این 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها می شوند
زرد شدن دندان ها مشکلی است که ممکن است علیرغم رعایت بهداشت دهان و دندان به آن دچار شوید. در این مقاله به 6 عادت نادرست اشاره می کنیم که منجر به زرد شدن دندان ها می شوند.

زرد شدن دندان ها بر اثر این 6 عادت غلط

شاید اخیرا به عکس هایی که با دوستان خود گرفته اید نگاه کرده باشید و متوجه شوید که رنگ لبخند شما در مقایسه با دیگران متفاوت است. یا شاید متوجه شوید که دندان هایتان کمی زرد شده که قبلا اینطور نبود. علت این مسئله چیست؟

در ابتدا اطلاعاتی در مورد اینکه چطور زرد شدن دندان ها اتفاق می افتد توضیحاتی بیان می کنیم: به گفته دکتر دندانپزشک هارولد کاتز Harold Katz، مینای دندان بیرونی ترین لایه دندان است و عموما سفید یا سفید مایل به خاکستری آبی است و تا حدودی شفاف است. لایه ای که درست زیر مینای دندان قرار دارد دنتین یا عاج دندان dentin نامیده می شود و اگر مینای دندان نازک شود، لایه دنتین قابل مشاهده خواهد بود. رنگ لایه دنتین نیز زرد است.

خوشبختانه اقداماتی وجود دارد که با انجام آنها می توانید مینای دندان را قوی تر کرده و از رویت شدن عاج دندان پیشگیری کنید. همچنین می توانید لکه های غذایی روی دندان ها را کاهش دهید. در ادامه به برخی عادت هایی که منجر به زرد شدن دندان هایتان می شوند اشاره می کنیم. با تغییر این عادت ها می توانید از زرد شدن دندان ها جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید : عوارض تراشیدن دندان

1.  زرد شدن دندان ها بر اثر استفاده بیش از حد از دهانشویه یا دهانشویه اسیدی

این 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها می شوند

دکتر کاتز می گوید: یکی از بدترین محیط ها برای دندان های شما دهان خشک است. زیرا بزاق دارای ترکیبی از مواد معدنی، آنزیم ها و ترکیبات اکسیژن است که تعادل pH دهان را حفظ می کنداسید دهان را که باعث فرسایش مینای دندان می شود، کاهش می دهد. به علاوه بزاق به طور مرتب دندان ها را تمیز می کند و باکتری ها را از دندان ها دور کرده و از چسبیدن لکه و لعاب به مینای دندان پیشگیری می کند.

دکتر کاتز می گوید: " آنچه ناراحت کننده است این است که بسیاری از دهانشویه ها خیلی اسیدی هستند و اگر خیلی مورد استفاده قرار بگیرند، می توانند مینای دندان را از بین ببرند. بنابراین اگر برای داشتن دهانی خوشبو به طور مرتب دهانشویه استفاده می کنید، بهتر است استراتژی های دیگری را نیز مد نظر داشته باشید، از جمله مسواک زدن و مراجعه مرتب به دندانپزشک."


2. زرد شدن دندان ها بر اثر مصرف بیش از حد از میوه ها و سبزیجات اسیدی

این 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها می شوند

همانطور که دهانشویه اسیدی می تواند مینای دندان را نازک کند، اسید زیاد در رژیم غذایی نیزمی تواند به مینای دندان آسیب بزند. برخی از خوراکی هایی که اسیدی و آسیب رسان هستند، عبارتند از: مرکبات و آب مرکبات، گوجه فرنگی، آناناس، سرکه، نوشیدنی های کربوهیدرات، برخی نوشیدنی های ورزشی و برخی سس های سالاد که حاوی سرکه هستند.

اسیدی بودن این خوراکی ها به معنای حذف کامل انها از رژیم غذایی تان نیست، اما بهتر است بعد از خوردن یا نوشیدن هر یک از این خوراکی ها دهان خود را با آب بشویید.  دکتر کاتز پیشنهاد می کند برای جلوگیری از لکه شدن دندان ها نیز بهتر است آب بنوشید و دهان خود را با آب بشویید، به ویژه بعد از خوردن زغال اخته و چای پر رنگ.


3. زرد شدن دندان ها بر اثر مصرف قهوه زیاد

این 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها می شوند

به گفته دکتر کاتیا فریدمن Katia Friedman ، عضو گروه دندانپزشکان فریدمن: گرچه بررسی ها نشان داده اند نوشیدن قهوه دارای مزیت های زیادی برای سلامتی است، اما این نوشیدنی با دندان ها زیاد مهربان نیست.

نوشیدن دو یا سه فنجان قهوه در روز باعث می شود مینای دندان در تماس دائمی با یک عامل رنگی باشد. مینای دندان دارای منافذ است که مواد رنگی در داخل این منافذ قرار می گیرند و اگر به طور مرتب مسواک نزنید یا دندان های خود را نشویید، این عوامل رنگی مانده در مینای دندان باعث زرد شدن دندان می شوند.

دکتر فریدمن می گوید: حجم نوشیدن قهوه نگران کننده نیست، آنچه مشکل ساز است، مدت زمان تماس قهوه با دندان هاست. اگر قهوه سریع یا با نی نوشیده شود، آسیب عوامل رنگ دار قهوه بر روی دندان کاهش خواهد یافت.


4. زرد شدن دندان ها بر اثر سیگار کشیدن

این 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها می شوند

دکتر فریدمن می گوید: مواد شیمیایی موجود در سیگار و تنباکو باعث رنگی شدن دندان می شوند زیرا این مواد شیمیایی به مینای دندان می چسبند. هر چه بیشتر سیگار بکشید، این لکه ها بیشتر قابل مشاهده خواهند بود.

سیگار کشیدن با سایر مشکلات دهان و دندان و لثه نیز در ارتباط است، از جمله پوسیدگی دندان و خشکی دهان، بنابراین دلیل دیگری برای ترک سیگار پیدا شد.


5. زرد شدن دندان ها بر اثر نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان

این 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها می شوند

بهتر است برخی عادت های خود را بهبود بخشید: از نخ دندان استفاده کنید. دکتر فریدمن می گوید استفاده نکردن مداوم از مسواک و نخ دندان منجر به تجمع پلاک ها در مینای دندان می شود.

تجمع پلاک ها روی مینای دندان منجر به نازک شدن این لایه محافظ می شود و همچنین باعث می شود دندان ها به خاطر وجود باکتری ها زرد به نظر برسند. یک برنامه بهداشتی منطم وخوب در خانه و همچنین در محل کار می تواند راه ماسبی برای پیشگیری از زرد شدن دندان ها باشد.


6. زرد شدن دندان ها و مسواک زدن با بی حوصلگی و به سرعت

این 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها می شوند

گر چه مسواک زدن مرتب برای سلامت دندان ها ضروری و فوق العاده است، اما در واقع با فشار مسواک زدن یا سریع مسواک زدن به معنای سلامت دهان و دندان نیست و این روش در واقع تاثیر معکوس بر روی دندان ها می گذارد. آسیب اینگونه مسواک زدن به ویژه زمانی بیشتر خواهد بود که خمیر دندان شما حاوی مواد ساینده باشد.  بنابراین اگر خیلی سخت و زیاد مسواک می زنید، ممکن است در حال از بین بردن مینای دندان های خود هستید.

اگر دندان های شما تقریبا زرد هستند، با دندانپزشک مشورت کنید تا به روش های حرفه ای زردی دندان برطرف شود و همچنین راهکارهای برای پیشگیری از زردی دندان به شما ارائه شود. روش های زیادی برای حفظ سفیدی و زیبایی دندان ها وجود دارد.

بیشتر بدانید : روغن نارگیل دهانشویه ای طبیعی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مهمترين عامل زرد شدن دندان‌ها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه چیزی دندان های مان را زرد می‌کند؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ