تاثیر ارتودنسی بر روحیه + بهترین زمان برای ارتودنسی
ارتودنسی امروزه در درجه اول به عنوان یک روش زیبایی در نظر گرفته می شود، اما بهتر است با دیگر جنبه های ارتودنسی نیز آشنا شوید.

فواید اورتودنسی چیست و چه زمانی برای انجام ارتودنسی خوب است؟

دکتر محسن شیرازی، دبیر مشاوره دوازدهمین کنگره دندانپزشکان عمومی ایران، در ارتباط با موضوع ارتودنسی، اظهار داشت: هدف از انجام ارتودنسی بازگرداندن عملکرد طبیعی مجموعه دندان، فک و صورت است. بنابراین همه این ناهنجاری‌ها می توانند منجر به ارتودنسی توسط دندانپزشک شود.

ناهنجاری‌های دندانی، فکی و صورت می‌تواند منجر به مشکلاتی در تنفس، بلع، جویدن و اختلال در گفتار شود و یا زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از ارتودنسی رفع مشکلات مجموعه‌ای از اختلالات در دندان، فک و صورت است و در واقع دندانپزشک تلاش می‌کند علاوه بر این مشکل، عاملی باشد تا اختلالات روحی و روانی ناشی از این مسئله را برطرف سازد.

با توجه به اینکه شکاف کام و لب ناهنجاری‌های شدیدی در ناحیه دهان، فک و صورت ایجاد می‌کند، برگرداندن وضعیت صحیح این مجموعه به صورت اثربخش توسط دندانپزشک انجام می‌گیرد.

بهترین زمان برای معاینه اولیه ارتودنسی قبل از پایان رشد است به ویژه مواقعی که ناهنجاری فک و دهان وجود دارد و اگر بخواهیم هدایت را در مسیر طبیعی قرار دهیم بهترین زمان موقعی است که فاکتورهای رشد وجود داشته باشد.

تاثیر ارتودنسی بر روحیه + بهترین زمان برای ارتودنسی

زمان پاپان رشد در دختران و پسران متفاوت است، ولی به طور کلی اواخر تبدیل شدن دندان‌های شیری به دائمی و اوایل نوجوانی بهترین زمان برای انجام معاینه ارتودنسی به شمار می‌رود.

تاکنون علم ارتودنسی از جنبه‌های درمانی مورد توجه بوده است، این مسئله در حوزه پیشگیری بیشتر حایز اهمیت است و اگر بتوانیم پیشگیری کنیم، شدت ضایعه که نیاز به ارتودنسی دارد را کاهش و یا از ایجاد آن جلوگیری می‌کنیم در حالی که درمان بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است.

پیشگیری تنها در موضوع پوسیدگی دندان مطرح نیست، ارتودنسی مجموعه چند فاکتوری است و علاوه بر موضوع درمان، روان و ارتباطات اجتماعی فرد را نیز گاهی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین توجه به آن ضرورت دارد.

در حالی که پوسیدگی دندانی علی‌رغم اهمیت، در ارتباطات اجتماعی و سلامت روان فرد تأثیر ندارد لذا این مسئله اهمیت پیشگیری را در ارتودنسی مورد توجه قرار می‌دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کدام دندان ها باید ارتودنسی شوند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 سوالی که درباره ارتودنسی می‌پرسند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تفاوت دندانپزشک و متخصص ارتودنسی چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : همه آنچه درباره ارتودنسی باید بدانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زمان طلایی برای انجام ارتودنسی



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: mehrnews.com