سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده
 سفید کردن دندان ها مسئله مهمی است که تاثیر زیادی بر روی چهره و لبخند ما می گذارد. در این مطلب چند روش ساده و مهم برای سفید کردن دندان ها بیان می شوند.

 سفید کردن دندان ها

در گذشته مردم دندان های خود را با استفاده از شاخه های بلند و باریک که انتهای آنها مرتب شده، پاک می کردند. امروزه گزینه های زیادی برای تمیز کردن دندان ها وجود دارد، از روش های درمان خانگی گرفته تا روش های پرطرفدار دیگر. اینکه بدانید کدام روش برای دندان ها موثر است و کدام یک به دندان ها آسیب می زند کار سختی است.

در ادامه به برخی از این روش ها و تاثیرات آنها بر دندان ها اشاره می کنیم.


سفید کردن دندان ها با جوش شیرین و آب اکسیژنه

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

مردم زیادی برای تمیز کردن و سفید کردن دندان ها از جوش شیرین و آب اکسیژنه استفاده کرده اند. اما استفاده از این ترکیب به شکل درست و مناسب کار سختی است. اگر آب اکسیژنه خیلی قوی باشد، ممکن است باعث تحریک دندان ها و لثه ها شود. و جوش شیرین که کمی سخت است می تواند مینای دندان را از بین ببرد.


سفید کردن دندان ها با چای سبز

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

چای سبز بیشتر از 4000 سال است که در آسیا نوشیدنی پرطرفدار و مورد علاقه مردم بوده است. محققان دریافته اند که چای سبز علاوه بر مزیت های زیادی که برای سلامت دارد، به سلامت دندان ها و لثه ها هم کمک می کند. بخشی از آن ممکن است به دلیل وجود یک ماده شیمیایی در چای سبز باشد که به بدن در مقابله با التهاب کمک می کند.


سفید کردن دندان ها با آدامس های بدون قند

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

اگر آدامس بدون قند را به مدت 20 دقیقه یا بعد از خوردن غذا بجوید، دهان بزاق بیشتری تولید می کند. بزاق تولید شده ذرات غذا را از بین برده و اسیدی که توسط مواد غذایی در دهان تولید شده را متعادل می کند. به دنبال آدامسی باشید که حاوی شیرین کننده هایی با نام های زایلیتول xylitol، aspartame آسپارتام، سوربیتول sorbitol یا مانیتول mannitol باشند. و به یاد داشته باشید که علاوه بر آدامس، نخ دندان و مسواک هم دارید.


سفید کردن دندان ها با آب نمک

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

محلول آب نمک شاید خیلی خوب و خوش طعم به نظر نرسد، اما می تواند با میکروب های دهان مبارزه کند. اگر لثه های شما قرمز یا ملتهب هستند، مقداری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. سپس به مدت 30 ثانیه این محلول را در دهان خود بچرخانید و بعد دور بریزید. اگر سرماخورده باشد و دچار گلو درد باشید باز هم می توانید آب نمک قرقره کنید.


سفید کردن دندان ها با مواد مغذی

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

یک رژیم غذایی سالم برای دهان و دندان هم موثر است. کلسیم و فسفر به تقویت دندان ها کمک می کنند. می توانید کلسیم را از ماست، شیر یا پنیر کم چرب یا بدون چربی، نوشیدنی سویا، بادام و سبزیجات دارای برگ سبز دریافت کنید. تخم مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی و لبنیات نیز حاوی فسفر هستند. ویتامین C که به تقویت لثه ها کمک می کند، در مرکبات، گوجه فرنگی، فلفل، کلم بروکلی، سیب زمینی و اسفناج موجود است.


سفید کردن دندان ها با آب

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

70 درصد بدن شما را آب تشکیل می دهد، بنابراین نوشیدن آب فراوان برای بدن مفید است. اما نوشیدن آب برای دهان و دندان فایده خاصی دارد. سیستم آب محلی احتمالا مقداری فلوراید به آب اضافه می کد که این فلوراید برای مقابله با پوسیدگی دندان مفید است. شستن دهان با آب باعث می شود ذرات غذا از دهان خارج شده و غلظت اسید تولید شده در دهان را کم می کند. دهان نیز مقداری از این آب را به بزاق تبدیل می کند که به بلع غذا کمک کرده و به دندان ها کلسیم ارائه می کند.


سفید کردن دندان ها با مسواک برقی

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

مسواک برقی مناسب افراد معلول و ناتوان یا سالمندانی است که نمی توانند به راحتی دست های خود را حرکت دهند، اما مسواک های معمولی نیز به خوبی کار خود را انجام می دهند. هر یک از این ها آنچه دهان نیاز دارد را ارائه می دهند.


سفید کردن دندان ها با مسواک های قابل جویدن

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

مسواک جویدنی چیزی است بین مسواک و آدامس. این نوع مسواک دارای موهای ریزی است که در زمان جویدن به دندان ها و لثه ها کشیده می شود. زمانی که کارتان تمام شد، آن را به بیرون از دهان تف می کنید. محققان دریافته اند که مسواک های جویدنی به تمیز شدن دندان ها کمک می کنند و به ویژه برای کودکان و سالمندان ناتوان مفید هستند.


سفید کردن دندان ها با محصولات سفید کننده

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

یکی از این سفید کننده ها از آب اکسیژنه برای سفید کردن دندان ها استفاده می کند. سفید کننده دیگر خمیر دندان است که از اصطکاک ملایم و مواد شیمیایی برای از بین بردن لکه ها استفاده می کند. این سفید کننده ها معمولا برای اکثر افراد موثر است، اما شاید بهترین کار این است که به دندانپزشک مراجعه کنید و در مورد گزینه مناسب خود مشورت کنید.


سفید کردن دندان ها با استفاده از روغن های گیاهی

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

در این روش می توانید از مقداری روغن نارگیل، روغن زیتون یا دیگر روغن های گیاهی در دهان خود استفاده کنید و دهان را با این روغن ها بشویید. از این روش سال های زیادی در هند و جنوب آسیا استفاده شده است، اما هیچ پشتوانه علمی در مورد تاثیر روغن ها بر جلوگیری از پوسیدگی دندان، سفید کردن دندان ها یا بهبود سلامت دهان و دندان وجود ندارد.


سفید کردن دندان ها با زردچوبه

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

زردچوبه یک ترکیب اصلی در ادویه کاری است. طب سنتی در جنوب آسیا از زردچوبه برای رفع مشکلات تنفسی، درد و سایر بیماری ها استفاده می کند. ممکن است شنیده باشید که زردچوبه دندان ها را هم سفید می کند، اما هیچ مدرک علمی در مورد آن وجود ندارد.


سفید کردن دندان ها با زغال

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

مدت های زیادی است که برخی ادعا می کنند که می توان با استفاده از زغال دندان ها را سفید کرد و بسیاری از کارخانه ها نیز در محصولات خود از ان استفاده می کنند. اما هیچ مدرکی در مورد تاثیر زغال بر دندان ها وجود ندارد یا حتی اینکه آیا استفاده از ان برای دندان ها موثر است یا خیر. برای اطمینان پیدا کردن تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما زغال ممکن است به دندان ها آسیب برساند.


سفید کردن دندان ها با میوه یا سرکه

سفید کردن دندان ها با این روش های سالم و ساده

یکی از روش های خانگی برای سفید کردن دندان ها استفاده از یک ماده اسیدی (مانند آبلیمو یا سرکه سیب) یا میوه ای حاوی یک ماده شیمیایی است که به گوارش کمک می کند (مانند آناناس یا انبه). این ماده اسیدی یا میوه با ماده ای مانند جوش شیرین (که توانایی سابیدن دارد) ترکیب می شود و برای مسواک زدن دندان مورد استفاده قرار می گیرد. در کوتاه مدت اتفاقی نمی افتد، اما اسید موجود در میوه یا سرکه می تواند مینای دندان را از بین ببرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سفید کردن دندان ها، چه خطراتی دارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سفید کردن دندان ها با این مواد طبیعی امکان پذیر است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سفید کردن دندانها



تهیه و ترجمه گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ