعت‌ها جلوی آینه میخكوب كند، اما احتمال دارد مشكل شما هیچ‌كدام از اینها نباشد و فقط فاصله‌ای ریز بین دو دندان جلویی لبخند شما را متفاوت كرده باشد؛ همان چیزی كه شاید فكر كنید ارثی است و نمی‌توان كاری برای آن انجام داد، اما دکتر محمدرضا زرگری‌نژاد، دندانپزشك درباره راه‌حل‌های رفع این فاصله‌ها توضیح می‌دهد.

فاصله دندانی چیست؟
به‌طور طبیعی دندان‌ شما باید به اندازه‌ای از هم فاصله داشته باشد كه بتوانید یك نخ دندان از لای آن رد كنید. در برخی افراد این فاصله بیشتر از یك نخ دندان و شاید به اندازه یك سانتی‌متر باشد. دلایل مختلفی برای بروز این مشكل می‌توان در نظر گرفت. اولین و مهم‌ترین علت آن ژنتیك است؛ یعنی ممكن است، شما ژن فك بزرگ را از یكی از والدین و ژن داشتن دندان‌های ریز را از یكی دیگر از والدین به ارث برده باشید و درنتیجه فاصله زیادی بین دندان‌های‌تان ایجاد شود. نداشتن برخی دندان‌های انتهایی، همچنین بیماری‌های لثه هم می‌تواند علت ایجاد فاصله بین دندان‌ها شود. دکتر زرگری‌نژاد دو روش تهاجمی و غیرتهاجمی برای بستن فاصله بین دندان‌ها معرفی می‌کند. روش غیرتهاجمی استفاده از ارتودنسی است كه تقریبا می‌توان گفت از میان راه‌های موجود بهترین شیوه است. در روش تهاجمی نیاز به تراش دندان است كه گاهی تمام دندان باید تراش بخورد و گاهی تراش خوردن یك طرف از آن كفایت می‌كند.

مطمئن‌ترین راه ارتودنسی است
فضای بیشتر از دو میلی‌متر را نمی‌توان با كامپوزیت پر كرد چون دندان خیلی پهن می‌شود و زیبایی كه مدنظر بیمار است برآورده نمی‌شود. به همین دلیل اگر فضای زیادی بین دندان‌ها وجود داشته باشد معمولا باید افراد برای ارتودنسی مراجعه كنند چون با وجود زمان طولانی، نتیجه قابل پیش‌بینی است و بیمار هیچ بافتی از دندان را از دست نمی‌دهد.  یكی از ایمن‌ترین و بهترین‌ راه‌های از بین بردن فاصله بین دندان‌ها ارتودنسی از سنین پایین است. این درمان كمك می‌كند در بسیاری از موارد فاصله بین دندان‌ها از بین برود.

اگر پایه فك شما خوب باشد و فاصله دندان‌های‌تان هم زیاد نباشد معمولا ارتودنسی بهترین درمان محسوب می‌شود. حتی اگر در سنین كودكی نیز ارتودنسی انجام نشود، می‌توان تا دوره میانسالی از این روش درمانی بهره گرفت، بنابراین برای انجام این كار بهانه نیاورید كه «از ما گذشته!» اگر در بزرگسالی بخواهید درمان ارتودنسی را برای از بین بردن فاصله دندان‌های‌تان انتخاب كنید، می‌توانید از دندانپزشك بخواهید گیره‌ها یا براكت‌های سرامیكی هم‌رنگ دندان برای‌تان استفاده كند تا از لحاظ ظاهری دچار مشكل نشوید. ارتودنسی كمك می‌كند دندان‌ها به صورت ردیف و متناسب كنار هم قرار گیرند. در این حالت رعایت بهداشت دهان و دندان نیز آسان‌تر خواهد بود.

لامینیت یا ونیرهای كامپوزیتی
«ونیر پوششی است كه می‌تواند با كامپوزیت باشد و فقط یك سطح از دندان تراش می‌خورد كه در مطب انجام می‌شود یا می‌توان از دندان تراش خورده قالب تهیه كرد و به لابراتوار داد تا پوششی چینی را به ما بدهد كه به سطح دندان چسبیده می‌شود و این روش كمتر تهاجمی است.»  در این روش با مواد هم‌رنگ كه برای ترمیم دندان‌های جلویی استفاده می‌شود، می‌توان فضای بین دندان‌ها را پوشاند. اتفاقی كه در این روش می‌افتد این است كه اگر از نتیجه راضی نباشید به راحتی می‌توان كامپوزیت را برداشت. در این نوع ونیر، بهداشت دهانی شما اهمیت خاصی دارد چراكه یكی از مهم‌ترین موارد شكست لامینیت‌ها در كوتاه‌مدت خواهد بود كه منجر به ایجاد لكه تغییر رنگ و پوسیدگی ثانویه می‌شود.

به باندینگ فكر كنید
گاهی اوقات به هر دلیل ممكن است حوصله ارتودنسی طولانی‌‌مدت را نداشته باشید و بخواهید خیلی سریع به نتیجه برسید، بنابراین به روش‌های سریع و بدون ‌معطلی فكر می‌كنید. یكی از روش‌های ساده‌ و سریعی كه می‌توان به آن فكر كرد بستن فاصله بین دندان‌ها به روش باندینگ است چون هم سریع است هم ارزان. در این روش دندان با خمیرهای مخصوص تمیز می‌شود. یك صمغ همرنگ دندان به قسمت‌های لازم اضافه شده و دندانپزشك آنها را فرم می‌دهد. بعد از آن با كمك نور ماوراء بنفش این صمغ سفت و محكم می‌شود و درنهایت به دندان می‌چسبد.

مزیت این روش آن است كه آن دندان‌ها تراش نمی‌خورند و زیبایی مناسب و منطبق با دندان‌های طبیعی را می‌توان مشاهده كرد. دکتر زرگری‌نژاد می‌گوید: « اگر قرار باشد فرد از روش تهاجمی استفاده كند می‌توان به‌طور مستقیم و در یك جلسه و با كامپوزیت‌های رنگ دندان آن را در مطب انجام داد. اما راه دیگری نیز وجود دارد و آن اینكه قالب از بیمار گرفته و به لابراتوار ارجاع داده می‌شود تا ونیری تهیه كند كه بعد روی دندان چسبانده شود.» توجه داشته باشید دوام این روش به موادی كه استفاده می‌شود، مهارت پزشك و البته مراقبت‌های خودتان بستگی دارد.

روكش كنید
اگر بیمار تعدد فاصله دندانی و چند دندان نیاز به روكش داشته باشد. در این صورت روش روكش دندان برای فرد استفاده می‌شود. یكی از قدیمی‌ترین عناصر زمین زیركونیوم است.  این ماده درجه یك در صنعت دندانسازی اهمیت خاصی دارد. در استفاده از زیرکونیوم باید دقت كرد كه رنگ آن با رنگ دندان كمی متفاوت است و بهتر است برای زیر روكش استفاده شود. بعد روی آن را كامپوزیت یا لامینیت استفاده كنیم. البته اگر فاصله دندان‌ها مربوط به جلوی دندان نباشد می‌توان فقط از زیركونیوم استفاده كرد اما برای جلوی دندان تنها پوشش چینی است كه می‌تواند جلای لازم را به دندان‌ها بدهد و آنها را به دندان طبیعی نزدیك كند. به این نكته هم توجه كنید كه در روش روكش قسمت بیشتری از دندان برداشته می‌شود.

سرامیك یك گزینه است
برای زیبا خندیدن هزار و یك راه وجود دارد، یكی از آنها هم استفاده از قطعات نازك چینی به نام لامینیت است كه به جای مینای دندان قرار می‌گیرد و به راحتی این فاصله را پر می‌كند. اگر دندان‌های جلوی‌تان از هم فاصله دارد، باید بدانید در این روش همه دندان‌های جلویی‌تان درگیر می‌شود بنابراین اگر فقط بین دو دندان فاصله وجود داشته باشد منطقی نیست كه همه دندان‌ها را درگیر كنید.

در این روش سطح رویی دندان بین نیم تا 0.7 میلی‌متر تراش می‌خورد. این روش نسبت به باندینگ هزینه بیشتری دارد. این روش با اینكه یكی از مرسوم‌ترین روش‌های بستن فاصله بین دندان‌هاست اما برای حفظ نسبت دندان‌ها نیاز به یك برنامه‌ریزی دقیق دارد.   نگران دورنگی دندان‌ها نباشید چون رنگ دندان‌های مجاور توسط یك راهنمای رنگ گرفته می‌شود تا اطمینان حاصل شود رنگ ونیر ساخته شده كاملا طبیعی جلوه می‌كند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز

مطالب پیشنهادی:
چگونه دندان های شفاف و براقی داشته باشیم؟
دستور العمل های خانگی برای سفیدی دندان!!
اگر دندان نهفته دارید، بخوانید
مسواک یا نخ دندان؟
چای مفید جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان