معایب نفس کشیدن از دهان
اگر تعجب می کنید که چرا و چگونه تنفس دهانی سبب بروز مشکل می شود، بهتر است به مشکلاتی که از طریق تنفس از راه دهان بوجود می آید توجه کنید

معایب نفس کشیدن از دهان

تنفس دهانی، مشکلی است که خیلی ‌ها به آن دچار هستند اما راحت از کنار آن می ‌گذرند، در حالی که این مشکل می ‌تواند عوارض خطرناکی بدنبال داشته باشد و در طولانی‌ مدت، حتی بر چهره و زیبایی هم تاثیر منفی بگذارد. تنفس از راه دهان محدود به گروه سنی و جنسی خاصی نیست و تقریبا شامل همه افراد می شود پس بهتر است اگر به این مشکل دچار هستیم از همان ابتدا آن را درمان کنیم.

 

خشکی دهان

خشکی دهان و یا سندرم سوزش دهان می تواند یکی از نتایج تنفس از راه دهان باشد. حتی ممکن است جزء اولین اثراتی باشد که متوجه می شوید. تنفس از راه دهان سبب خشک شدن بزاق دهان می شود. در این حالت لب ها و دهان خشک شده و احساس سوزش در دهان ایجاد می شود و حتی ممکن است منجر به تغییر حس چشایی شود.

بهترین توصیه و راه درمان پیشنهادی، تنفس از راه بینی است. نوشیدن آب کافی و همچنین ماندن در محیط مرطوب، از دیگر نکات کلیدی به شمار می آید. اجتناب از لیسیدن لب ها و استفاده از پماد و یا مرهم های تجویزی می تواند سبب افزایش رطوبت دهان شود.

 

عفونت دهان

خشکی دهان می تواند منجر به بروز عفونت های دهان نیز گردد. افراد دچار مشکل تنفس از دهان هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به التهاب لثه و برفک دهان قرار دارند. این اختلالات می توانند سبب ناراحتی زیادی در انجام اموری مانند صحبت کردن، غذا خوردن و حتی مسواک زدن شوند.

همه اینها هم به دلیل عدم وجود بزاق کافی است. توجه داشته باشید که بزاق می تواند میکروب های مضر دهان را کنترل کند اما هنگامی که تنفس از راه دهان انجام می پذیرد، بزاق کافی برای این کار وجود نخواهد داشت.

 

پوسیدگی دندان

وجود حفره های دندانی مشکل زاست و خشکی دهان می تواند سبب بوجود آمدن و یا افزایش آنها شود. هنگامی که غذا می خوریم، باکتری های موجود در دهان از قند موجود در غذاها تغذیه می کنند. این فرایند سبب تولید اسید در دهان و در نتیجه ساییده شدن و فرسودگی دندان ها می شود. بزاق مسئولیت خنثی کردن اسید و جلوگیری از سایش دندان ها را بر عهده دارد. بدون بزاق کافی، پوسیدگی دندان ها اصلا بعید نخواهد بود.

 

بوی بد دهان

خشکی ناشی از تنفس دهانی سبب می شود تا باکتری های مضر، محیط مناسبی را برای رشد و گسترش خود فراهم سازند. ذرات غذایی نیز در صورت خشکی دهان و عدم توانایی بزاق برای تمیز کردن محیط دهان ، در اطراف دهان و دندان باقی خواهند ماند که این امر سبب رشد بیشتر باکتری های مذکور می شود.

 

جلو آمدن فک و تاثیر منفی بر زیبایی صورت

تنفس دهانی فشار زیادی به فک ها وارد می کند. این امر همچنین سبب به هم ریختن تعادل و کنترل عضلات صورت و همچنین عدم تناسب و زیبایی زبان، لب و گونه ها می شود و معمولا خود را با کوچکتر شدن لب بالا نسبت به لب پایین نشان می دهد. در کودکان این نوع تنفس می تواند سبب بروز مشکلات جدی در رشد بخش های صورت شده و موجب پیش آمدگی فک پایین و تاثیر منفی بر زیبایی صورت شود. البته افراد بزرگسال نیز با تنش عضلانی مزمن ماهیچه های فک روبرو خواهند شد که بهتر است برای اجتناب از این مشکلات ، تنفس از راه بینی را بیشتر جدی بگیریم.

 

مشکل در جویدن غذا

مشکلات عضلانی، سبب سخت شدن جویدن غذا خواهد شد. این امر می تواند سبب افزایش مدت زمان جویدن غذا و در عین حال کاهش میزان جویدن و خرد کردن مواد غذایی گردد. دندان های انتهایی که در قسمت های آخر دهان قرار دارند ممکن است برای انجام مناسب وظایف خود با مشکل مواجه شوند.

فراتر از جویدن، تنفس دهانی منجر به بلع غیرطبیعی غذا می شود. علاوه بر این، هوای اضافی به صورت ناخواسته وارد بدن شده و مشکلاتی نظیر نفخ شکم ، آروغ زدن و غیره بروز می یابند.

 

آپنه خواب

اگر تنفس دهانی در شب نیز ادامه داشته باشد، بروز آپنه ی خواب چندان غیر محتمل نخواهد بود. در این حالت راه هوایی دچار سختی تنفس شده و این امر موجب بروز وقفه هایی در نفس کشیدن و اختلالات خواب خواهد شد. پس از برخاستن از خواب نیز دچار سستی، خستگی و کاهش راندمان در طول روز خواهید بود.

همانطور که ملاحظه کردید، تنفس از راه بینی در حفظ سلامتی شما نقش بسیار مهم و ارزشمندی را ایفا می کند. پس اگر با این نوع تنفس دچار مشکل می شوید، پیشنهاد می شود از وجود یک پزشک و یا مشاور برای بهبود روند تنفس تان استفاده کنید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
lseemorgh.com/health
منبع: healthplus.ir