تغییر رنگ دندان
صرف‌نظر از اینکه چندبار مسواک می‌زنید، همچنان دندان هایتان سفید نیستند و تغییر رنگ داده اند؟ در ادامه‌ی مطلب با ۹ عامل آب زیرکاه را که رنگ دندان‌هایتان را تغییر می‌دهند آشنا می شوید.

تغییر رنگ دندان

آیا تا به حال احساس کرده‌اید صرف‌نظر از اینکه چندبار مسواک می‌زنید، همچنان دندان هایتان سفید نیستند؟ اگرچه می‌دانید قهوه، نوشابه، انواع توت‌ها، سس سویا، سرکه بالزامیک رنگ دندان‌هایتان را تغییر می‌دهند اما ‌آن‌ها تنها مقصران در این زمینه نیستند. در ادامه‌ی مطلب با ۹ عامل آب زیرکاه را که رنگ دندان‌هایتان را تغییر می‌دهند، آشنا می شوید.

 

لیموناد

در حالی که این نوشیدنی به تنهایی هر آنچه شما در یک روز گرم نیاز دارید، است اما ترکیب اسید و شکر موجود در آن می‌تواند حسابی برای لبخندتان بد باشد. ننسی روزن، دندانپزشک مقیم نیویورک و متخصص در زمینه‌‌های زیبایی، عمومی و ترمیمی می‌گوید:خاصیت اسیدی لیموناد باعث ساییده شدن یا از بین رفتن مینای دندان می‌شود. هنگامی که مینای دندان زیادی، باقی نمانده باشد یا به طور کلی از بین برود، دندانتان به لایه‌ی زیرین خود به نام عاج دندان می‌رسد که این لایه بسیار زردرنگ است.

 

نوشیدنی‌های ورزشی

هرچند نوشیدنی گاتوراد آبی، رنگ بسیار رقیق‌تری نسبت به قهوه و چای دارد، اما نوشیدن‌ آن می‌تواند دندان‌هایتان را کدر کند. کیروش مدحی، دندان‌پزشک زیبایی مقیم بورلی هیلز و نویسنده‌ی کتاب The Hidden Epidemic: Restoring Oral Health, One Smile at a Time می‌گوید: همچنین سطح بالای قند در این نوشیدنی باعث رشد انواع باکتری‌ها می شود، به همین علت نه تنها باعث لک شدن دندان‌هایتان می‌شود بلکه به دلیل حجم قند اش باعث بروز پوسیدگی نیز می‌گردد.

 

نوشیدنی و اسموتی‌های سبز

اسموتی و نوشیدنی‌های سبز هرچند برای بدن‌تان مفید هستند، اما بستگی دارد از چه طریقی آن‌ها را می‌نوشید و ممکن است روش انتخابی‌تان چندان به درخشان بودن دندان‌ها کمک نکند. به گفته‌ی مدحی یک قانون کلی می‌گوید که هرآنچه لباس‌تان را لک کند و به سختی پاک شود، باعث لک شدن دندان‌هایتان نیز می‌شود. اسموتی‌ها معمولا حاوی انواع توت‌های روشن و سبزیجاتی هستند که پتانسیل لک کردن دندان‌ها را دارند. اما خبر خوب این است که شما مجبور نیستید از قسمت خوشمزه‌ی صبحانه‌تان چشم‌پوشی کنید، نوشیدن هر آبمیوه یا اسموتی‌ با یک نی ضخیم به جلوگیری از لک شدن دندان‌ها کمک می‌کند.

 

چای سبز

چای‌ سیاه یا قهوه‌ای معمولا رنگ دندان‌ها را زرد یا خاکستری می‌کنند، اما به گفته‌ی دکتر روزن چای‌های سبز و کم‌رنگ‌تر نیز این تأثیر را دارند. به توصیه‌ی دکتر مدحی برای جلوگیری از این مشکل، ۳۰ دقیقه بعد از خوردن هر ماده‌ی غذایی که امکان آسیب زدن را دارد، دندان‌ها را مسواک بزنید. (مسواک زدن دندان‌ها کمتر از ۳۰ دقیقه بعد از خوردن یا نوشیدن غذایی اسیدی، در واقع باعث پوسیدگی بیشتر آن‌ها می‌شود.)

 

شربت سرفه

شربت نارنجی رنگ DayQuil  چیزی بیشتر از یک طعم گس در دهان شما باقی می‌گذارد. شربت سرفه‌های رنگارنگ، حاوی شکر هستند که عامل پوسیدگی دندان‌ها است. به گفته‌ی دکتر روزن اگر بیشتر از مقدار مناسب از این داروها مصرف کنید، باعث لک شدن دندان‌هایتان ‌می‌شود.

 

استخر

باید به تمام شناگران حرفه‌ای بگوییم شاید استخر دلیل آن لکه‌ی قهوه‌ای رنگ نه چندان جالبی باشد که در لبخندتان دیده‌اید. روزن می‌گوید: وقتی که شما یک شناگرهستید به تعداد دفعات زیادی دهانتان را درآب باز می‌کنید یا آب وارد دهانتان می‌شود که مواد شیمیایی ضدعفونی کننده در آب استخر باعث ایجاد لک قهوه‌ای روی دندان‌ها می‌شود. توجه داشته باشید که این تنها در صورتی است که بیشتر از ۶ ساعت در هفته داخل آب حاوی مواد شیمیایی ضد عفونی کننده باشید، که مسلما این امر در تابستان ممکن است.

 

آسیب‌های ناشی از ضربه دیدن

دندان شکسته شده می‌تواند باعث درد زیادی در طول دوره‌ی درمان یا بعد از آن باشد اما اگر شما در حین ورزش باعث آسیب دیدن دندان‌هایتان شوید ممکن است درخشش لبخندتان نیز تحت تأثیر قرار بگیرد. دکتر مدحی می‌گوید: هر ضربه‌ای که به دندانتان وارد شود، می‌تواند موجب از بین رفتن عصب دندان و درنتیجه خاکستری شدن آن شود.

 

برخی از داروها

به گفته‌ی دکتر مدحی ضربه و صدمات تنها دغدغه‌ی ما برای لک شدن دندان‌ها نیستند. مصرف برخی از داروها برای طولانی مدت یا تحت درمان‌های جدی مانند شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار گرفتن، می‌تواند جریان خون را به سمت دندان تغییر داده و از درون رنگ آن را به خاکستری تغییر دهد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:fitnessmagazine.ir