مبارزه با بوی بد دهان با 8 ماده غذایی طبیعی
از بوی بد دهان تان خسته شده اید؟ این خوراکی ها را امتحان کنید که هم باعث خوشبو شدن دهانتان می شوند و هم سلامت دهان و دندان هایتان را بالا می برند.

خوشبوکننده های طبیعی دهان:

اول نگاه به عواملی که باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند

First, a look at what causes bad breath.jpg

خوردن برخی مواد غذایی هیچ نتیجه مثبتی برای دهان و دندان شما ندارد. دکتر جان سی کومی سی  John C. Comisi در مرکز  Care with a Difference پیشنهاد می کند که غذاهایی که منجر به ایجاد بوی بد دهان شوند را محدود کنید. " سیر، پیاز، قهوه، الکل، گوشت، آب میوه، نوشابه گازدار تنها تعداد کمی از غذاها و نوشیدنی هایی هستند که با بوی بد دهان ارتباط دارند. بوی دهان اغلب توسط ترکیبات فرار گوگرد ایجاد می شوند که در بسیاری از این آیتم ها وجود داشته یا می تواند بعد از مصرف تولید شود. دنبال نکردن یک روال مناسب برای بهداشت دهان و دندان که شامل بازدید منظم است هم می تواند در این امر مشکل ساز شود. " به گفته آنا گورلی  Ana Gourlay گیاه شناس در مرکز Sunflower Natural Foods که مطالعات پیشرفته ای در زمینه گیاهان دارد می گوید راه های بسیاری برای این که به صورت طبیعی دهانتان را خوشبو کنید وجود دارد که در این مقاله نگاهی دقیق تر به این غذاها و نوشیدنی هایی که به طور طبیعی نفستان را تازه کرده و دهانتان را سالم  و خوشبو نگه می دارد، می اندازیم.

بیشتر بدانید : درمان بوی بد دهان و نفس بد بو با دارچین

نوشیدن آب بیشتر

Drink more water.jpg

از قبل در مورد فواید نوشیدن آب اطلاع دارید. اگر از خاصیت آب رسانی آن به بدن (هیدراته کردن بدن) بگذریم، همه کاری برایمان انجام می دهد از تقویت سلامت مغز گرفته تا بهبود قابلیت ارتجاعی پوست. ولی بهتر است بدانید که به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی دهان هم عمل می کند. نوشیدن آب باکتری هایی که باعث ایجاد بوی بد در دهان خشک می شوند را می شوید. دکتر کومیسی Comisi اضافه می کند، مصرف مقادیر کافی آب در طول روز باعث آزاد کردن مواد غذایی روی زبان می شود که باعث مراقبت درست از دهان و دندان شده و باعث کاهش تجمع ذراتی که باعث ایجاد بوی بد دهان هستند و در دهان به دام افتاده اند، می شود.

 

ماست غنی شده با پروبیوتیک مصرف کنید

به گفته دکتر کومیسی اغلب ماست ها حاوی پروبیوتیک هستند. بهتر است به دنبال ماست هایی باشید که روی برچسب شان " غنی شده با ویتامین D " و " حاوی باکتری پروبیوتیک " نوشته شده باشد. پروبیوتیک، باکتری های خوبی هستند که می توانند " برای کمک به تغییر توازن قدرت " در دهان "  از جمعیت باکتری های بد به باکتری های خوب " کمک کنند. افزایش جمعیت باکتری های خوب به طور طبیعی دهان را خوشبو می کنند. برخی از شرکت ها برای حفظ باکتری های سالم دهان قرص های پروبیوتیک تولید می کنند.

 

شیر مصرف کنید

Get a milk mustache.jpg

علاوه بر ماست غنی شده، شیر – هر دو نوع چرب و کم چرب – با بوی بد دهان مقابله می کند. محتوای چربی شیر و آب توانایی مقابله با بوی بد دهان را دارند به خصوص هنگامی که عامل ایجاد آن سیر باشد.

 

سر کشیدن چای سبز 

تحقیقات نشان داده است که چای سبز حاوی پلی فنول است که به طور طبیعی دهان را خوشبو می کنند. به علاوه این که نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان ایفا می کند و با انواع خاصی از سرطان دهان مقابله می نماید و اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید مسلما باید یک جای خاص برای چای سبز باز کنید.

 

به دنبال آدامس نعنایی با زایلیتول xylitol باشید

به دنبال آدامس هایی باشد که حاوی زایلیتول هستند، زایلیتول به عنوان شیرین کننده دیابتی استفاده می‌شود. زایلیتول بر خلاف دیگر شیرین کننده‌های طبیعی یا مصنوعی، به گونه‌ای فعال برای سلامت دندان‌ها مفید است و حتی مصرف مداوم آن امکان پوسیدگی دندان‌ها را تا یک سوم کاهش می‌دهد و همچنین سبب جذب مجدد مواد معدنی توسط مینای دندان‌ها می‌شود که استحکام دندان‌ها را افزایش می‌دهد

به گفته دکتر کومیسی " این ترکیب یک پوشش لغزنده روی دندان و لثه ایجاد می کند که جلوی جمع شدن باکتری ها را می گیرد. از  آدامس نعنایی حاوی زایلیتول حدود 5 دقیقه بعد از مصرف هر وعده غذایی استفاده کنید. با شنیدن اسم این مواد شیمیایی اخم نکنید. بدن ما به طور طبیعی توانایی تولید مقدار معینی زایلیتول را دارد به علاوه این ماده کاهنده قند خون است که پوسیدگی دندان را افزایش نمی دهد. فقط مراقب باشید که این ماده خوراکی را در دسترس حیوانات خانگی تان قرار ندهید. با وجود بی ضرر بودن این ماده برای انسان ممکن است برای حیوانات مضر و یا حتی در صورت خوردن کشنده باشد.

 

کمی فلفل دلمه قرمز خام بجوید

Crunch some raw red bell pepper.jpg

دکتر کومیسی توضیح می دهد که خوراکی های سرشار از ویتامین C مانند فلفل دلمه قرمز وقتی صحبت از پیشگیری از بوی بد دهان باشد، عملکرد فوق العاده ای دارند. ( بروکلی هم انتخاب خوبی است. ) " خوردن فلفل دلمه قرمز و بروکلی که هر دو حاوی مقادیر بالای ویتامین C هستند باعث کاهش جمعیت باکتری هایی می شود که عامل ایجاد بوی بد در دهان هستند. "

 

خوردن یک سیب در روز

اگر شما عاشق سیر هستید، به خوردن یک سیب خام در روز روی بیاورید تا از بوی خوش دهانتان لذت ببرید. سیب خام بوی اجتناب ناپذیری که دهان از سیر گرفته را خنثی می کند. یک مطالعه که در سال 2016 در مجله علوم و صنایع غذایی منتشر شد قدرت سیب خام برای مبارزه با بوی دهان ناشی از مصرف سیر را تایید می کند. وقتی شرکت کنندگان سیر خام مصرف می کردند و پس از آن سیب خام، پخته یا آب سیب مصرف می کردند، افرادی که سیب خام مصرف کرده بودند به طور مشخصی بوی دهانشان در عرض 30 دقیقه کاهش پیدا می کرد. کاهو خام هم همین خاصیت را دارد.

 

دمنوش گیاهی بنوشید

Go herbal.jpg

برای از بین بردن بوی بد دهان سعی کنید به جای چای از دمنوش های گیاهی مانند آویشن، پونه کوهی، میخک، دارچین و هل بنوشید. گورلی توضیح می دهد " جویدن برگ تازه یا بذر این گیاهان می تواند به خوشبو شدن دهان کمک کند. اگر می خواهید برگ این گیاهان را بجوید باید تازه باشد چون روغن های فراری در آن ها وجود دارد که بعد از خشک شدن از بین می روند. جعفری، ریحان و نعنا نیز گیاهان سودمندی برای رفع بوی بد دهان هستند.

 

دهان شویه چه تاثیری دارد؟

گورلی در مورد دهان شویه های حاوی الکل هشدا می دهد زیرا موجب خشکی لثه شده و احتمال عفونت را بالا می برند. در عوض پیشنهاد می دهد از دهان شویه های طبیعی مانند برگ گیاه چای، میخک، هل، پونه کوهی یا آویشن استفاده کنید که نقش مهمی در دفع بوی بد دهان دارند. اگر به دنبال یک دهان شویه شیمیایی هستید به توصیه دکتر کومیسی از دهان شویه PeriActive که بدون الکل است استفاده کنید. این دهان شویه با ترکیب سه گیاه آقطی ، اکیناسه پورپورا و گیاه آب بشقابی باعث از بین رفتن هر گونه التهاب و باز گرداندن سلامت طبیعی به دهان می شود. به نظر او این دهان شویه برای بیمارانش مفید بوده و تاثیر زیادی در رفع بوی بد دهانشان داشته است.

 

هنگامی که علت بود بد دهان یک مساله جدی است

When bad breath is something more serious.jpg

اگر بوی بد دهان به این سادگی از بین نرفت چه ؟ به گفته دکتر کومیسی بوی بد مداوم می تواند به علت مشکلات سلامتی باشد. اگر حتی بعد از مراجعه به دندان پزشک هنوز هم بوی بد دهان آزارتان می دهد ممکن است نیاز به یک برنامه درمانی داشته باشید. بهتر است به پزشکتان مراجعه کنید تا با معاینات لازم مشکل شما را تشخیص داده و درمان کند.

 

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ