بدن شما تا چه سنی به رابطه جنسی نیازمند است؟
جامعه معمولاً اهمیت بسیار زیادی برای جوانان قائل است و به همین دلیل خود به خود این تصور غلط که افراد مسن علاقه ای به برقراری رابطه جنسی ندارند، بوجود می آید. اما بدن شما تا چه سنی به رابطه جنسی نیازمند است؟

همان طور که بدن انسان با افزایش سن تغییر می کند، تمایل جنسی فرد نیز تغییر می کند. این تغییرات فیزیکی معمولا در هر دو جنس مرد و زن به صورت کاهش سطح هورمون ها و همچنین تغییر در گردش خون و سیستم عصبی است. هیچ زن و یا مرد بالای 50 سالی وجود ندارد که معتقد باشد زندگی جنسی او نسبت به زمانی که 20 ساله بوده تغییری نکرده است. ممکن است زندگی جنسی او بهتر و یا بدتر شده باشد. اما در هر صورت زندگی جنسی وی تغییر کرده است.

 

زندگی جنسی در میانسالی

جامعه معمولاً اهمیت بسیار زیادی برای جوانان قائل است و به همین دلیل خود به خود این تصور غلط که افراد مسن علاقه ای به برقراری رابطه جنسی ندارند، بوجود می آید. مردم هم که به طور طبیعی عادت دارند هر چیزی را که جامعه به خوردشان می دهد، بپذیرند، به همین دلیل در میانسالی از برقراری رابطه جنسی دست می کشند.

 

عوامل تاثیرگذار بر زندگی جنسی در میانسالی

همان طور که بدن انسان با افزایش سن تغییر می کند، تمایل جنسی فرد نیز تغییر می کند. این تغییرات معمولا منجر به بروز مشکلات جنسی از جمله اختلال در نعوظ در مردان و خشکی واژن در زنان می شود. در حال حاضر برای این مشکلات جنسی و یا مشکلات جنسی مشابه درمان های متعددی وجود دارد.

شواهد نشان داده است که گاهی اوقات افزایش سن با کاهش اعتماد به نفس در روابط جنسی همراه است. تقریبا تمام افراد، تغییراتی از این دست را تجربه می کنند. اما این قضیه در اغلب افراد مسن پایانی برای زندگی جنسی آنها نخواهد بود.

هر دو عامل جسمی و روحی می توانند در رابطه جنسی  افراد مسن تاثیر منفی بگذارد. گاهی اوقات این دو عامل با هم ترکیب شده و باعث از هم گسیختگی روابط زوجین می شود و همچنین موانعی را به وجود می آورند که می توانند باعث بروز اختلالات جنسی و روانی شوند. اما این مشکلات، مشکلاتی قابل حل هستند و شما نباید بقیه زندگی خود را با آنها سپری کنید. روش های درمانی زیادی وجود دارند که به شما در بهبود مشکلات جسمی و روحی و ارتقای زندگی جنسی کمک می کنند.

 

حال، چه باید کرد؟

مشاوره و تکنیک های خود درمانی روانی می توانند در بهبود روابط به شما کمک کنند. با تغییر مسیر تفکر خود از معایب به محاسن، می توانید دوباره اعتماد به نفس و جذابیت سابق خود را به دست بیاورید. فکر کنید و ببینید چه چیزی در جوانی باعث جذابیت شما می شده است. صمیمی بودن چهره تان یا رنگ چشمها و یا خنده های زیبایتان؟ به احتمال زیاد این ویژگی ها هنوز در شما وجود دارند و می توانند شما را جذاب کنند.

در هنگام رابطه جنسی سعی کنید تمرکز خود را بر روی گرفتن و دادن بیشترین لذت جنسی ممکن معطوف کنید. این قضیه به شما کمک می کند که اعتماد به نفس خود را بازیابید. رابطه جنسی لذت بخش اغلب بر روی یک رابطه عاطفی مستحکم استوار است، لذا تنها داشتن یک اندام عالی و بدن کامل، نمی تواند تضمینی بر لذت بخش بودن رابطه جنسی باشد. داشتن یک تصویر ذهنی منفی از بدن و اندامتان اغلب در خود اندامتان ریشه نداشته و دارای ریشه های روانیست.

شکست های شغلی و یا سایر شکست ها در زندگی می توانند به احساس ناامیدی و افسردگی منجر شوند که هر دو مورد می توانند منجر به کاهش میل جنسی شوند. در مردان، حملات دوره ای ناتوانی جنسی می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس آنها شود. در واقع علت این قضیه مهم نیست. مهم این است که داشتن یک تصویر ذهنی ضعیف از خودتان می تواند اثرات مخربی بر روی زندگی جنسی شما داشته باشد. زمانی که اضطراب ناشی از تصور عدم توانایی عملکرد مناسب جنسی، به وجود می آید می تواند مانند یک مارپیچ رو به پایین عمل کند و باعث بروز مشکلات جنسی شود که همین قضیه باعث کاهش اعتماد به نفس بیشتر شما شده و همین روند ادامه می یابد و شکست در رابطه جنسی و کاهش اعتماد به نفس همدیگر را تشدید می کنند. درمان این مشکل تا حد بسیار زیادی به شناسایی منشا آن بستگی دارد.

بسیاری از تغییرات جسمانی که با افزایش سن به وجود می آیند اثرات قابل توجهی را بر روی اندام های جنسی و سیکل های جنسی به وجود می آورند. به همین خاطر رابطه جنسی و رابطه عاشقانه یک زوج 70 ساله قاعدتا با یک زوج 20 ساله تفاوت های بسیاری دارد. این قضیه الزاما چیز بدی نیست. تجربه بیشتر، موانع کمتر و درک عمیق تر از نیاز های همسرتان در این سن می تواند کمبود های ناشی از افزایش سن را جبران کند. تغییرات جسمانی ای که با افزایش سن ایجاد می شوند می توانند باعث به وجود آمدن یک سبک جدید و رضایت بخش، در رابطه جنسی و رابطه عاشقانه شما شوند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که وقتی تولید استروژن و تستوسترون در بدن زن پایین می آید، میل جنسی نیز کاهش پیدا می کند. اما حتی در این صورت هم هنوز می توانید روابط جنسی کاملاً رضایت بخشی داشته باشید. اگر مشکلتان فقدان یا کاهش میل جنسی است، حتی باوجود داشتن بهترین و جذاب ترین همسر برای خودتان، باید با پزشک خود درمورد هورمون درمانی مشورت کنید و درمورد فواید و خطرات احتمالی آن سؤال کنید.

این مسئله را نیز به خاطر داشته باشید که ذهن، مهمترین و موثرترین اندام جنسی شماست و این مسئله به خصوص در سنین میانسالی اهمیت بیشتری پیدا می کند. خیلی از خانم های میانسال زندگی جنسی بسیار خوب و رضایت بخشی دارند و از آن لذت می برند. نگران حامله شدن یا داشتن فرزندان کوچک خود که نیاز به مراقبت دارند نیستند و این مسئله می تواند محرک خوبی برای میل جنسی باشد. وقتی از ذهنتان برای کمک به تقویت میل جنسی خود استفاده کنید، مطمئن باشید که معجزه می کند.

امروزه دیگر سالمندان این باور نادرست را که رابطه جنسی فقط برای جوانان است و افراد مسن به آن نیازی ندارند باور ندارند. 


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:vakilemelat.ir