بهتر است هر شش ماه یک بار برای معاینات دوره ای به دندان پزشک خود مراجعه کنید تا در صورت بروز چنین ضایعاتی ، در همان مراحل اولیه جلوی آن را بگیرید .

 

پوسیدگی های سطح جونده دندان های عقب یکی از شایعترین بیماری های انسان بوده و درمان آن گذشته از مسئله زیبایی ، از جنبه سلامتی ضروری به نظر می رسد ، زیرا این پوسیدگی های جزئی پس از مدتی رشد کرده ، علاوه بر تخریب نسج دندان ممکن است به عصب دندان نیز صدمه برساند که در این صورت ، نیاز به درمان عصب یا روت کانال خواهد داشت . به همین خاطر بهتر است هر شش ماه یک بار برای معاینات دوره ای به دندان پزشک خود مراجعه کنید تا در صورت بروز چنین ضایعاتی ، در همان مراحل اولیه جلوی آن را بگیرید .

در سالیان گذشته دندان های عقب را به طور معمول با مواد سیاه یا آمالگام  ترمیم می کردند . ولی امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه  ساخت کامپازیت ها و چسب های دندان پزشکی صورت گرفته ، با کمی دقت و صرف وقت می توان دندان های عقب را نیز با مواد سفید پر کرد و علاوه بر حفظ نسج دندان ، زیبایی را نیز به آن اعاده نمود .

تراش حفرات کامپازیتی کلا محافظه کارانه تر از آمالگام است و نسج دندان سالم تر باقی می ماند . در مواردی که تخریب نسج دندان بیشتر باشد و نتوان آن را بطور مستقیم با کامپازیت ترمیم کرد، می توان از روش های غیر مستقیم و پرکردگی های سفید لابراتوری سود جست که به این نوع پرکردگی ها " آنلی همرنگ  " می گویند . این روش ، دو تا سه جلسه طول می کشد . پس از تراش دندان و حذف پوسیدگی ها ، از دندان مزبور قالب گیری شده و قالب دندان به لابراتوار ارسال می گردد .

در لابراتوار پس از ریختن گچ مخصوص به داخل قالب ، نگاره مثبت دندان حاصل می شود که تکنسین می تواند روی آن ترمیم هم رنگ را که از جنس چینی یا کامپازیت لابراتوری می باشد ، فرم داده و به مظب دندانپزشک ارسال کند .

در جلسات بعدی ، دندان پزشک پر کردگی لابراتوری را پس از امتحان ، در جای خود می چسباند .
در مواردی که تاج دندان بکلی تخریب شده باشد ، پس از انجام معالجات ریشه و بازسازی تاج دندان که " پست و کر " نامیده می شود ، از دندان قالب گیری شده و برای آن روکش ساخته می شود .
ذکر این نکته واجب است که هنوز در هیچ کتاب و منبع علمی نیامده که استفاده از آمالگام برای بدن انسان خطرناک و یا سمی است . البته در برخی از تحقیقات علمی به خطر جیوه آزاد برای محیط زیست ، خانم های باردار و مبتلایان به بیماری های کلیوی اشاره شده ، ولی این به مفهوم کنار گذاشتن محسنات آمالگام ، بخصوص در ایران نیست . این محسنات شامل قیمت ارزان تر ، طول عمر نسبتا بالا و سهولت کاربرد آن است .
 
 
تهیه و تدوین :  گروه سلامت سیمرغ - دکتر فرخ آصف زاده
www.seemorgh.com/health
منبع : www.labkhandehziba.com