افزایش تمایل به داشتن دندان های زیبا
امروزه، افراد زیادی را می بینیم که خواهان داشتن دندان هایی زیباتر هستند و برای عملی کردن این خواسته، به دندان پزشک زیبایی بیشتر مراجعه می کنند. عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران گفت: تمایل به زیبایی برای دندان، تقریبا فراگیر شده است

داشتن لبخند زیبا به چه قیمتی؟

مهیار شهبازی مقدم در پاسخ به این سئوال که چه روش هایی برای زیباتر شدن دندان ها مناسب است، اظهارداشت: چیزی که امروزه زیاد مشاهده می شود تمایل فراوان مردم به زیباتر شدن دندان هایشان است و این مسئله تقریبا همه گیر شده و بیشترین افرادی که به دندانپزشک مراجعه می کنند برای داشتن دندان های زیباتر است.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی در پاسخ به این سئوال که آیا این کار برای دندان ها مناسب است، گفت: وقتی کسی می تواند لبخند زیباتری داشته باشد چرا نداشته باشد و یکی از هنرهای متخصصین دندانپزشکی ترمیمی این است که می توانند به بیماران، لبخند زیباتر و اعتماد به نفس بیشتری بدهند.

شهبازی مقدم ادامه داد: طبق تعریف WHO زمانی می توانیم به بیمار سلامت دهیم که سلامت جسمانی و روانی او را تامین کنیم و زیبایی نیز قسمتی از این سلامتی است که باعث احساس اعتماد به نفس شده و به سلامت روانی بیمار کمک می کند.

وی با عنوان این مطلب که دو روش اصلی وجود دارد که می توانیم به بیمار لبخند زیبا بدهیم، افزود: در روش اول که به آن «ونیرهای» چینی گفته می شود دندان ها را کمی تراش می دهیم و مقداری از طول دندان کم می شود.

تقریبا چیزی حدود نصف ضخامت مینا و گاهی بیشتر و در این روش فاصله دندان ها باید باز باشد تا بتوانیم زیبایی بیشتری به بیمار بدهیم و بعد از تراش، قالب گرفته می شود و به لابراتوار داده می شود و لابراتوار یک پوسته چینی به شکل و رنگ دلخواه به ما می دهد که روی دندان بیمار باند می کنیم و می چسبانیم. این روش بر روی تمام دندان ها قابل انجام است.

شهبازی مقدم در توضیح روش دوم، گفت: در روش دوم که بدون تراش یا با حداقل تراش می توانیم با ونیر کامپوزیت یا مواد پرکردگی هم رنگ دندان در مطب برای بیمار فرم و رنگ دلخواه دندان ها را ایجاد کنیم.

وی در مقایسه این دو روش، افزود: امروزه دندانپزشکی به سمت درمان با حداقل آسیب به دندان ها انجام می شود که در تمام دنیا در حال اجراست و مسلما روشی که به بیمار کمک کند زیبایی بیشتری داشته باشد ولی صدمه کمتری به دندانهای او وارد شود، روش استفاده از کامپوزیت است که آسیب کمتری برای بیمار دارد و بیمار نیز هزینه کمتری پرداخت می کند.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی ادامه داد: البته بخش لابراتوار در این روش حذف می شود، زیرا کاری که لابراتوار انجام می دهد علاوه بر اینکه هزینه بر است تکنیک زیبایی که یک دندانپزشک در طول دوره دندانپزشکی خوانده است، یک تکنسین لابراتوار نگذرانده است.

وی گفت: با ارزش ترین مسئله در دندان ها مینا و عاج دندان است و هر چه بتوانیم به اینها دست نزنیم بهتر است و اگر بخواهیم به هر دلیلی لمینیت را برداریم چون دندان ها تراش خورده است امکان پذیر نیست و باید برای همیشه بر روی دندان ها لمینیت باقی بماند اما کامپوزیت را می توان به راحتی برداشت و دندان ها را بدون اینکه تغییری کرده باشد، دید.

عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران، افزود: برای نگهداری کامپوزیت باید هر ۶ ماه تا یک سال پولیش شود و اگر لب پریدگی داشته باشد اصلاح شود و البته این کار با حداقل زمان و هزینه انجام می شود، اگر چه لمینیت چینی بادوام تر است ولی اگر مشکلی ایجاد شود با زحمت می توان آن را ترمیم کرد و عوض کردن آن به گونه ای است که باید تمام آن برداشته شود و دوباره ساخته شود.

شهبازی مقدم در پایان، گفت: توصیه من به مردم برای داشتن دندان های زیباتر این است که بیشتر روشی را انتخاب کنند که آسیب کمتری به دندان ها وارد شود و با هزینه کمتر این کار را انجام دهند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir