نارضایتی جنسی و طلاق!؟
بیش از 70 درصد علل طلاق و حدود 40 درصدعلل رجوع به مواد مخدر مربوط به عدم رضایت مسائل زناشویی و جنسی است. 

نارضایتی جنسی در خانواده و طلاق عاطفی

مشکلات جنسی، معضلی که بنا به گفته کارشناسان در جامعه امروز به حد زیادی وجود دارد و اگر به آن توجه نشود ممکن است در آینده چالش برانگیز شود، هر چند متخصصینی در حوزه سلامت جنسی فعالیت می‌کنند ولی معذوریت‌هایی در این زمینه وجود دارد که آشکارا صحبت کردن را برای افراد سخت می‌کند.

بیش از 70 درصد علل طلاق و حدود 40 درصدعلل گرایش به مواد مخدر مربوط به عدم رضایت مسائل زناشویی جنسی است. ارائه این آمار مهمترین خبری بود که در مراسم افتتاح کلینیک سلامت جنسی در مجتمع درمانی و دارویی هلال احمر مطرح شد. خبری که نشان از اهمیت این موضوع و برداشتن تابویی بود که سالهاست در جامعه وجود دارد. در این مراسم مسئولان هلال احمر از جمله علی‌اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر حضور داشتند تا با سخنان خود به مردم و به خصوص مسئولان یادآوری کنند که اگر پرداختن به مسائل جنسی مورد غفلت قرار گیرد و به آن پرداخته نشود ممکن است در آینده با مشکلات پیچیده‌ای روبرو شویم که حل آن به راحتی امکان‌پذیر نباشد.

«در کشور معمولا درباره مسائل اول انکار می‌کنیم و بعد خشمگین می‌شویم و در آخر به عنوان یک ضرورت بدیهی وقتی که تمام فرصت‌ها را از دست دادیم به آن می‌پردازیم. نمونه آن مصرف الکل در کشور است. مدت‌ها منکر این قضیه بودیم که مصرف الکل در جامعه زیاد است. حالا که می‌بینیم مصرف الکل افزایش یافته وزارت بهداشت به دنبال تاسیس کلینیک‌های ترک الکل است.» این موضوع صحبتی بود که علیرضا بهرامی، معاون پشتیبانی و برنامه‌ریزی مجموعه دارویی درمانی هلال ایران در این مراسم مطرح و از انکار برخی از مسائل در جامعه چه از سوی مسئولان و چه از سوی مردم ابراز نارضایتی کرد. بهرامی همچنین به این موضوع اشاره کرد که به علت تابویی که در جامعه ساخته‌ایم حتی بخشی از مسائل دینی را هم نمی توان در جامعه بیان کرد چه برسد به اینکه به آن پرداخت. در واقع تابوهایی ساخته‌ایم که خود زنجیری بر دست و پای ما شده است در حالی که ضرورت پرداختن به مشکلات جنسی همانند ضرورت پرداختن به دیگر بیماری‌ها است. نبود هیجانات و شادی‌های مشروع یعنی نپرداختن و ندیدن آن مساله‌ای است که در جامعه ما وجود دارد. یکی از مهمترین مسائل لذت‌های مشروع است که باید در قالب مشروع به آن بپردازیم و این حقوق را به رسمیت بشناسیم. این اقدام جایگاه خانواده را نیز محکم می‌کند. پرداختن به این مساله شاید در تریبون‌های رسمی باب نباشد ولی به عینه می‌بینیم که معضل اساسی جامعه است. بیش از 70 درصد علل طلاق و حدود40 درصدعلل رجوع به مواد مخدر مربوط به عدم رضایت مسائل زناشویی جنسی است. مهمترین معضل در این خصوص خانواده‌ای است که با عوارضی از جمله طلاق عاطفی و ازدواج سفید مواجه می‌شود.

بهرامی در ادامه این سخنان مهمترین بحث در کلینیک‌های سلامت جنسی را آموزش دانست و نسبت به حذف واحد تنظیم خانواده در آموزش عالی کشور ابراز تاسف کرد. او گفت: کاش می‌شد به جای تنظیم خانواده، سلامت جنسی و خانواده را لحاظ کرد چون این موضوع به تریبون مشروعی نیاز دارد که این مباحث را به جامعه منتقل کند.

همچنین علی‌اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در این مراسم با تاکید بر اینکه که به مشکلات جنسی و مبحث سلامت جنسی می‌توان به عنوان ناهنجاری اجتماعی در کنار سایر ناهنجاری‌ها نگاه کرد گفت: حداقل اگر از بعد اخلاق به این مبحث بنگریم، اقدام در جهت رفع مشکلات آن امری پذیرفته شده است. از بُعد آسیب‌های اجتماعی هم لازم است به این موضوع پرداخته شود. وی همچنین به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب نیز اشاره کرد و یادآور شد: زمانی مقام معظم رهبری موضوع تهاجم فرهنگی را در جامعه مطرح کردند و بعدها دیدیم که سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای دقیقا نهاد خانواده‌ها را هدف قرار داده‌اند. متاسفانه به هر دلیلی نیز گرایش به سمت سریال‌های برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای در خانواده‌ها دیده می‌شود، این سریال‌ها عمق و ریشه خانواده‌ها را هدف قرار داده‌اند بنابراین بحث آموزش و تذکر بسیار مهم است و سایر دستگاه‌ها نیز باید در این زمینه کمک کنند. احمدی وظیفه اصلی سلامت را بر عهده وزارت بهداشت و دستگاه‌هایی همچون تامین اجتماعی دانست و هلال‌احمر را به عنوان سمن یا سازمان مردم نهاد بزرگ، در کمک به دولت معرفی کرد و گفت که در برنامه ششم توسعه باید به مباحث دارویی و درمانی جمعیت هلال‌احمر نگاهی ویژه داشته باشند و هدف‌ها را با ماموریت سازمانی و برنامه‌های کلان تطبیق دهند.

امیر مدیر، مدیر کلینیک سلامت جنسی مجتمع دارویی درمانی هلال ایران از دیگر افرادی بود که در این مراسم به سخنرانی پرداخت و تحکیم خانواده را هدف اصلی افتتاح کلینیک سلامت جنسی دانست. او گفت که موضوع سلامت جنسی و رضایت جنسی در آینده چالش‌برانگیز خواهد بود که این موضوع تنها مختص ایران نیست و در همه جای دنیا وجود دارد بنابراین مجبوریم راه‌حلی میانه برای این موضوع ارائه کنیم که دچار افراط و تفریط نشویم. وی آموزش را راه‌حلی برای پیشگیری از اختلالات جنسی و افزایش رضایتمندی افراد دانست و همچنین اقدامات پژوهشی را از دیگر اهداف این کلینیک معرفی کرد به نحوی که با ثبت الکترونیکی پرونده بیماران علاوه بر ارائه آمار علت مشکلات را نیز بررسی خواهند کرد.

در ادامه مسعود حبیبی، رییس مجتمع دارویی - درمانی جمعیت هلال احمر بر اهمیت فرهنگ‌سازی مطرح کردن مسائل جنسی تاکید کرد و معتقد است که باید کاری فرهنگی انجام داد تا با این مساله نیز به صورتی عادی برخورد شود که این موضوع نیازمند حضور رسانه‌هاست. وی همچنین این موضوع را مطرح کرد که وزارت بهداشت نیز درصدد تشکیل چنین مراکزی است و گفت که تشکیل این مراکز فرصتی برای جامعه تلقی می‌شود تا کسانی که اختلالاتی در این باره دارند، بتوانند درمان مناسب را دریافت کنند. حبیبی همچنین از راه اندازی کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد در هفته دولت خبر داد و گفت: این کلینیک مراقبت‌های بارداری و نوزادی را ارایه خواهد کرد چرا که بیماری‌ها در این حوزه خانواده را مستاصل می‌کند. کلینیک مشاوره نیز به‌زودی راه اندازی خواهد شد تا مردم بتوانند از خدمات آن بهره مند شوند. همچنین فاز بعدی ما براساس چشم انداز ترسیم شده، راه اندازی مرکز جامع سرطان است که البته این امر در حال انجام است.

سید علی آذین، متخصص پزشکی اجتماعی از دیگر افرادی بود که در این جلسه به آسیب شناسی سلامت جنسی اشاره کرد. او معتقد است که شرط اول برای ارائه خدمت برای اینکه در این حوزه سیاستگذاری شود درک درست از موضوع و پیچیدگی آن است و بر این موضوع تاکید کرد که ساده انگاری در این خصوص واقعا آفت است. احترام به حقوق جنسی افراد نکته دومی بود که آذین به آن اشاره کرد و آموزش را بخشی از حقوق جنسی و باروری مردم دانست. در واقع دسترسی به آموزش و بهره‌مندی از روابط جنسی ایمن جزء حقوق باروری جنسی افراد است.

هر کشوری بنابر مقتضیات خود می‌تواند سیاست‌های جمعیتی مختلفی داشته باشد ولی بعضی از مسائل جزء حقوق است که نباید در ارائه خدمات سلامت به مردم از این موارد کم بگذاریم. آنطور که سید علی آذین مطرح کرد؛ عمده مشکلات مردم در حوزه سلامت جنسی فقط از جنس دغدغه، فکر و علامت سوال است. مردم در این خصوص بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند که باید به کجا مراجعه کنند. اگر در حیطه کلینیک‌های سلامت جنسی بتوانیم این مشکلات را حل کنیم دغدغه بسیاری از مردم حل می شود. قسمت دیگری از آسیب شناسی سلامت جنسی مشکلات مربوط به حوزه فعالیت‌های جنسی است. وی همچنین افزایش قابل توجه امید به زندگی در کشور و بسیاری از شاخص‌های بهداشتی را باعث مباهات دانست و گفت: وقت آن بود که با توجه به اینکه بسیاری از نیاز‌های مردم در حوزه سلامت جنسی به تقاضا تبدیل شده است، نظام سلامت به دنبال این باشد که در زمینه آموزش، فرهنگ سازی و ارائه مراقبت‌های سلامت جنسی گام‌هایی بردارد.

این متخصص پزشکی اجتماعی در ادامه سخنان خود بر علت توجه به سلامت جنسی افراد پرداخت. او گفت: از دهه 1980میلادی که با پدیده همه‌گیری ایدز در دنیا مواجه شدیم موضوع سلامت جنسی حال بحرانی پیدا کرد و رفتارهای جنسی افراد صرفا یک مساله شخصی تلقی نمی‌شد. در کنار آن از آنجایی که بیماری‌های دیگری منتقل شونده از راه جنسی کمک می‌کند که گسترش ایدز بیشتر شود، همزمان باید کنترل سایر عفونت‌های منتقل شونده از راه تماس جنسی مد نظر قرار گیرد. اگر این اولویت که در کیفیت زندگی افراد و انگی که دارد کنار بگذاریم رضایتمندی از روابط جنسی یکی از اولویت‌ها است و این موضوع در چارچوب خانواده بسیار مهم است چرا که به صمیمیت و مسئولیت پذیری بیشتر منجر می‌شود. بنابراین اگر این موضوع آسیب ببیند می‌تواند بر تعهد و مسئولیت پذیری تاثیر بگذارد. آذین بر این موضوع تاکید کرد که زندگی جنسی جامعه ما در حال تغییر است. این تغییر جنبه‌های مثبت و منفی دارد و با خود همانند هر تغییری در جامعه آسیب‌پذیری‌هایی به همراه دارد. اگر چشممان را بر این موضوع ببندیم یک روز از خواب بیدار شده و متوجه می‌شویم که موضوع پیچیده شده است و با معضلی که در حال حاضر در اعتیاد داریم بعدها مواجه خواهیم بود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com