سفید کردن دندان ها با این مواد طبیعی امکان پذیر است؟
 سفید کردن دندان ها کار زیاد سختی نیست، اما رسیدگی نکردن به دندان ها عاملی است که باعث خراب شدن و زرد شدن دندان ها می شود. در این مطلب چند عامل موثر و غیر موثر برای سفید کردن دندان ها معرفی می شوند.

سفید کردن دندان ها : عوامل موثر و غیر موثر

لبخند شما می تواند خیلی تاثیر گذار باشد، اما اگر دندان های زیبا و سفیدی نداشته باشید، مطمئنا لبخند تاثیر گذاری نخواهید داشت. به علاوه هزینه های دندانپزشکی خیلی بالاست.

برخی روش های درمانی طبیعی در خانه می توانند به طور موثر و بدون خطر به سفید شدن دندان هایتان کمک کنند. لازم است بهترین روش را برای خودتان پیدا کنید.


سفید کردن دندان ها با نخ دندان و مسواک زدن 

سفید کردن دندان ها با این مواد طبیعی امکان پذیر است؟

بهداشت دهان و دندان یک روش موثر برای حفظ سلامت دهان و زیبایی لبخند است. خمیر دندان ها می توانند جرم ها را به نرمی از روی سطح دندان ها بردارند. خمیر دندان های سفید کننده با ترکیبات بیشتر همین کار را می کنند و تاثیری بر درخشان شدن یا سفید شدن دندان ها ندارند. نخ دندان می تواند ذرات غذا و باکتری هایی را از لای دندان ها خارج کند که سفت شده و به پلاک دندان تبدیل می شوند. پلاک ها باعث می شوند دندان ها تیره تر به نظر برسند.


سفید کردن دندان ها با استقاده از روغن های گیاهی

سفید کردن دندان ها با این مواد طبیعی امکان پذیر است؟

تکنیک استفاده از روغن های گیاهی در طب آیورودا Ayurvedic medicine بسیار محبوب است. در این روش از یک قاشق غذا خوری روغن (مانند روغن کنجد، روغن نارگیل یا روغن زیتون) استفاده می کنید، روغن را به دندان های خود مالیده و به مدت 20 دقیقه منتظر می شوید تا باکتری ها از دندان ها جدا شوند. بررسی هایی که اخیرا انجام شده اند، نشان داده اند که استفاده از روغن نارگیل می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند، اما هیچ مدرک علمی در مورد تاثیر روغن نارگیل بر سفید شدن دندان ها وجود ندارد.

*طب آیورودا Ayurvedic medicine : آیورودا یک روش درمانی قدیمی هندی است، فلسفه آیورودا (علم زندگی و عمر طولانی ) مشتمل بر یک سری معالجات شامل گیاهان دارویی ،‌ تغییر رژیم غذایی ، مراقبه ، رایحه درمانی ،ماسـاژ و حرکات یوگا برای نگهداری یا بازیابی سـلامتی ا ست .


سفید کردن دندان ها با جوش شیرین

سفید کردن دندان ها با این مواد طبیعی امکان پذیر است؟

جوش شیرین علاوه بر اینکه در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد، یک ساینده ملایم است که می تواند لکه ها را نیز از بین ببرد. می توانید از جوش شیرین به شکل خمیر استفاده کنید، اما احتمالا از خمیر دندان حاوی جوش شیرین یا بی کربنات سدیم نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. بررسی ها نشان داده اند محصولاتی که حاوی بی کربنات سدیم هستند، به مرور زمان بر روی لکه های سطحی تاثیر می گذارند.


سفید کردن دندان ها با سیب و آناناس

سفید کردن دندان ها با این مواد طبیعی امکان پذیر است؟

اسید مالیک Malic acid موجود در سیب باعث افزایش بزاق دهان می شود تا اسیدها را برطرف کند. خمیر دندان های حاوی بروملائین bromelain، ترکیبی که در آناناس وجود دارد، به سفید شدن دندان ها کمک می کند. اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد خوردن این میوه ها سبب درخشان شدن دندان هایتان شود. مطالعاتی که در این باره انجام شد نشان داد که مسواک زدن با ترکیبی از آنها به همراه جوش شیرین تاثیر سفید کنندگی ندارد.


آب اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن

سفید کردن دندان ها با این مواد طبیعی امکان پذیر است؟

این ماده یک عامل سفید کننده است که در بسیاری از مواد سفید کننده خانگی وجود دارد. این ماده در حقیقت رنگ دندان را تغییر می دهد. پژوهشی در این باره نشان داد که استفاده از یک ژل حاوی 6 درصد آب اکسیژنه بعد از 2 هفته تغییر قابل توجهی در دندان ها ایجاد می کند. بطری های ارزان قیمتی که می توانید از داروخانه تهیه کنید، معمولا حاوی درصد پایین تری آب اکسیژنه هستند. انجمن دندانپزشکی امریکا می گوید این ماده ممکن است قبل از سفید کردن دندان ها لثه ها را تحریک کند.


سفید کردن دندان ها با سرکه سیب

سفید کردن دندان ها با این مواد طبیعی امکان پذیر است؟

گفته می شود قبل از مسواک زدن مقداری سرکه سیب در دهان قرقره کنید تا باکتری های دهان از بین بروند و دندان ها سفیدتر شوند. اما بررسی های انجام شده این ادعا را تایید نمی کنند. نباید انتظار داشته باشید سرکه سیب بتواند دندان ها را سفید کند.


سفید کردن دندان ها با زردچوبه

سفید کردن دندان ها با این مواد طبیعی امکان پذیر است؟

گفته می شود این ادویه گرم و تلخ که به عنوان یک طعم دهنده استفاده می شود می تواند دندان ها را هم سفید کند. این ادعا در مورد خردل هم وجود دارد. اما در رابطه با این ادعاها تحقیقات علمی اثبات شده ای وجود ندارد، پس عجله نکنید.


برای سفید کردن دندان ها مراقب آنچه می خورید باشید

سفید کردن دندان ها با این مواد طبیعی امکان پذیر است؟

پیشگیری قطعا بهتر از درمان است. غذاهایی مانند توت های دارای رنگ تیره و نوشیدنی هایی مانند قهوه، شراب قرمز و نوشابه به عنوا مقصران زرد شدن دندان ها در نظر گرفته می شوند، اما نمی توانید این خوراکی ها و نوشیدنی ها را به طور کامل کنار بگذارید. بهتر است به میزان متوسط از آنها بهره بگیرید و درست بعد از خوردن آنها دهان خود را با آب بشویید تا تاثیر مخرب کمتری بر روی دندان ها داشته باشند. بعد از مصرف این خوراکی ها تا 30 دقیقه صبر کنید و پس از آن دندان ها را مسواک بزنید.

سیگار کشیدن و جویدن تنباکو نیز عواملی هستند که باعث لکه شدن دندان ها شده و باید ترک شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سفید کردن دندان ها، چه خطراتی دارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سفید کردن دندانها



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ