جاذبه جنسی شما برای همسرتان چیزی بیش از اندام شماست!
طبق این تحقیقات زنان، مردانی با برجستگی گونه و چانه را می پسندند و مردان نیز زنان با اندام انحنادار Curvy Figures را به قلمی ها ترجیح می دهند.

زوجهایی که از لحاظ بیولوژیکی منطبق هستند به نظر یکدیگر جذابترند، رابطه جنسی آنها رضایت بخش تر، ازدواجشان پایدارتر و میزان باروری بیشتری خواهند داشت

فریبندگی فقط به داشتن اندام جذاب نیست!

وقتی درباره جاذبه جنسی فکر می کنیم اغلب ما اندام فرشته مانند مدلهای ویکتوریا سیکرت Victoria Secret ( یک برند لباس زیر زنانه) یا چیزی شبیه آن را تصور می کنیم . جاذبه جنسی برای زنان داشتن شکم تخت، موهای مواج و پوستی صاف می باشد و برای مردان فک استخونی، قد بلند و عضلات برجسته جاذبه جنسی محسوب می شود. البته  جنبه های خاصی از ظاهر در نظر عموم مردم به عنوان اصول مسلم زیبایی ظاهری شناخته می شوند. تحقیقات زیادی درباره جذابیت تناسب صورت انجام گرفته طبق این تحقیقات زنان، مردانی با برجستگی گونه و چانه را می پسندند و مردان نیز زنان با اندام انحنادار Curvy Figures را به قلمی ها ترجیح می دهند.


اکنون می دانیم که جنبه های مهمتری غیر از ظاهر یا داشتن اندام مدلها در جذابیت نقش دارند. برای ما پیش آمده که دختر یا پسری را دیده ایم که در نگاه اول به نظر ما جذاب نبوده اما با گذشت زمان کشش ما به سمت آنها با سرعت نجومی افزایش پیدا کرده یا برعکس فردی را دیده ایم که از زیبایی کامل بهره مند بوده اما بنا به دلایلی تمایلی به آنها نداشته ایم . ظاهراً چیزی درباره جذابیت وجود دارد که ماورای صورت ظاهری افراد است.


ماورای بدن

هلن فیشرHelen Fisher انسان شناس زیستی و رئیس مرکز علمی شرکت مچ Match از هزاران زن و مرد در این سایت نظرخواهی می کند.او هر سال یک سوال تکراری را می پرسد:

وقتی اولین بار کسی را می بینید در نگاه اول به چه چیزی توجه می کنید؟

فیشر می گوید: پاسخی که می دهند قطعاً اندام بی نقص نیست. بلکه دندان، طرز بیان و اعتماد به نفس است. از یک نقطه نظر داروینی(چارلز رابرت داروین Charles Robert Darwin  زیست‌شناس بریتانیایی و صاحب نظریه تکامل زیستی یا اندامی) این پاسخها کاملاً معنا دار است. دندانها نشان دهنده سلامت کلی شما هستند، طرزبیان نشان دهنده سابقه و تحصیلات فرد و اعتماد به نفس، گویای ثبات اجتماعی شماست.

طبق نظر فیشر تحقیقات نشان داده که ما معمولاً جذب افرادی می شویم که از لحاظ موقعیت اجتماعی – اقتصادی، سطح تحصیلات، هوش، فرهنگ، مذهب، دیدگاهها و غیره مشابه ما هستند. به هرحال اگر تنها موارد ساده ذکر شده  در بالا وجود داشت عاشق شدن خیلی ساده تر از اینها بود. فیشر می گوید همه ما با یک پس زمینه ذهنی درباره ویژگیهایی که برای همسرخود مدنظر داریم زندگی می کنیم. اما ممکن است شما به مکانی برویدکه تمام افراد حاضر همه معیارهای مد نظر شما را دارا باشند اما لزوماً شما عاشق همه آنها نمی شوید.


در خلال آزمایشات فیشر درباره مغز، وی دریافت که سیستمهای بیوشیمیایی خاصی بر فرآیند انتخاب جفت تاثیر دارند. آنهایی که تحت تاثیر دوپامین هستند ( افراد به دنبال هیجان و خودانگیخته) تمایل به جذب افرادی مشابه دارند. مشابه آن نیز برای افراد معقول و تابع مقررات که تحت تاثیر هورمون سروتونین هستند رخ می دهد.

 

جنبه معکوس این قضیه این است که افرادی که تحت تاثیر تستسترون و استروژن قرار دارند جذب یکدیگر شده و به دنبال جفتی مکمل خود می گردند. تستسترونی ها اهل منطق و تجزیه تحلیل هستند در حالیکه استروژنی ها اهل ابراز احساسات و همدلی هستند.
اگر حقیقت را بخواهید این هورمونهای جنسی به همین سادگی دسته بندی نمی شوند تمام مردان در گروه تستسترونیها و تمام زنها در گروه استروژنیها جای نمی گیرند مثال مشهور آن هیلاری و بیل کلینتون هستند هیلاری جزء گروه تستسترونیها و بیل جزء گروه استروژنیهاست. فیشر می گوید: تمامی این عوامل از همان لحظه اول در جذب افراد به یکدیگر نقش دارند.

 

آیا جذابیت در ژنهای ما وجود دارد؟

به گفته دکتر سارا سیبروک (Sara Seabrooke) موسس و رئیس بنیاد علمی اینستنت کمیستری Instant Chemistry فرای آنچه ما تاکنون دریافته و به آن اشاره کردیم عوامل ژنتیک نقش بزرگی در میزان جذابیت به عهده دارند. در این شرکت با آزمایش DNA افراد همخوانی بیولوژیک و نورولوژیک همسر هر فرد را تعیین می کنند این کار به زوجها کمک می کند نقاط ضعف و قوت بالقوه خود را شناسایی کنند.


نتیجه 20 سال تحقیق نشان داده که ژنهای سیستم ایمنی ما به نام اچ ال ایHLA یا آنتی ژنهای لوکوسیت انسانی در اینکه افراد برای ما از لحاظ فیزیکی جذاب به نظر برسند نقش دارند. آرایش ژنتیکی سیستم ایمنی بدن ما از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ هرچقدر چیدمان ژنهای یک فرد با ما  متفاوت تر باشد از نظر فیزیکی به نظر ما جذاب تر است. که به آن تطابق بیولوژیکی می گویند.


این ژنهای سیستم ایمنی موجب بوی بدن مخصوص هر فرد می شوند مطالعات نشان داده که بر اساس این بوها می توانیم ژنها را شناسایی کنیم. هرچقدر بوی فرد به نظر ما خوشایند تر باشد احتمال اینکه از نظر بیولوژیکی با ما سازگارتر باشد بیشتر است. زوجهایی که از لحاظ بیولوژیکی منطبق هستند نه تنها به نظر یکدیگر جذابترند بلکه رابطه جنسی آنها رضایت بخش تر، ازدواجشان پایدارتر و میزان باروری بیشتری خواهند داشت.


به همین دلیل است که فردی که جمعه شب گذشته ملاقات کرده اید از نظر شما شدیداً جذاب باشد اما دوستانتان در این زمینه با شما موافق نباشند. اگرچه جذابیت فیزیکی مهم است اماً تقریباً دلیل نیمی از جذابیتها بسیار شخصی است و نمی توان به آسانی آنها را به یک رفتار یا الگو مرتبط ساخت.


سیبروک می گوید ما می توانیم قسمتهایی از بدنمان را جذاب بدانیم اما اجزای ژن اچ ال ای هستند که می توانند فرد را از لحاظ فیزیکی و جنسی جذاب نمایند حتی بر خلاف عیبهایی که هر فردی به نظر خود دارد.


درست است که بخش قابل توجهی از ژنها در چهره افراد قابل شناسایی است مثل ژنهای مسئول رنگ مو، رنگ پوست، شکل صورت و غیره... اما لایه های پنهان جذابیت از شخصی به شخص دیگر بسیار متفاوت است. 40 درصد از جذابیت ظاهری می تواند به دلیل ژنهای اچ ال ای باشد. چون ژنهای اچ ال ای از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند بدان معنی است که همسر بیولوژیکی مناسب هر فرد نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.


جذابیت انعطاف پذیر

فیشر می گوید جذابیت کلی و ظاهر شما حقیقتاً یکی نیستند و با گذشت زمان شکل ظاهری افراد ارزش کمتر و کمتری پیدا می کند. با گذشت زمان درمیابید که او شوخ، جذاب و ماهر در کارش است و خلاصه اینکه بامزه ترین فردی است که تا به حال دیده اید. حرکات بدنی از جمله طرز بیان نیز مهم است.


ایوانکوویچ می گوید ما به چیزهایی که توجه مان را جلب می کند تمرکز می کنیم و اغلب اوقات آن چیز با مقوله زیبایی در ارتباط است. زیبایی پایانه های مسیرهای لذت و پیش ماده جفت یابی در مغز را تحریک می کند. اما همیشه به خاطر داشته باشید که با وجود هر آنچه که در ذهن دارید تعریف زیبایی از نظر هر کس متفاوت است. بزرگترین ارگان جنسی انسان بین گوشهایش قرار دارد و آن مغز است.


او می گوید اگر شخصی در ابتدا به نظر شما جذاب بیاید مغز فوراً دست به کار می شود. علاوه بر محرک های بویایی-عطر و بوی فرد مورد نظر، ژنهای اچ ال ای، فرومون های Pheromone (فرومون پیام دهنده‌ای است که اعضای یک گروه خاص از گیاهان یا جانوران را تحریک می کنند. فرومون‌های بسیاری از جمله فرومون‌های هشدار دهنده، فرومون‌های سکس، و فرومون‌های دنباله‌دار غذا وجود دارند.) انسانی، گیرنده های شنوایی نیز بخش مهمی از پازل جذب هستند. به همین دلیل است که صدا می تواند کسی را از لحاظ جنسی برانگیخته یا سرد کند و از این روست که موسیقی از قدیم به عنوان ابزاری جهت تغییر روحیه استفاده می شده است. ایوانکوویچ می گوید موسیقی با عشق و جذب و علاوه بر آن خاطرات گره خورده است. فراموش نکنید که هر فردی به دنبال خصوصیات متفاوتی در طرف مقابل است.


بیشتر افراد درباره اینکه چه کسی واقعاً جذاب است اتفاق نظر دارند اما ترجیحات آنها اساسا با هم متفاوت است ممکن است شما از یک فرد کم روی خجالتی خوشتان بیاید در حالیکه خواهرتان عاشق فردی شوخ و برونگراست و اغلب این موارد با گذشت زمان مشخص می شوند. به عنوان مثال بر اساس تحقیقی که در مجله علوم روانشناختی در سال 2015 منتشر شد مشخص گردید که با شناخت فرد مفهوم جذابیت تغییر می کند.


خصوصاً این اثر در میان دوستانی که پس از مدتی با یکدیگر ازدواج می کنند قابل مشاهده است.در این تحقیق روانشناختی از افراد غریبه خواسته شد تا به میزان جذابیت شریک خود به عنوان یک زوج نمره بدهند. نتیجه؟ هرچقدر افراد زمان بیشتری را قبل از ازدواج صرف شناخت یکدیگر کرده باشند ناهمخوانی بیشتری بین سطح امتیازی که به جذابیت ظاهری می دهند وجود داشت. ( پس آشنایی قبل از ازداواج نه تنها جذابیت جنسی بین زوجین را کم نمی کند بلکه ممکن است سبب افزایش آن نیز بشود.)


مشابه همین اثر در تحقیقی که در سال 2014 در مجله روانشناسی اجتماعی و شخصیتی منتشر شد مشاهده گردید. در یک تحقیق از دانش آموزان خواسته شد تا به میزان جذابیت هر یک از همکاسی های خود را در ابتدای ترم نمره بدهند.در آزمایش دیگری از آنها خواسته شد تا از میان همکلاسی های خود به تعداد کمی از افراد جنس مخالف خود نمره بدهند. همانگونه که انتظار دارید محققان دریافتند هرچه مدت زمان بیشتری از شناخت فرد بگذرد تفاوت نمره ای که به جذابیت او می دهید با نمره ای که افراد در نگاه اول به آنها داده اند تفاوت خواهد داشت.


طبق نظر پرفسور گری لواندووسکی Gary Lewandowski پرفسور و استاد بخش روانشناسی دانشگاه مون ماوث عوامل غیر فیزیکی درست به اندازه عوامل فیزیکی در تعیین میزان جذابیت کلی شما موثرند.


در مطالعه ای که وی در سال 2007 در مجله روابط شخصی منتشر کرد او و همکارانش به تعدادی زن و مرد تصاویری از افراد مختلف به عنوان همسر احتمالی آنها نشان دادند و از آنها خواستند به هر فرد امتیازی از 1 تا 10 بدهند سپس مجدداً عکسها را به آنها نشان داده و توضیحاتی در مورد هرفرد نیز به عکس اضافه کردند اگر ابتدا شما به جذابیت فردی امتیاز 7 از 10 داده باشید و سپس بفهمید که وی باهوش، بامزه و مهربان نیز هست زمانی که برای بار دوم آن فرد را ببینید نمره جذابیت جنسی که به آن شخص داده اید این بار بالاتر خواهد بود به عنوان مثال نمره جذابیت او برای شما اکنون 8 از 10 خواهد بود.


او تصمیم گرفت عین همین آزمایش را در آزمایشگاه انجام بدهد در هر دو گروه افراد پس از شناخت، یکدیگر را جذاب تر و یا برعکس دانستند.لواندووسکی می گوید اگرچه ما همیشه دوست داریم تصور کنیم که تصمیمات و نظرات ما همگی نتیجه آگاهی کامل و تامل دقیق است اما اغلب موارد این طور نیست.در خصوص جذابیت ظاهری ما به اشتباه آن را تنها یک مساله جسمانی تصور می کنیم اما سایر شرایط نیز مهم هستند.


لواندووسکی می گوید که مفهوم عمیق و ساده این تحقیق این است که عیب جوی بدن خود نباشید. آنچه در کل وجود شماست مهم است. ورای ظاهر، جذابیت یک چیز خاص و ویژه، فرمولی پیچیده از  ژنتیک و سازگاری روانشناختی است که با قابلیتهایی مثل اعتماد، مهربانی و اتکاء به نفس افزایش می یابد.


فردی با ظاهری متوسط ولی شخصیتی برجسته سرانجام ممکن است ثابت کند که برای شما جذاب است. و این اصلاً چیز بدی نیست چراکه می دانیم رضایتمندی طولانی مدت بیشتر نتیجه دوستی مشترک بین یک زوج عاشق است.


ایوانکوویچ می گوید ممکن است هنوز تصور کنید مدل های برند ویکتوریا سیکرت یا مردان مدل تبلیغات برند کلوین کلاین زیبا هستند . آنچه زنان و مردان به عنوان جذابیت مد نظر دارند با گذشت زمان تغییر می کند. اگر از یک فرد 20 ساله بپرسید چه چیزی جذاب است پاسخ او با فردی با سن بیشتر فرق می کند. زیبایی بستگی به این دارد که از نظر رشد و زمان در چه مرحله ای از زندگی قرار دارید.


در سنین مختلف افراد برای چیزهای متفاوتی ارزش قائلند. نکته کلیدی این که زیبایی متغیر است و سایر عوامل نیز مهم هستند.هوش یا آنچه شما خلاقیت می نامید. حتماً کسی هست که به دنبال فردی با قابلیتهای شما می گردد. برای بهتر به نظر رسیدن نیاز به رژیمهای مد روز و ورزش شدید یا جراحی زیبایی ندارید در عوض آدم خوبی بودن و شخصیت مطلوبی داشتن می تواند به جذاب به نظر رسیدن شما کمک کند.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ