آیا مسواک زدن برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کافی است؟
تفکر عمومی بر این است که مسواک زدن و عدم استفاده از مواد قندی راه حفظ دندانها در مقابل پوسیدگی است ودر این میان نیز به مسواک زدن بیشتر بها داده میشود در حالی که...
 
آنچه که باید به آن بها داد اصلاح عادات تغذیه ای فرد در درجه اول میباشد چرا که علیرغم استحکام بالای دندان روند پوسیدگی میتواند در طی زمان باعث فروپاشی دندان گردد و متقابلا حتی دندانهایی که از نظر میزان رسوب مواد معدنی ضعیف هستند چنانچه در محیط مناسبی قرار گیرند میتوانند استحکام بیشتری را بدست آورند و مقاومت مناسبی در مقابل پوسیدگی از خود نشان دهند و چنانچه مواد قندی که به اسید تبدیل میشوند از دسترس میکروب دور نگهداشته شوند ،میکروبها امکان وارد کردن آسیب به دندانها را ندارند.

در این میان تعداد دفعات مصرف مواد قندی  و در نتیجه تعداد دفعات اسیدی شدن محیط دهان بسیار مهم تر از حجم مواد قندی مصرف شده میباشد .
در این میان باید توجه داشت که پلاک دندانی فی نفسه عامل پوسیدگی نیست و میتواند در شرایط متفاوت واکنش های متفاوتی را از نظر ایجاد پوسیدگی به واسطه اسید های تولید شده توسط میکرو ارگانیسمهای موجود در پلاک و تامین املاح مورد نیاز برای استحکام بیشتر دندان و جلوگیری از عبور مواد اسیدی به سمت سطح دندان بازی کند به همین دلیل بسیاری از دهان هایی که پلاک بیشتری دارند پوسیدگی کمتری را تجربه می کنند.
در بررسی که در خصوص وضعیت سلامت دندانها بر اساس شاخص DMF  در کشورهای مختلف صورت گرفته است نشان داده شده است که در تعدادی از کشورهای آسیایی و آفریقایی که از نظر اقتصادی و بهداشتی نسبت به اروپا و امریکا ضعیف تر هستند پوسیدگی دندانها کمتر است و در این میان در افغانستان و سریلانکا میزان پوسیدگی دندانها کمتر و در آمریکا ، ژاپن ،فرانسه و استرالیا به مراتب بیشتر است.

البته این به ان معنا نیست که بتوان ادعا کرد مسواک زدن فایده ای ندارد چرا که پوسیدگی پدیده ای چند عاملی است که عوامل متعددی در آن دخیل هستند.
به عنوان جمع بندی با توجه به مستندات علمی و تجربیات کلینیکی باید گفت : " عادات غذایی هر خانواده و هر شخص بیش از مسواک زدن معمولی در خرابی یا سلامت دندانها موثر است." و برای داشتن دندانهایی سالم علاوه بر مسواک زدن باید به نوع تغذیه نیز توجه شود و مواد پوسیدگی زا نظیر شیر شیرین ، آبمیوه و شکلات صبحانه در رژیم غذایی به شدت محدود گردد و با توجه به عادات غذایی رایج در هر منطقه از کشور دندانپزشکان باید نسبت به اصلاح عادات غذایی برای بیمار خود با توجه به فرهنگ حاکم بر هر منطقه کوشش کنند.
 
 
تهیه و تدوین : گروه سلامت سیمرغ 
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ