زگیل تناسلی و خطر سرطان!؟
زگیل های تناسلی معمولا از طریق استخر یا رفتن به اپیلاسیون قابل انتقال نیستند، با این حال افرادی که به مشکلات پوستی به ویژه انواع زگیل مبتلا هستند، نباید به استخر یا اپیلاسیون بروند

زگیل تناسلی، زگیل سرطان زا

زن و مرد، مجرد یا متاهل، مسن یا جوان، برایش هیچ کدام تفاوتی ندارد و هرکسی را که خودش یا همسرش رفتار پرخطر داشته باشد، مبتلا می کند. شاید خیلی از افراد درباه ویروس اچ.آی.وی و بیماری ایدز اطلاعاتی داشته باشند ولی این بار صحبت از اچ.آی.وی و بیماری ایدز نیست. این بار صحبت از زگیل تناسلی است که خیلی ها درباره آن چیزی نمی دانند؛ زگیلی که به راحتی می تواند منتقل شود و فرد را به سرطان مبتلا کند. زگیلی که اگر درباره اش بدانید می توانید می توانید مانع از شیوع آن شوید و از دردسرهای ابتلا به آن درامان باشید.

دکتر سیمین ابراهیم زاده، متخصص پوست، مو و زیبایی شما را با زگیل تناسلی آشنا می کند:

 

درگیری پوست با ویروس

عامل ابتلا به زگیل تناسلی یک ویروس است که به آن اچ.پی.وی (HPV: Human papillomavirus) گفته می شود. این ویروس می تواند روی پوست یک سری ضایعات ایجاد کند که این ضایعات به شکل های مختلف دیده می شود. ضایعات می توانند شبیه گل کلم یا شکل صاف داشته باشند. سطح روی زگیل ها معمولا حالت شاخی شکل دارد. روی پوست افرادی که به زگیل های تناسلی مبتلا می شوند، ضایعات کوچک و گاهی ضایعات بزرگ دیده می شود که برخی از متخصصین این ضایعات را به اشتباه تب خال تناسلی تشخیص می دهند و درمان تب خال تناسلی را برای آن درنظر می گیرند که تاثیری در درمان زگیل تناسلی ندارد. زگیل های تناسلی انواع و اقسام مختلفی دارند ولی اچ.پی.وی از همه مهم تر است چون علاوه بر مسری بودن می تواند دچار تغییرات سلولی شود و فرد را به سرطان مبتلا کند. سرطان دهانه رحم در خانم ها، سرطان مجاری ادرار در آقایان و حتی سرطان در ناحیه دهان می توانند در اثر ابتلا به زگیل تناسلی به وجود بیایند.

 

زگیل دردسرساز

ابتلا به زگیل تناسلی تنها از طریق ارتباط جنسی امکان پذیر است و اگر فرد یا همسرش رفتار پرخطر و غیرایمن داشته باشند می توانند به زگیل تناسلی مبتلا شوند. احتمال ابتلا به زگیل تناسلی از استخر یا مراکز اپیلاسیون ضعیف است و بیشتر زگیل هایی که از استخر یا مراکز اپیلاسیون منتقل می شوند، اچ.پی.وی نیستند. زگیل تناسلی در اثر تماس پوستی می تواند به قسمت های مختلف پوست بدن سرایت کند. شاید برخی از افراد تصور کنند که استفاده از پوشش های بهداشتی (کاندوم) می تواند به صورت صددرصد مانع از ابتلا به زگیل تناسلی شود، در حالی که چنین باوری نادرست است و پوشش های بهداشتی تنها می توانند از قسمت های داخلی بدن مثل دهانه رحم یا مجرای ادرار محافظت کنند و در اثر تماس پوستی احتمال ابتلا بسیار بالاست. افرادی که پوست آنها زخم یا سیستم ایمنی بدن شان ضعیف است، بیش از سایرین مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

 همچنین احتمال ابتلا در افرادی که پوست خشک دارند، بیشتر از دیگران است. آقایان و خانم هایی که به این زگیل مبتلا می شوند باید حتما درمان مخصوص را انجام دهند. زایمان در خانم های مبتلا به این زگیل باید حتما به شکل سزارین باشد، چون خروج نوزاد در زایمان طبیعی می تواند باعث ابتلای نوزاد به ویروس اچ.پی.وی شود.

 

محافظت با واکسن

یکی دیگر از کارهایی که برای پیشگیری می توان انجام داد، زدن واکسن است. زدن واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس در بسیاری از کشورهای پیشرفته رواج دارد و این واکسن بهتر است برای اثرگذاری بیشتر از سن کم تزریق شود. واکسن جدید گارداسیل می تواند فرد را از ابتلا به 9 زگیل پرخطر که یکی از آنها اچ.پی.وی است، محافظت کند. البته واکسن هایی که در کشور وجود دارد تنها می تواند باعث پیشگیری از 4 نوع زگیل پرخطر شود. این واکسن باید در 3 نوبت تزریق شود، بعد از تزریق اولین واکسن باید 2 ماه بعد برای واکسیناسیون به پزشک مراجعه کرد و در مرحله نهایی، 4 تا 6 ماه بعد باید آخرین مرحله تزریق واکسن انجام شود. متاسفانه واکسن گارداسیل تحت پوشش بیمه نیست و برای هر مرحله از آن باید حدود 300 هزار تومان پرداخت کرد. علاوه بر افراد سالم، افرادی که به ویروس اچ.پی.وی مبتلا شده اند، باید واکسن گارداسیل را بزنند چون با انجام این کار می توانند خود را برابر انواع دیگر زگیل محافظت کنند.

 

مانع سرطان شوید!

افراد با مشاهده هرنوع ضایعه روی پوست خود، به ویژه در ناحیه تناسلی، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند. برای تشخیص زگیل تناسلی در نواحی داخل بدن مثل دهانه رحم و مجرای ادرار باید به متخصص زنان (خانم ها) و متخصص اورولوژی (آقایان) مراجعه کرد تا معاینه انجام شود. ویروس زگیل تناسلی برای همیشه در بدن فرد باقی می ماند ولی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و جلوگیری از انتقال آن به قسمت های دیگر بدن یا سرایت به افراد دیگر، باید حتما درمان انجام شود. برای تشخیص این مسئله که زگیل از نوع اچ.پی.وی است، باید نمونه برداری از ضایعه انجام شود. همچنین خانم ها باید تست پاپ اسمیر انجام بدهند تا از آلوده شدن قسمت های داخلی به این ویروس مطمئن شوند. در صورت ابتلا به سرطان، درمان های خاصی برای فرد انجام می شود.

 

مهمان ناخوانده دهان!

زگیل تناسلی در ناحیه دهان هم می تواند ایجاد شود و علائم ابتلا به آن وجود دانه های ریز در زیر زبان، لب و اطراف دهان است که این دانه ها دردناک نیستند و روی آنها حالت زخم وجود ندارد. ضایعات داخل دهانی معمولا به شکل گل کلمی هستند و نباید با آفت دهان، آنها را اشتباه گرفت. تفاوت آفت دهان با زگیل در این است که در ناحیه آفت، سوزش و درد وجود دارد و آفت بعد از مدتی از بین می رود ولی زگیل درد و سوزش ندارد و معمولا برای مدت زمان طولانی در جای خود باقی می ماند.

 

کمک گرفتن از لیزر و فریز

برای درمان زگیل تناسلی درمان های خاصی درنظر گرفته می شود. از بین بردن ضایعات در قسمت هایی از پوست که دارای مو هستند، با لیزر باید انجام شود. فریزکردن زگیل با ازت مایع یکی از روش های درمانی برای زگیل هایی محسوب می شود که در قسمت های بدون مو ایجاد شده اند. اگر برای از بین بردن زگیل به وسیله لیزر از لیزرهای مناسب استفاده نشود، بخار ناشی از سوزاندن زگیل وارد دستگاه تنفسی و حنجره فرد و پزشک می شود و این نواحی می توانند به زگیل مبتلا شوند. بهترین لیزر برای از بین بردن این نوع زگیل ها، لیزرهایی هستند که روی ضایعه تغییری به وجود نمی آورند و به داخل ضایعه می روند و باعث تخریب عروقی می شوند که به زگیل خون رسانی می کنند و به این شکل زگیل از بین می رود. چنانچه ضایعات ناشی از ابتلا به زگیل روی پوست زیاد باشند، پزشک متخصص درمان کمکی مثل مصرف دارو را برای تقویت سیستم ایمنی فرد در نظر می گیرد.

 

ویروس سمج

معمولا تعداد جلساتی که برای درمان زگیل تناسلی درنظر گرفته می شود، زیاد است چون درمان زگیل زمان بر است. مدت زمان درمان از فرد به فردی دیگر متفاوت است و به سیستم ایمنی شخص بستگی دارد. زمانی که فرد فریز انجام می دهد هر 2 هفته یک بار باید برای فریز مجدد مراجعه کند تا زگیل کاملا از بین برود. در زمان درمان نباید ضایعات زگیل دست کاری شوند و دستورات پزشک را باید به دقت انجام داد. برای تکمیل درمان، زوجین باید هر دو درمان شوند، در غیر این صورت احتمال ابتلای مجدد به ضایعات زگیل وجود دارد.

 

اطمینان از سلامت

افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا می شوند باید از نظر سایر بیماری های مقاربتی مثل سفلیس و هپاتیت هم مورد بررسی قرار بگیرند، ضمن اینکه انجام آزمایش اچ.آی.وی نیز به این دسته از افراد توصیه می شود.

 

انواع زگیل را بشناسید

• زگیل های تناسلی معمولا از طریق استخر یا رفتن به اپیلاسیون قابل انتقال نیستند، با این حال افرادی که به مشکلات پوستی به ویژه انواع زگیل مبتلا هستند، نباید به استخر یا اپیلاسیون بروند.

• زگیل های ناحیه پا می توانند از طریق دمپایی و استخر به سایرین منتقل شوند، به همین دلیل افراد باید از دمپایی شخصی استفاده کنند، ضمن اینکه افراد پیش از ورود به استخر حتما پای خود را برای ضدعفونی کردن داخل حوضچه مخصوص بگذارند.

• برخی از افراد زمانی که دچار زگیل در ناحیه پا می شوند آن را با میخچه اشتباه می گیرند و با کندن زگیل به وسیله ناخن گیر و وسایل تیز باعث انتقال به آن قسمت های دیگر بدن می شوند. باید بدانید که ضایعات پوستی به هیچ عنوان نباید دست کاری شوند.

• برخی از انواع ویروس زگیل می توانند در وسایل فرد و خاک وجود داشته باشند و به راحتی به سایر افراد منتقل شوند.

• داخل زگیل ها نقطه هایی به رنگ آبی پررنگ یا مشکی وجود دارد. در حالی که داخل میخچه چنین نقطه هایی وجود ندارد.

• زگیل حتما نباید به شکل گرد و برجسته باشد، گاهی اوقات زگیل ها ظاهری صاف دارند.

• برای درمان زگیل باید حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کرد و انجام هرگونه خوددرمانی نه تنها نمی تواند برای درمان زگیل مفید باشد بلکه می تواند باعث گسترش زگیل به نقاط دیگر پوست هم شود.


بیشتر بدانید : واکسن زگیل تناسلی برای چه کسانی مناسب است؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ماهنامه تندرستی