علت بوی بد دهان
تنفس بدبوی مزمن یا بوی دهان، سیگنالی است که نشان می دهد یک قسمت از بدن دچار اشکال شده است.اما از آنجا که هر کدام از بوها متفاوت هستند، مشکلات نیز متفاوت اند.

علت بوی بد دهان شما چیست؟

گاهی با وجود همه مراقبت های لازم مانند استفاده از نخ دندان، مسواک زدن و استفاده از دهانشویه، جویدن آدامس بعد از مصرف مواد غذایی خاص، قطع داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و آنتی هیستامین، رفع خشکی دهان و .... هنوز هم دهان بوی بدی دارد. بنابراین دلیل هرچه هست، به بهداشت دهان و دندان مربوط نمی شود و مشکل از جای دیگری است.

تنفس بدبوی مزمن یا بوی دهان، سیگنالی است که نشان می دهد یک قسمت از بدن دچار اشکال شده است.اما از آنجا که هر کدام از بوها متفاوت هستند، مشکلات نیز متفاوت اند.

 

اگر نفس تان بوی نفتالین می دهد

شما احتمالا دچار آلرژی، ترشحات بینی و عفونت سینوسی شده اید. وقتی شما دچار مشکلات سینوسی می شوید، باکتری های دهان می توانند پروتئین های موجود در موکوس دهان را به ترکیبی به نام اسکاتول تبدیل کنند که بویی مشابه نفتالین دارد.

راه درمان:

  1. -مصرف داروهای ضدآلرژی
  2. -شستشوی سینوس ها با سرم مخصوص
  3. -در صورت وجود عفونت باکتریایی مصرف آنتی بیوتیک (با تجویز پزشک)

 

اگر نفس تان بوی میوه می دهد

شما ممکن است به دیابت مبتلا باشید. قند موجود در خون به طور معمول برای تولید انرژی به سلول ها فرستاده می شود. اگر این اتفاق در بدن نیفتد، قندخون افزایش می یابد و سلول برای تولید انرژی از چربی کمک می گیرد که محصول نهایی این فرایند کتون ها هستند و بوی میوه را ایجاد می کنند.

 

اگر نفس تان بوی شیر ترشیده می دهد

شما احتمالا دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستید. این بدان معناست که بدن تان نمی تواند به درستی پروتئین های موجود در مواد لبنی مصرفی را بشکند. به علاوه اگر شما عدم تحمل لاکتوز داشته باشید، علائمی مانند:

  • -اسهال
  • -دل درد
  • -ایجاد گاز در شکم

را بعد از مصرف شیر را نشان می دهید.

 

اگر نفس تان بوی پوشک کثیف بچه می دهد

احتمالا شما سنگ لوزه دارید. باکتری ها و باقی مواد موجود در دهان در لوزه ها ته نشین شده و در شکاف های آن ایجاد سنگ می کنند. افراد در بعضی موارد آنها را به صورت جسم خارجی در حلق خود احساس می کنند. خارج کردن آنها ممکن است سخت باشد، اما در اکثر موارد تهدیدی به حساب نمی آیند. می توان با یک فورسپس و یا سوآب این سنگ ها را خارج کرد.

 

اگر نفس تان بوی پوسیدگی چیزی می دهد

شما ممکن است به یک بیماری ریوی مبتلا باشید. یکی از نشانه های مشکل ریوی اعم از عفونت (مانند ذات الریه) و سرطان ریه همین بوی پوسیدگی دهان است. آزمایش هایی نیز برای بررسی تنفس افراد طراحی شده اند. اگر شما به وجود هر گونه مشکل ریوی مشکوک هستید، به پزشک مراجعه کنید. او می تواند با بررسی آزمایش خون، رادیوگرافی قفسه ی سینه و سایر آزمایشات به مشکل شما پی ببرد.




گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net