کاندوم, اسپرم کش یا آگاهی از زمان تخمک گذاری, کدام روش بهتری برای جلوگیری از بارداری است؟
خوب است بدانید که تنها نداشتن رابطه جنسی، برای باردار نشدن، 100 درصد مطمئن است، ولی بقیه روش های جلوگیری از بارداری تاثیر 100 درصد ندارند. روش های زیر را مرور کنید و با پزشکتان در مورد روشی که می خواهید انتخاب کنید مشورت کنید.

روش های جلوگیری از بارداری

راه های خیلی زیادی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد و انتخاب یک راه ممکن است برای شما سخت باشد و ندانید که راهی که انتخاب می کنید بهتر از بقیه است یا خیر. این سوالات را برای انتخاب راه بهتر از خودتان بپرسید:

  • 1- آیا می خواهید در برابر بیماری های جنسی محفوظ بمانید؟

  •  2-هزینه و راحت بودن راه جلوگیری از بارداری چقدر برایتان مهم است؟

  • 3-تاثیر روش جلوگیری از بارداری چقدر برایتان مهم است؟

خوب است بدانید که تنها نداشتن رابطه جنسی، برای باردار نشدن، 100 درصد مطمئن است، ولی بقیه روش های جلوگیری از بارداری تاثیر 100 درصد ندارند. روش های زیر را مرور کنید و با پزشکتان در مورد روشی که می خواهید انتخاب کنید مشورت کنید.

 

  1.  آگاهی از زمان تخمک گذاری

به این روش تنظیم خانواده ی طبیعی هم می گویند.آگاهی از زمان تخمک گذاری به این معنی است که هنگامی که خانم احتمال بارداری زیادی دارد، نزدیکی انجام نشود. برای آگاهی از زمان تخمک گذاری باید به تغییرات ترشحات رحمی و دمای بدن توجه کنید. برای اینکه این روش جلوگیری را درست انجام دهید باید از یک متخصص سلامتی کمک بگیرید.

مزایای: به دارو یا وسیله ای نیاز نیست. هزینه ای ندارد.

معایب: زن و شوهر نمی توانند هر وقت که می خواهند نزدیکی داشته باشند و 25 درصد از افرادی که از این روش استفاده می کنند ناخواسته باردار می شوند.

 

  1. اسپرم کش

اسپرم کش حاوی ماده ی شیمیایی ای است که اسپرم را می کشد و به صورت کف-ژل-کرم- یا پرده ی نازکی قبل از نزدیکی در داخل واژن زن قرار می گیرد. بعضی از انواع اسپرم کش ها باید نیم ساعت قبل از نزدیکی به کار برده شوند . استفاده ی مداوم از این روش باعث التهاب بافت ها می شود و خطر ابتلا به بیماری های جنسی و عفونت ها را بالا می برد. اسپرم کش اغلب به همراه روش های دیگر جلوگیری به کار می رود.

مزایا: استفاده از آن آسان است و ارزان است.

معایب:خطر ابتلا به بیماری های جنسی را افزایش می دهد و احتمال بارداری ناخواسته 29 درصد است.

 

  1. کاندوم مردانه

استفاده از کاندوم یکی از راه های قدیمی و معمول جلوگیری از بارداری است. کاندوم از ورود اسپرم به بدن زن جلوگیری می کند و در برابر بیماری های جنسی هم از زوجین حفاظت می کند. سالانه 15 درصد از زوج هایی که از کاندوم مردانه برای جلوگیری استفاده می کنند ناخواسته بچه دار می شوند.

مزایا: به راحتی می توان آن را تهیه کرد و ارزان است. در برابر بیماری های جنسی حفاظت می کند.

معایب: تنها زمانی موثر است که بدرستی استفاده شود و یکبار مصرف است.

 

  1. کاندوم زنانه

کاندوم زنانه یک کیسه ی پلاستیکی باریک است که داخل واژن قرار می گیرد و از 8 ساعت قبل از نزدیکی باید قرار گیرد.کاندوم را باید از طرفی که بسته است با دست بگیرید و به داخل واژن بکشید . تأثیر این نوع کاندوم از نوع مردانه آن کمتر است.

مزایا: به راحتی می توان آن را تهیه کرد-در برابر بیماری های جنسی حفاظت می کند- حرارت بدن را بهتر از کاندوم مردانه منتقل می کند.

معایب: صدا دارد-21 درصد استفاده کننده ها ناخواسته باردار می شوند-یکبار مصرف است-با کاندوم مردانه نباید استفاده شود چون باعث پارگی می شود.


گزدآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:shafajoo.com