نفس هایی که می کشید را خوشبو کنید
منشأ بوی بد دهان صرفاً دهان است، اما اصطلاح کلی‌تری به نام بوی تنفس نیز وجود دارد که می‌تواند دلیل داخل دهانی و خارج دهانی داشته باشد.

بوی بد دهان ناشی از چیست

دکتر محمدرضا حسینی دندانپزشک گفت: بوی بد تنفس گاهی طبیعی است و گاهی می‌تواند نشانه‌ی بیماری باشد. علت اصلی بوی بد تنفس ترکیبات سولفید است.

 

وی افزود: بوی بد دهان ناشی از کاهش جریان بزاق در طول شب و افزایش تخمیر در داخل دهان یک فرآیند طبیعی و فیزیولوژیک است که معمولاً با خوردن صبحانه برطرف می‌شود. از علل بوی بد تنفس می‌توان به عوامل داخل دهانی مثل زبان و پوشش (که یکی از شایع‌ترین علل بوی بد دهان است) و یا عفونت لثه اشاره کرد. در این حالت باکتری‌های زیر لثه و پلاک دندان می‌تواند باعث بوی نامطبوع دهان شود.

 

دکتر حسینی ادامه داد: از دیگر عوامل داخلی دهانی که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود می‌توان به گیر کردن غذا بین دندان‌ها، لخته خون در دندان پس از کشیدن، استرس و خشکی دهان اشاره کرد.

 

وی اظهار داشت: از عوامل خارج دهانی می‌توان به مشکلات گوش و حلق و بینی اشاره کرد کسانی که ترشح پشت‌بینی و سینوزیت دارند عموماً از این موضوع شکایت می‌کنند افراد مبتلا به دیابت عموماً دهانشان بوی سیب فاسد شده می‌دهد و کسانی که نارسایی کبد دارند دهانشان بوی کپک می‌دهد، افرادی که نارسایی کلیه دارند دهانشان بوی ماهی می‌دهد، از دیگر موارد خارج دهانی می‌توان به مصرف برخی غذاها و تغییر سطح هورمون در بدن به ویژه در خانم‌ها قبل از مرحله تخمک‌گذاری اشاره کرد.

 

دکتر حسینی در خصوص درمان این اختلال گفت: درمان بوی بد دهان به سه روش امکان پذیر است: 

1- مخفی کردن بوی بد دهان به کمک قرص‌های نعنا و آدامس‌ها 

2- کاهش میکروب‌های زبان و انتهای لوزه به کمک مسواک زدن ( به ویژه زبان)

3- استفاده از دهان شویه‌ و یا خمیردندان‌های حاوی جوش شیرین 

حسینی خاطر نشان کرد: مصرف برخی مواد طبیعی مانند رازیانه،‌ دارچین، کرفس و انجیر باعث کاهش بوی بد دهان می‌شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamaneh.com